Jeep
De 5e generatie Jeep Grand Cherokee is voortaan enkel nog als plug-inhybride te krijgen en is daarmee luxueuzer en ecologischer dan ooit. Is dat genoeg om Europese klanten te overtuigen?
De 5e generatie Jeep Grand Cherokee is voortaan enkel nog als plug-inhybride te krijgen en is daarmee luxueuzer en ecologischer dan ooit. Is dat genoeg om Europese klanten te overtuigen?
Jeep begint aan een nieuw hoofdstuk in zijn geschiedenis met de Avenger, het eerste elektrische model van het merk. Kan deze compacte SUV het avontuurlijke DNA combineren met elektrische mobiliteit, en dat alles in een zakformaat?
De Jeep Compass krijgt een nieuwe turboviercilinder op benzine met naar keuze 130 of 150 pk. Die is krachtiger dan de huidige 1.4-turbo. Maar past die nieuwe motor bij het dappere karakter van de Jeep? We brachten 1.000 kilometer aan het stuur door om het antwoord te vinden.
Jeep springt met beide voeten in het plug-inhybride avontuur met zijn nieuwe Renegade en Compass 4xe. Die gaan spaarzaam met brandstof om maar houden er nog steeds van om hun voeten vuil te maken. Een perfecte dubbele inborst?
Na het verdwijnen van de Land Rover Defender, die deels zijn inspiratie haalde bij de Jeep van het Amerikaanse leger, is de Jeep Wrangler vandaag wellicht de meest klassieke auto op de markt. Tenzij je Morgan meerekent, met roots in 1936. Maar die speelt natuurlijk in een andere afdeling…
Dat het er in de SUV-segmenten hard aan toegaat, is geen geheim. Bij de Italiaans-Amerikaanse FCA-groep verwachten ze op dat vlak veel van Jeep. Hoog tijd om hem een facelift te geven.
Toen Fiat in 2014 Jeep overnam, had niemand gedacht dat het Amerikaanse merk zou uitgroeien tot een van de sterkhouders van de FCA-groep. Maar vandaag is Jeep een van de spilfiguren in de toekomstplannen van de Italiaans-Amerikaanse groep. En dan is een compacte SUV zoals deze Compass onontbeerlijk.
Historisch staat Jeep sterk in de Verenigde Staten, maar in de EMEA-zone (Europa, het Midden-Oosten en Afrika) groeide het merk met 240 procent. Daar is het succes van de kleine Renegade natuurlijk niet vreemd aan.
Neen, je wil absoluut niet gezien worden in een van die grote Europese SUV’s: geen Range Rover, geen VW Touareg en al helemaal niet in een BMW X5. Je zoekt iets minder ‘ordinair’. Kijk, dan zal deze wagen je zeker interesseren… We stellen je voor: de ‘low power’ versie van de Jeep Grand Cherokee, met een V6 diesel van 190 pk.
Jeep en Land Rover voegen bijna gelijktijdig een nieuwe compacte SUV toe aan hun catalogus: de Renegade en de Discovery Sport. Dit is het verhaal van de twee kleinste modellen van twee mythische merken, iets voor liefhebbers van tripjes buiten de gebaande wegen.
Hij rijdt nooit onopgemerkt voorbij. In een tijd waarin auto’s steeds meer op elkaar lijken, onderscheidt de Renegade zich. Onmogelijk om hem te verwarren met een ander model. De meningen over het uiterlijk zijn verdeeld, maar het doel in Europa is duidelijk: nieuwe klanten winnen.
De aparte Cherokee probeert een plaats onder de zon te veroveren. Hij beschikt over de juiste wapens: een automaat met negen versnellingen, kleine dieselmotoren, een volledige uitrusting, verschillende systemen voor vierwielaandrijving, … Volstaat dat om er een bestseller van te maken?
Kunnen moderne auto’s jou niet boeien? De technische fiche van een hybride zegt je niets? En SUV’s vind je te braaf? Dan is dit iets voor jou!
Nadat het Europa heeft gered, wil Jeep het nu veroveren. Het voornaamste wapen in dit vreedzame offensief is deze Renegade, een originele terreinwagen die nieuwe klanten moet winnen. Het doel is ambitieus maar realistisch.
Was de Cherokee vroeger een hoekige, rudimentaire terreinwagen, dan is de gloednieuwe vierde generatie alvast aan de buitenkant veel softer. Blijft het een echte Jeep? Tijd voor een eerste kennismaking.
Nu Jeep deel uitmaakt van de Fiat-groep, ruilt de Grand Cherokee zijn Mercedes-motor voor een Italiaans blok. De nieuwe Grand Cherokee maakt nog meer indruk dan zijn voorganger en legt de lat qua comfort en terreineigenschappen nog een stuk hoger. Het ideale compromis?
De oude 2.0 TDI van Volkswagen met pompverstuivers was een blok aan het been van de Jeep Compass geworden. Hij wordt eindelijk vervangen door een Mercedes-motor die veel aangenamer is. De 'nieuwe' Compass heeft bovendien een beter verzorgde look en mooiere materialen.
Dit is dé avonturier bij uitstek. Vergeet de tweewielaangedreven SUV’s die met moeite over een borduur geraken. Voor het echte avontuur, in de afgelegen kantons op onherbergzame wegen, heb je een Wrangler of Defender nodig. Twee alle-terreinwagens die vermakelijk omkijken als hun slappe afkooksels met te grote velgen hopeloos achterblijven zodra de weg nog maar enkele putten vertoont.
Fiat zou overwegen om de nieuwere 500e ook met benzinemotor te lanceren om de verkoop van het model te stimuleren, nu de EV-verkoop vertraagt...
Net wanneer je dacht dat het niet gekker kon dan de 802 pk sterke Mercedes-AMG S 63 E Performance, doet Brabus er nog een schepje bovenop met de Brabus 930. Inderdaad, met 930 pk!
Het heeft lang geduurd, maar eindelijk is de nieuwe generatie elektrische SUV van Audi hier. Welkom aan de Q6 e-tron, de neef van de elektrische Porsche Macan.
In het kielzog van zijn facelift krijgt de Ford Puma ook een (of meer) elektrische versie(s). Een katachtige die niet meer spint of gromt, dus!
Met een vanafprijs van 233.590 euro wordt de Mercedes-AMG SL 63 S E Performance de duurste AMG die het Duitse merk momenteel aanbiedt!
De verkoopprijs bedroeg bijna 270.000 euro!
Een van de meest bijzondere F1-wagens ooit staat te koop! Deze gekke bolide werd in 1976 en 1977 bestuurd door Jody Scheckter.
De McLaren Artura cabrio kost ongeveer 25.000 euro meer dan de coupé, maar is ook 20 pk krachtiger!