Testen

De politiek correcte SUV

Bij Lexus neemt de hybride SUV RX een groot stuk van de taart voor zijn rekening. Hij verkoopt vier keer beter dan de berline GS. Dankzij een recente facelift kunnen we opnieuw kennismaken met de redenen achter dit succes.

  • Piette François
  • 14 december 2012
  • Lexus
Voor- en nadelen
  • Co2-niveau
  • Prestaties
  • Standaarduitrusting
  • Technisch verfijnd
  • Verbruik (vooral in de stad)
  • Enkele gedateerde details
  • Gewicht
  • Uitrustingspolitiek
  • Weinig geschikt voor sportieve rijstijl

Scherpere grille

Zonder toeters of bellen heeft Lexus de RX herwerkt voor het salon van Genève 2012. Er valt geen grote ommekeer te noteren, alleen een nieuw radiatorrooster, agressiever en meer in lijn met de huidige merkstijl. De rest blijft grotendeels hetzelfde.

F-Sport

Symboliseert een Lexus voor jou een vorstelijk comfort, op het zompige af? De tijden zijn veranderd. Voortaan zijn de modellen beschikbaar in de afwerking F-Sport. Bij de RX betekent dat een aangepaste ophanging, specifieke velgen en een typische interieursfeer dankzij geperforeerd leder met geïntegreerd logo, aluminium pedalen, zilverkleurige deurdrempels, …

Never change a winning team

Sommigen hadden misschien de mechaniek van de nieuwe GS 450h verwacht, maar Lexus raakt bijna niet aan de mechaniek. De 3.5 V6 benzinemotor wordt nog altijd gekoppeld aan twee elektromotoren, goed voor een gecombineerd vermogen van 299 pk. De vier wielen worden aangedreven, maar laten we eerlijk zijn: vooral de voorwielen trekken. Achteraan geeft slechts één elektromotor een duwtje in de rug.

De cijfers

De prestaties en het verbruik spreken nog altijd tot de verbeelding. Ondanks een hoog gewicht van 2,1 ton, haalt de RX een snelheid van 200 km/u en bereikt hij 100 km/u in 7,8 seconden. Als verbruik kondigt Lexus trots een gemiddelde van 6,3 l/100 km aan, met een uitstoot van 145 g CO2/km. Tot zover de droge cijfers.

Kwaliteitsvol maar niet zo gezellig

In de afwerking F-Sport is de sfeer zwart, van de vloer tot het plafond. We betreuren enkele afwerkingsdetails die typisch zijn voor Lexus: een niet zo sexy versnellingsbakrooster, een klokje in de stijl van de jaren tachtig en een geheel dat minder aantrekkelijk oogt dan een Mercedes ML of een Range Rover Sport.

Maar op het vlak van bouwkwaliteit benadert Lexus de perfectie. Alles lijkt geassembleerd om eeuwig mee te gaan. De instrumenten met achtergrondverlichting en het multimediascherm (met buitengewone afmetingen) geven een hightechindruk. Het lijkt wel een bioscoopscherm. Tot slot vergemakkelijken de koffer en de opbergvakken het leven: er is plaats genoeg.

Gebrek aan steun

Vier of zelfs vijf personen kunnen comfortabel zitten, maar we betreuren een gebrek aan steun van de voorzetels. De RX is sowieso niet bedoeld voor een sportieve rijstijl. Zelfs in de F-Sport-afwerking met hardere ophanging wordt een sportieve rijstijl bestraft door de inertie van het gewicht, door de weinig communicatieve stuurbekrachtiging en door de CVT-transmissie, die werkt zoals op een scooter. Het geheel blijft nochtans stabiel en beheerst in alle omstandigheden en de acceleraties zijn leuk. Vloer het pedaal en de V6 gaat metaalachtig huilen, terwijl de duw in de rug nooit lijkt te stoppen.

Deze dappere SUV moet je niet tot het uiterste drijven, je houdt beter een rustig tempo aan. Geniet van de stilte die heerst binnenin, van de symfonische stereo, het uitstekende comfort en, in de stad, het elektrisch rijden. Heerlijk. Het uitstekende multimediasysteem is heel uitgebreid, maar ontgoochelt door een gebrek aan ergonomie. Om van het ene naar het andere menu te gaan, moet je een onhandige muis gebruiken. Een kwestie van gewoonte …

Prijs en verbruik

Als concurrent zien we de recente Mercedes M 350 BlueTec met V6 diesel en 258 pk. Minder vermogen dan de Lexus, maar de Mercedes presteert opvallend beter. De prijzen zijn ongeveer hetzelfde: 59.510 euro voor de Lexus (70.480 euro voor de F-Sport) en 59.048 euro voor de Mercedes. De Japanner is wel wat beter uitgerust en kost minder om te onderhouden. Lexus verleidt de bedrijven met een CO2-uitstoot van 145 g/km, Mercedes komt niet verder dan 179 g/km.

Het verbruik stabiliseert zich rond 9 l/100 km, als je een beetje omzichtig omspringt met het rechterpedaal. Wildere bestuurders zullen ruim boven 11 l/100 km uitkomen. Autosnelwegen zijn niet geschikt voor een hybride, de stad is zijn ideale jachtterrein. Daar schommelt het gemiddelde tussen 8 en 9 l/100 km.

Conclusie

De RX blijft een van de meest verfijnde SUV’s qua techniek. Maar de concurrentie van de grote turbodiesels is stevig. Om een miskoop te vermijden: kies de Lexus als je een rustige rijstijl hebt en vooral in of rond de stad rijdt. Voor de autosnelweg gaat er niets boven een diesel. Die zal ook dynamischer zijn in gebruik.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Lexus.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km