Suzuki
Suzuki heeft zijn kleine Swift een volledig nieuwe motor gegeven en direct ook het volledige uiterlijk aangepast. En toch... lijkt er niets te zijn veranderd! Goed of slecht nieuws?
Kia heeft bij de SUV’s een reputatie uit gewapend beton opgebouwd. Nu waagt het Zuid-Koreaanse merk een nieuwe stap bij de monovolumes. Tot nu toe waren deze ruime gezinswagens niet bepaald het sterke punt van Kia, door producten die evenveel enthousiasme opwekten als een spannende namiddag strijken. Voor de vierde generatie heeft Kia de saaie bompa omgetoverd in Penelope Cruz.
Kia steekt zijn optimisme niet onder stoelen of banken: de auto’s verkopen als zoete broodjes in een moeilijke markt, het marktaandeel stijgt verbluffend en het merk voert een agressief productoffensief. Het is een harde tijd, maar Kia laat de Europeanen ter plaatse trappelen. In nauwelijks enkele jaren ondergingen de producten een drastische metamorfose, van saaie machines tot aantrekkelijke auto’s die zelfs designprijzen winnen.
De compacte monovolume uit het C-segment Carens is voor de meesten onder ons een grote onbekende. Kia België commercialiseerde het vorige model weliswaar, maar met vijf inschrijvingen vorig jaar kunnen we niet bepaald spreken van een groot succes. De nieuwkomer kan dus alleen beter doen, wat het marktaandeel van Kia op onze markt nog zal verhogen. De nieuwe Carens is 4.525 m lang, toch vrij fors.
Een monovolume is praktisch, handig en functioneel maar zelden glamoureus. Kia probeert het tegendeel te bewijzen en liet zich inspireren door zijn laatste creaties bij het ontwerp van de Carens, die er niet uitziet als een gewone monovolume. Hij heeft gladde en dynamische allures en ziet er verleidelijk uit. In het interieur zien we niet alleen kwaliteitsvolle materialen, maar heerst ook een verzorgde sfeer, die we bijna sportief of premium zouden noemen.
Ondanks zijn allures van een jong kaderlid is de Carens goed moduleerbaar. De tweede rij bestaat uit drie individuele zetels, die trouwens kunnen glijden. Neergeklapt (in een handomdraai) vormen ze een vlakke laadvloer. We vermelden nog de middelste zetel die in neergeklapte positie gebruikt kan worden als bekerhouder of armleuning.
De derde zitrij stelt niet veel voor. Ook die klapt in een handomdraai weg en vormt een vlakke vloer, maar de ruimte is er zo beperkt dat er volgens ons alleen kinderen met lage leeftijd kunnen zitten. De koffer biedt een volume van 103 of 536 liter naargelang de configuratie (vijf of zeven plaatsen) en klimt tot 1.694 liter. Onder de vloer liggen trouwens enkele praktische opbergruimtes.
Een blik op de uitrusting onthult dat Kia niet alleen de Europese concurrentie kan volgen, maar ze zelfs overtreft op enkele punten. Zo zien we een automatisch parkeersysteem, geventileerde en verwarmde zetels voor en achter, een specifieke achteruitkijkspiegel om de kroost in de gaten te houden, gordijntjes opzij, een gps met aanraakscherm, …
In een sterk dieselsegment biedt Kia toch twee benzinemotoren aan: een 1.6 met 135 pk en 2.0 met 166 pk. Die laatste wordt exclusief gekoppeld aan een automaat. Bij de diesels is er de 1.7 CRDi met 115 of 136 pk. De versie met 136 pk wordt desgewenst gecombineerd met een manuele of automatische versnellingsbak. De CO2-uitstoot begint bij 124 g/km voor de CRDi 115.
Eerste indruk achter het stuur: een rijpositie zoals in een bestelwagen. Bovendien is het stuurwiel te laag ingeplant voor grote personen. We signaleren ook dat het zicht driekwart achteruit middelmatig is. Genoeg kritiek, we gaan de weg op met de enige diesel die bij deze eerste test beschikbaar is : de 1.7 CRDi 136 pk.
Er is te weinig koppel onderin, maar de motor is een aangename metgezel met een goed bereik en uitstekende werkingsstilte. Maar hij kan maar geven wat hij heeft en de hernemingen onderin zijn eerder sloom. Je moet de handen uit de mouwen steken en veel schakelen.
Geen twijfel mogelijk, deze Zuid-Koreaan kan zijn concurrenten recht in de ogen kijken wat de afwerking, kwaliteit van de materialen en functionaliteit betreft. Maar er moeten nog inspanningen geleverd worden op het vlak van weggedrag. De stugge ophanging en kunstmatige stuurbekrachtiging vertroebelen het weggedrag. Snelwegen verteert de Carens goed door de goede geluiddemping en comfortabele zetels.
De Carens is beschikbaar vanaf 19.949 euro als benzine en 21.850 euro als diesel. Er zijn drie afwerkingsniveaus: Lounge, Fusion en Sense. Vanaf de basisversie bestaat de uitrusting uit Aux- en USB-toegang, een snelheidsregelaar en -begrenzer, manuele klimaatregeling, zes airbags, bochtverlichting, elektrische en verwarmde spiegels, … En natuurlijk de onklopbare garantie van zeven jaar of 150.000 km.
Kia wil succesvol terugkeren in het segment van de monovolumes en heeft de Carens nauwgezet ontwikkeld. Die biedt alles wat je van zo’n auto mag verwachten (en zelfs meer), allemaal verpakt in mooi kleedje. De Europeanen kunnen niet meer rekenen op hun traditionele dynamische look om het verschil te maken.
Suzuki heeft zijn kleine Swift een volledig nieuwe motor gegeven en direct ook het volledige uiterlijk aangepast. En toch... lijkt er niets te zijn veranderd! Goed of slecht nieuws?
De facelift van de Opel Corsa trekt het stadswagentje visueel weer in lijn met de rest van het recentere gamma. Maar kan hij zich onderscheiden van zijn Stellantis-stalgenoten?
Om te strijden tegen zijn Europese concurrenten, en om zijn bestaansrecht te verdedigen ten opzichte van zijn stijlvolle broertje, zet de Kia Ceed SW in op rationele argumenten. Maar kan hij daarmee verleiden?
De N-sportafdeling van Hyundai heeft de elektrische SUV Ioniq 5 uitgerust met tal van kunstjes, rijmodi en specifieke functies. Maar is de Ioniq 5 N daarmee even opwindend als een sportwagen met verbrandingsmotor?