Testen

Meespelen met de grote jongens

Het gaat goed met de Zuid-Koreaanse autogroep rond Kia en Hyundai. De twee merken zijn samen tot de vierde plaats geklommen wereldwijd, na Toyota, Volkswagen en General Motors. Kia heeft zijn wereldwijde verkoop dit jaar met 18 procent verhoogd en ging op de Europese markt, die 1 procent kleiner werd, met 10 procent vooruit. De volgende vier jaar is het Europese doel om 500.000 stuks per jaar te halen.
  • Wouters Bruno
  • 09 december 2011
  • Kia
Voor- en nadelen
  • Afwerkingskwaliteit
  • Genereuze uitrusting
  • Geslaagde lijn
  • Gezond weggedrag
  • Geluiddemping motor verbeterbaar
  • Kwetsbare velgen
  • Luie automaat

Een grote verbazing is dat eigenlijk niet als je ziet hoe het gamma vernieuwd werd: een nieuwe Picanto in het A-segment, een nieuwe Rio in het B-segment, binnen enkele maanden een nieuwe Cee’d in het C-segment en nu ook de Optima in het D-segment. We nemen dit felbevochten segment waar de Optima een plekje onder de zon wil veroveren, even onder de loep.

Het D1-segment neemt in België 7,3 procent van de markt in, met 95 procent dieselmotoren en 36 procent inschrijvingen van particulieren tegenover 64 procent van bedrijven. VW neemt het leeuwendeel met de Passat (18 %, bijna 6.000 verkopen), gevolgd door de Skoda Octavia, de Opel Insignia, de Volvo V50 en de Peugeot 508.

Welke argumenten de Kia Optima naar voren schuift? Er zijn drie uitschieters: een geslaagd design, een luxueuze uitrusting voor een lage prijs en de gemoedsrust die de (overdraagbare) garantie van 7 jaar of 150.000 km geeft. De lijn is erg verleidelijk flatterend slaagt erin om het profiel zuiver en elegant te houden, zonder kunstgrepen. De auto is laag en breed en heeft een lange motorkap, een korte achterkant, chroomacccenten zoals de daklijn, enkele elegante stijldetails, led-lichten voor en achter en knappe (maar kwetsbare) 18-duimsvelgen. De Optima is zonder twijfel de elegantste auto in zijn categorie. Hij welkte behoorlijk wat interesse op tijdens onze test.

Duitse kwaliteit

Aan de buitenkant appreciëren we de perfecte afstelling van de koetswerkpanelen en de kwaliteit van de lak. Zodra je de deur opent, bevestigt de nieuwe Kia deze goede indruk ook binnenin. Het interieur is ruim, knap getekend, verzorgd en rijkelijk uitgerust. Enkele elementen konden ons minder overtuigen, zoals de houten inzetstukken of te veel zwart op de middenconsole. De kwaliteit is op de afspraak. Een precieze assemblage, geen enkel parasietgeluid tijdens de test: dit is het niveau van de Duitse concurrentie.

Qua uitrusting steekt Kia echter iedereen voorbij. Alles is standaard voorzien op de Optima Executive, de enige versie op onze markt. In willekeurige volgorde vermelden we de elektronische klimaatregeling met twee zones, het lederen interieur, de verwarmde (en voor de bestuurder geventileerde) elektrische zetels met geheugen, het verwarmde stuur, de handenvrije toegang, Smart Park Assist, het audiosysteem Infinity by Harman met twaalf luidsprekers, USB-, iPod- en Bluetooth-verbindingen, een automatische parkeerrem, xenonkoplampen, led-lichten, actieve hoofdsteunen, athermische en waterafstotende ramen, elektrisch verwarmde en inklapbare zijspiegels, een automatisch dimmende binnenspiegel, een achteruitrijcamera, een navigatiesysteem met aanraakscherm, aluminium 18-duimsvelgen, …

Duitsers verbleken bij deze uitrusting

Alleen het panoramische open dak maakt deel uit van een optioneel luxepakket, samen met inzetstukken uit hout, verwarmde zetels achteraan en metaalkleur. De veiligheidsuitrusting blijft niet achter, aangezien we onder meer de stabiliteitscontrole, spoorassistent, vertrekhulp op hellingen en bandendrukcontrole terugvinden. Zo kun je met een gerust gemoed plaatsnemen achter het stuur.

De Optima is gebaseerd op het platform van de Hyundai Sonata, iets groter dan dat van de i40, en wordt bij ons aangeboden met slechts één motor. De 1.7 CDRi met 136 pk (en 325 Nm koppel) is beschikbaar met manuele of automatische versnellingsbak, allebei met zes versnellingen. Eind 2012 wordt ook een hybrideversie verwacht.

We namen het stuur van de Kia Optima aan de Côte d’Azur en werden meteen verleid door het uitstekende weggedrag van het chassis op de haarspeldbochten aan de kust. De levendige voortrein verstoort het koetswerk niet, deze Kia stuurt vlak en zonder onderstuur.

Kiezen

De elektrisch bekrachtigde besturing overtuigt en het comfort is veelbelovend, voor zover we het konden beoordelen tijdens de korte eerste test. Onze Optima was uitgerust met een automatische versnellingsbak, tegenwoordig een logische keuze voor dit soort auto. We hadden liever een automaat met dubbele koppeling gezien, zoals Hyundai aanbiedt in de Veloster coupé. Een modernere en sportievere automaat dan die van de Optima, die soms moeite heeft om vlot te hernemen. Het ontbreekt de kleine 1.7 diesel niet aan vermogen, zelfs al zou een sterker blok niet misstaan als aanvulling. Het weinig melodieuze geluid dringt soms iets te sterk door in het interieur zonder dat echt gaat storen.

Met een prijs van 32.590 euro of 33.590 euro met automaat, lijkt de Optima Executive op het eerste gezicht nogal duur. Weet echter dat een VW Passat met dezelfde uitrusting een bijkomend offer van minstens 10.000 euro vraagt, zonder daarom meer te overtuigen.

Kia

Meer lezen over:

Over de auteur: Wouters Bruno Bruno Wouters schrijft sinds 2005 voor Vroom. Als iets wielen en een motor heeft, is Bruno een gelukkig man.
Technologische evoluties boeien hem zeker, maar sensaties zoekt hij het liefst op plattelandswegen met een Morgan of met de motor.
Foto's ©: Bruno Wouters, Manufacturer. Source ©: Kia.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km