Testen

Jeep Cherokee 2.8 CRD : Het geluk zit in een zandkorreltje

Bij Jeep heeft men niet de gewoonte om bij de voorstelling van een nieuw model half werk te leveren. Dat werd nog eens bewezen bij de presentatie van de nieuwe Cherokee die wij op een “speciale” van de Dakar mochten testen.
  • Piette François
  • 25 november 2007
  • Jeep
Voor- en nadelen
  • Erg aangename motor
  • Off road capaciteiten
  • Originele look
  • Hinderlijke aandrijvingstunnel
  • Pedalen niet in het midden geplaatst
  • Stuur niet regelbaar in de diepte

 

Erg Chebbi, ergens in het zuiden van Marokko, tussen Er Rachidia en Ouarzazate. Eindeloos ver niets dan zand te zien. Zelfs in het midden van november is de temperatuur hier 26 graden. Sinds een uur waait er een sterke wind en is de horizon vervormd tot een stofwolk. Bedrijvige technici werken gehurkt rondom de auto’s. De bandendruk wordt op de vier wielen tot 1,2 kilo verminderd. Dit is noodzakelijke om de enorme duinen te trotseren die zich voor onze neus verheffen. Door verlaging van de druk wordt immers het contactoppervlak tussen banden en bodem vergroot en kan je als het ware over het zand surfen.

Verplichte korte overbrenging


Als je vlot over duinen wil geraken is de gouden regel dat je gebruik maakt van de traagheidskrachten, om de wagen constant in beweging te houden. Concreet wil dit zeggen dat je bij het afdalen gas geeft om zodoende genoeg snelheid en vaart te behouden om de andere helling weer op te geraken. Maar pas op, want op de top van de duin wordt je soms verrast door een sterke daling. Wanneer je te snel over de top gaat springt de wagen, gaat dan met de neus omlaag en zou het best kunnen dat je over kop gaat. Iets wat je uiteraard maar beter vermijdt.
We zijn dus gewaarschuwd. Maar om de “Peterhansel” te kunnen uithangen moet je ook over goed materiaal beschikken en dat is iets wat de Cherokee zichzelf toedicht. Zijn geheim schuilt in het Select-Trac II systeem. Een permanente integrale aandrijving van de nieuwe generatie die het verlies aan grip als het ware anticipeert en je waarschuwt vooraleer dit gebeurt. In de 4WD Auto-mode doet de aandrijving een beroep op een rij sensoren die het koppel tussen de voor- en de achteras regelt en verdeelt in functie van de omstandigheden. In de gemakkelijkere delen of wanneer je je even wil vermaken, kan je via een selector omschakelen naar achterwielaandrijving. Kwestie van toch enkele mooie drifts te kunnen maken. Maar in deze duinen geldt enkel de 4WD Low mode. Daarbij wordt er in de transfertbak een kortere verhouding ingeschakeld, waardoor het koppel dat naar de wielen gestuurd wordt met een factor 2,72 verhoogt. Tegelijkertijd wordt het differentieel vergrendeld hetgeen dus resulteert in een optimale motriciteit.

Pedalen uit het midden


Om in deze reuzegrote zandbak vlot vooruit te geraken kozen wij voor de versie met een automatische bak met 5 versnellingen. Een manuele 6-versnellingsbak was eveneens beschikbaar, maar de automatische bak is doeltreffender en aangenamer. Bovendien valt het koppelingspedaal weg en wordt er wat plaats gewonnen in de “konijnenpijp” waarin  je je voeten dient te wurmen. Want de rijhouding is echt niet leuk. De zitting staat te hoog, het stuur is niet regelbaar in de diepte en door de uitspringende aandrijftunnel zijn de pedalen sterk vanuit het midden naar de linker kant verplaatst. De Cherokee is heus niet de enige 4x4 wagen waar dit het geval is, maar het blijft een moeilijk te verteren negatief punt.
Negatief kan je echter totaal niet zijn over de motor. Het is hetzelfde motorblok als dat van de nieuwe Grand Voyager, waarvan wij jullie binnenkort een testrit in « avant-première » zullen voorstellen, en het resultaat is op zijn minst gezegd verrassend. Dankzij enkele drastische ingrepen stijgt het vermogen van 163 naar 177 pk maar is het vooral het koppel niet minder dan 100 Nm wint en daarbij op een comfortabele 460 Nm beland. En als finishing touch is deze motor héél wat minder luidruchtig dan in de Chrysler.

Veilige afdaling


Bij de ophanging werd voor de nieuwe Cherokee het werk compleet overgedaan. Toch behoudt hij, voor een betere doeltreffendheid, zijn starre achteras. Bij all-road gebruik, volle lading of bij het trekken van een zware aanhanger blijkt dit nog steeds een erg goede oplossing. De nieuwe Jeep sleept dan ook zonder verpinken 2,8 ton!
Om bij een sterke afdaling het werk van de bestuurder wat te vergemakkelijken is de Cherokee uitgerust met het Hill Descent Control system met zes gecontroleerde snelheden. Wanneer het Hill Descent Control systeem in de korte overbrenging wordt gebruikt versterkt de ontdubbeling van de aandrijving nog eens de motorrem sterker dan bij een traditionele korte overbrenging. In tegenstelling tot de meeste concurrenten schakelt het HDC systeem van deze nieuwe Cherokee uitzonderlijke zacht naar een volgende versnelling en laat het de bestuurder toe om gaspedaal en remmen te gebruiken zonder daarbij het systeem te moeten ontkoppelen. Jammer genoeg wordt het enkel geleverd met de automatische versnellingsbak.

Wapperende haardos


Aan boord van de nieuwe Cherokee is het, afgezien van de rijhouding, heel wat aangenamer toeven als in de vorige generatie. De zetels zijn overtrokken met het « Yes Essential »-stof dat erg goed bestand is tegen vlekken en de zit werd verlengd voor een beter zitcomfort. Achteraan kunnen de passagiers de rugleuningen neigen in de positie die hen het beste uitkomt. Maar de grootste nieuwigheid bevindt zich boven het hoofd van de inzittenden. Het soepele “Sky Slider”dak opent over de volle lengte van het dak …van voor naar achter en omgekeerd. Het dak bestaat namelijk uit lamellen die met een door acrylvezel versterkte stof (zoals het dak van een cabrio) bedekt zijn en biedt aan de inzittenden de mogelijkheid om samen of apart van de zon te genieten.
Net zoals bij de Chrysler Grand Voyager krijgt de Jeep Cherokee het bijzondere MyGIG multimedia systeem met touchscreen en een hardisk van 20 GO (om zo’n 1.600 liedjes of 100 uren muziek op te slaan). Als je de files op de Louisalaan wat wil veraangenamen kan je dus zelfs het geluid van de wind in de duinen opnemen...

 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Jeep.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km