Volkswagen
Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?
Denk je bij de Rio nog altijd aan een saaie, lompe berline? Vergeet dat beeld, Kia begint helemaal opnieuw met een model dat dezelfde naam draagt, maar voorts niets gemeen heeft met zijn voorganger. Qua stijl zijn de ambities duidelijk: klimmen in het gamma.
Als je hem in het echt ziet, lijkt de nieuwe Rio nogal groot. En dat is hij ook: met meer dan 4 meter is hij één van de langste modellen in zijn segment. Dat is gunstig voor de ruimte en het koffervolume. De Rio is een wereldauto die personen en bagage in alle maten moet kunnen vervoeren.
De moderne en dynamische stijl verleidt snel maar beperkt het zicht achteruit.
We kunnen moeilijk lovend zijn over de vorige Rio en zijn banale design. Zijn grootste voordeel was zijn bodemprijs. De nieuwkomer veegt de spons over het verleden met een hogere prijs op het niveau van de Europese concurrenten, maar ook met een uitrusting, design en motoren die up-to-date zijn. Een nieuwe auto met een nieuwe filosofie.
In het interieur valt de sfeer zeker niet tegen. De kunststoffen zijn weliswaar hard, maar de assemblage is vrij van kritiek en het geheel lijkt bestand tegen de tijd. De goedkope plastics en saaie presentatie lijken definitief tot het verleden te behoren. Kia (en de trouwe partner Hyundai) mikt nu op technologie zoals een uitgekiend infotainmentsysteem.
De rijpositie is goed en het interieur is heel ruim voor het segment, ook op de achterste plaatsen waar twee volwassenen zich kunnen installeren in goede omstandigheden. De Rio is gevoelig groter dan zijn concurrenten. De koffer haalt een respectabel volume van 288 liter.
Nu we het toch over te koffer hebben, moeten we ook de moduleerbaarheid vermelden. We waarderen de asymmetrisch neerklapbare achterbank en de vele opbergvakken, die een beetje overal verdeeld zijn over het interieur. Zoals zo vaak tegenwoordig, profiteerden de ingenieurs van elke bruikbare vierkante centimeter.
De afmetingen zijn beperkt maar de uitrusting niet. De tijd dat Zuid-Koreaanse auto’s geleverd werden met alleen een stuur en vier wielen is definitief voorbij. Vandaag is het mogelijk om jouw Kia uit te rusten als een grote Europeaan. Oordeel zelf: gps, achteruitrijcamera, leder, automatische klimaatregeling, sleutelloos vertreksysteem, verwarming voor het stuur en de zetels, … De uitrusting die je doorgaans een segment hoger vindt, is aanwezig. Maar dat heeft uiteraard zijn prijs…
We testten de Rio met de kleine 1.1 driecilinder dieselmotor en hij stelde zeker niet teleur. Opmerkelijk voor een auto met deze cilinderinhoud en grootte is dat de versnellingsbak zes verzetten telt. En dat is niet te veel, want het duivelse motortje geeft ons zin om te spelen.
Hij is soepel onderin en levendig in de toeren en heeft nooit een tekort aan pit. Het is zelfs mogelijk om af en toe een lange afstand op de autosnelweg af te leggen. Ondanks een vermogen van maar 75 paarden is hij uitermate gewillig. Het typische motorgeluid blijft bij stabiele toerentallen ook goed gedempt. Een pareltje! Als je echt profiteert van zijn speelse karakter, verbruik je uiteindelijk evenveel als met een 1.6 turbodiesel.
Een voet die te zwaar is of zich laat meeslepen door de leuke klank van de mechaniek leidt al snel tot een gemiddelde van 5,5 l/100 km. En nog meer als je echt enthousiast rijdt. Dat is vrij veel voor zo’n kleine motor. Speel je het spel zoals het hoort en laat je rechterhand niet alleen rusten op de versnellingspook, dan komt het verbruik uit rond 4,4 l/100 km.
De Kia Rio heeft een goede geluiddemping en rijdt comfortabel, gezond en gemakkelijk… op een droog wegdek. Wellicht om economische redenen zijn de Rio’s geschoeid met banden die meer lijken op slippers dan op wandelschoenen. De grip op een vochtige ondergrond is eerder middelmatig. Echt jammer, want het onderstel lijkt onder een goed gesternte geboren en deze banden verpesten het werk van de ingenieurs. Een terugkerend probleem bij deze constructeur…
Terwijl de basisversie 15.490 euro kost, moet je eerder rekenen op ongeveer 18.000 euro voor een Rio 1.1 CRDi met ‘correcte’ uitrusting (lees: de afwerking Fusion, die bij ons het gros van de verkoop zal uitmaken). Dat begint al te tellen, zelfs al kun je het relativeren door de uitrusting en de garantie van zeven jaar of 150.000 km.
Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?
De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?
De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?
Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.