Opel
De facelift van de Opel Corsa trekt het stadswagentje visueel weer in lijn met de rest van het recentere gamma. Maar kan hij zich onderscheiden van zijn Stellantis-stalgenoten?
Eerst en vooral: hadden we een troostprijs, dan zou die naar lezeres Vicky gegaan zijn. Zij moest namelijk last-minute afhaken voor onze lezerstest. Daarom verschenen er slechts vier lezersduo’s aan de start bij de Kia-dealer in Waver in plaats van vijf. En die hadden er allemaal zin in.
Lezer Wim Mechelinck bijvoorbeeld, die al vijf jaar met een Kia Sportage rijdt en op zoek is naar een vervanger. Zijn 2.0 diesel wil hij inruilen voor een turbobenzine, en hij heeft daarom vooral interesse in de 1.6 T-GDi. Ook lezer Luc Depotter zoekt een opvolger voor zijn negen jaar oude Citroën Grand Picasso. Met drie kinderen die stilaan allemaal het huis verlaten, hoeft het voor Luc geen monovolume meer te zijn. Comfort en een goeie instap staan voor hem bovenaan op het prioriteitenlijstje.
Dat de nieuwe Sportage qua comfort goeie punten scoort, is lezeres Valérie Nocent niet ontgaan. Zij en haar man, die met de vorige generatie Sportage rijdt ,kunnen meteen beamen dat Kia een stap vooruit heeft gedaan. “We worden allebei al een dagje ouder, dus het comfort is voor ons erg belangrijk”, aldus Valérie. Dat beaamt ook Luc: “Ook op lastiger wegdek zoals kasseien rijdt de Kia goed.” Goeie punten ook nog voor de zithouding, volgens Wim.
Lezer Stefano Crainich, eigenaar van een Kia Pro_cee’d GT, is erg te spreken over de ruimte binnenin: “Ik ben zelf iets groter, maar ik had ruimte genoeg”. Valérie weet niet of het interieur ruim genoeg is om met vier volwassenen en bagage op vakantie te gaan, maar Wim vindt dat vooral de ruimte achterin veel meer is toegenomen. “Prima voor gezinnen”, concludeert hij.
Ook de afwerkingskwaliteit maakt een sprong voorwaarts, vinden de lezers die al een Kia hebben. “De Kia gaat er eigenlijk op alle vlakken op vooruit”, vindt Valérie. Ook Stefano beaamt dat. “Al staat de afwerking nog niet helemaal op hetzelfde niveau als de Duitsers”, vult hij aan, “maar de verhouding prijs/kwaliteit, daar kunnen de Duitsers dan weer niet aan tippen”. De geluidsisolatie vinden onze lezers dan weer voortreffelijk. “De 1.7 CRDi is echt een stille auto”, vindt Stefano. “Ook de 1.6 T-GDi hoor je amper”, vervolledigt Wim.
Lezers Luc en Wim voelden de 1.6 turbobenzine van 177 pk aan de tand. “Het is een goed blok”, zegt Wim, “dat krachtig voor de dag komt”. “De zeventrapsautomaat met dubbele koppeling past er eigenlijk prima bij”, besluit Luc. “De 136 pk in het dieselblok zijn er dan weer te weining”, vindt Stefano. En dat is ook Valérie niet ontgaan: “Als je met een volgeladen auto op vakantie in de bergen bent, is deze diesel misschien niet toereikend genoeg”, vreest ze.
Luc worstelde met de armsteun in het portier: “Die is voor mij eigenlijk aan de dunne kant. Ik doe regelmatig langere afstanden, en dan leg je je elleboog wel eens op het portier. Maar daar vond ik geen comfortabele positie.” Wim merkte een probleem op dat zijn huidige Kia Sportage ook heeft: “De airco blaast ofwel te warm of te koud, en dat wil na een tijdje wel irriteren.”
Het optionele open dak openschuiven dan maar? “Dat veroorzaakt dan weer veel windgeluiden”, ondervond hij. “Ook het verbruik ligt wat hoger dan ik verwacht had”, besluit Wim. En de vanafprijs voor de hoogste uitrustingsversie, de goed uitgeruste GT Line, is met € 36.590 ook niet meer helemaal wat je van Kia verwacht, besluit ons lezerspanel.
De facelift van de Opel Corsa trekt het stadswagentje visueel weer in lijn met de rest van het recentere gamma. Maar kan hij zich onderscheiden van zijn Stellantis-stalgenoten?
Suzuki heeft zijn kleine Swift een volledig nieuwe motor gegeven en direct ook het volledige uiterlijk aangepast. En toch... lijkt er niets te zijn veranderd! Goed of slecht nieuws?
Om te strijden tegen zijn Europese concurrenten, en om zijn bestaansrecht te verdedigen ten opzichte van zijn stijlvolle broertje, zet de Kia Ceed SW in op rationele argumenten. Maar kan hij daarmee verleiden?
De N-sportafdeling van Hyundai heeft de elektrische SUV Ioniq 5 uitgerust met tal van kunstjes, rijmodi en specifieke functies. Maar is de Ioniq 5 N daarmee even opwindend als een sportwagen met verbrandingsmotor?