Testen

Lexus RC F: mangageneratie

Bij Lexus is het alles of niets. Aan de ene kant heeft de Japanse fabrikant premium berlines en SUV’s die quasi uitsluitend met een hybride aandrijving zijn uitgerust. Aan de andere kant heeft Lexus sportwagens die voornamelijk zijn voorzien van een atmosferisch motorblok. We mochten in het verleden al eens een keer met de RC F rijden, in het zuiden van Spanje, maar nu willen we wel eens weten hoe deze wagen het tijdens onze dagelijkse verplaatsingen op de Belgische wegen van af brengt.

 

  • Piette François
  • 29 juli 2015
  • Lexus
2,0
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 3,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 3,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Atypisch interieur
  • Relatief comfortabel
  • Sterke persoonlijkheid (design)
  • Trefzeker en progressief rijgedrag
  • V8 die graag in toeren klimt / geluid
  • Ergonomie multimediasysteem
  • Prijs
  • Ruimte achteraan
  • Te zwaar
  • Weinig koppel in lage toeren

Na de IS F die zich meer op luxe richtte, zette Lexus weer de sportieve puntjes op de i in het wereldje van de supercars met de LFA. Met een prijskaartje van 400.000 euro waren de beperkte aantallen… in een mum van tijd uitverkocht! Liet je daardoor de moed even zakken? Niet getreurd, met deze RC F komt Lexus weer op de markt met een agressief vormgegeven coupé, met een atmosferische V8 en een prijskaartje van net geen 100.000 euro!

Unleash the beast

Wanneer je ‘m op de openbare weg ziet staat, dan maakt de Lexus een straffe indruk: zijn gapende grille, zijn scherpe en strakke lijnen en zijn gespierde koetswerk dagen de voorbijgangers uit. Lexus heeft de RC F aan de buitenkant karakter en attitude meegegeven. Hij heeft dan wel niet de sobere elegantie van de Duitse concurrenten, maar deze Japanner weet de aandacht voor zich op te eisen.

Sfeer!

De binnenkant ademt dezelfde sfeer uit als de uitstraling aan de buitenkant: digitaal dashboard, brede middenconsole in verschillende niveaus en blauwe verlichting en accenten die voor een exclusief aura zorgen. Sommige onderdelen in plastic en bepaalde knoppen zouden niet aanwezig mogen zijn gezien de verkoopprijs, maar dat doet weinig af aan het unieke interieur. Je houdt ervan of je verafschuwt het, maar hij laat je in elk geval niet onberoerd. En daarnaast is er het multimediasysteem waar je je met een glimlach in kunt verliezen: het is dermate volledig dat je jezelf de nodige tijd moet geven om het te doorgronden. En da’s niet altijd even eenvoudig via de verschillende knoppen en menu’s.

Praktisch?

Laten we niet rond de pot draaien: wie een sportieve wagen zoekt met vier plaatsen die kiest beter voor de nieuwe GS F of gaat een kijkje nemen bij de concurrentie. De RC F is niet gebouwd om zo functioneel als mogelijk te zijn, ook niet aan de binnenkant. De plaatsen achteraan zijn beperkt en kunnen maar gebruikt worden door de kleinsten onder ons. Ook de koffer, noch qua inhoud, noch qua toegang er toe, heeft geen ambities om praktisch te zijn en veel volume te kunnen vervoeren.

Voor een romantisch weekendje weg met z’n tweetjes volstaat de ruimte in de RC F wel ruimschoots, want de plaatsen achteraan kunnen dan gebruikt worden om de bagage te vervoeren. Hetzelfde zagen we ook bij de BMW M4, de gedoodverfde concurrent, maar de Duitser bracht het er op dit vlak heel wat beter van af.

Geen turbo!

Zien we binnenkort atmosferische motorblokken enkel nog in musea terug? We kunnen niet ontkennen dat de concurrentie het tijdperk van de turbo heeft ingezet: BMW, Mercedes en zelfs Porsche doen gretig mee. Die laatste voorziet de flat-six in de 911 nu zelfs van twee turbo’s! De Lexus haalt uit zijn V8 van 5 liter 477 pk. Dat maximale vermogen ontwikkelt hij aan 7.100 tr/min! Het maximale koppel strandt, mede dankzij de grote longinhoud, op 530 Nm. De GT-filosofie indachtig biedt Lexus de RC F enkel aan met een automatische versnellingsbak met 8 versnellingen.

Old school

Met 500 pk onder de rechtervoet verwachten we ons vanaf de eerste druk op het pedaal aan een furieuze acceleratie. Maar niets is minder waar… Met een totaalgewicht van 1,9 ton moeten alle onderdelen stevig aan de bak. De motor vraagt echt om in toeren gejaagd te worden vooraleer hij fluks zijn vermogen opbouwt en het vrijgeeft. Onder de 4.000 tr/min zijn de hernemingen relatief bedeesd en is het geluid eerder discreet. Het draagt allemaal wel bij tot een kalm en rustig sfeertje. Tijd om de hemdsmouwen op te rollen.

Vanaf 3.800 tr/min komt er leven in de brouwerij. Het geluid zwelt plots en bruusk aan, de V8 ontbindt onmiddellijk zijn duivels en sprint in een ruk richting 7.000 tr/min. De motor huilt heerlijk door, diep en natuurlijk. De versnellingsbak is in automatische modus eerder aan de bedeesde kant, maar wanneer je overschakelt op manuele modus wordt hij plots heel wat alerter. Als bestuurder voel je hoe de wagen transformeert en ben je je ten volle bewust van de kracht van de V8.

Zwaar, maar progressief

Het totale gewicht van de Lexus blijft voelbaar en het hindert hem in zijn dynamische rijgedrag. Tegenover de Duitse concurrenten voelt de RC F vooraan zwaarder aan en is de inertie duidelijk merkbaar. Neen, dit is geen ballerina, maar hij gaat wel gretig op elke bocht af. Een uitgekiende balans zorgt er voor dat je samen met je rechtervoet kunt sturen en dat bouwt hij mooi progressief op. De remmen, ten slotte, volstaan ruimschoots voor gebruik op de openbare weg. Op hun kracht en uithoudingsvermogen valt niets af te dingen.

Habitat

Het is echt op de snelle ritten, met lange bochten waar de RC F ten volle opleeft. Hier kan hij uitpakken met zijn onverstoorbare stabiliteit. Het is niet dat hij zich niet kan uitleven op tragere secties met veel bochten. Het optionele actieve differentieel bewijst hier zijn meerwaarde keer op keer, samen met de gretigheid van het blok om in toeren te klimmen, maar dat neemt de extra kilo’s van het geheel niet weg.

Comfortabel

Gezien het feit dat je met een sportwagen met 500 pk onderweg bent, is deze Japanner relatief comfortabel. Verwacht je niet aan de zeemzoete verwennerij zoals in een LS limousine, maar de RC F is nooit vermoeiend voor je onderrug en het motorgeluid dat je krijgt voorgeschoteld blijft altijd te genieten. Alleen wanneer je de motor hoog in toeren jaagt of in de Sport+ modus rijdt… Dan geeft de motor zo hard van jetje dat er voor weinig anders plaats is, maar dat is eigenlijk ook het moment waarop je de radio moet uitzetten en van de V8-symfonie moet genieten.

Budget

Met een prijskaartje van 85.910 euro is de RC F geen koopje, maar zijn rijkelijke uitrusting is erg volledig. En wanneer je deze Lexus koopt, mag je er van op aan dat hij op tijd en stond zijn portie benzine lust. Hij krijgt een gemiddeld verbruik van 12,5 l/100 km maar als je ‘m realistisch gebruikt en af en toe je rechtervoet aan het werk zet, dan mondt je eerder uit op een verbruik dat schommelt tussen de 13,5 en 15 l/100 km. En dat zijn erg redelijke cijfers.

Conclusie

De verleiding is groot om de RC F te vergelijken met de gerenommeerde Duitse concullega’s. Wanneer je dat doet, dan moet de Lexus de duimen leggen: hij is zwaarder, even duur en mist het koppel in lage toerentallen om het verschil te maken. De RC F zien we eerder als een GT met een erg exotisch tintje. Een GT die met plezier lange trajecten verslindt en die zich richt naar de liefhebbers van een natuurlijk ademend motorblok. Vanuit dat standpunt bekeken, is het moeilijk om aan zijn verleiding te weerstaan.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km