Testen

Hemels gezang

Net één jaar geleden presenteerde Maserati de Gran Turismo. De Italiaanse constructeur wist toen al dat voor sommige klanten, de GT wat te “braaf” zou zijn. En alhoewel ze het nog stellig ontkenden, was de “S” al klaar. En vandaag mag hij ook op de openbare weg. Woeha!
  • Piette François
  • 22 mei 2008
  • Maserati
Voor- en nadelen

      Ik herinner het me nog alsof het gisteren was. In het schitterende decor van de Dolomieten had de Grand Turismo me met zijn latijnse schoonheid voledig overrompeld. Maar terug in België kreeg ik het gevoel dat er nog iets schortte. De prestaties waren, met een 4.2 liter V8 van 405 pk onder de kap, meer dan behoorlijk, maar deze grote 2+2 coupé voelde niet als een echte sportieveling aan. De verantwoordelijken van het merk met de drietand waren zich daar duidelijk van bewust en gaven na een tijdje toe dat een “S”-versie op stapel stond. En dus staan we hier vandaag in de fabrieken van Maserati in Modena om deze nieuwe versie te testen.

      Discretie

      Als we de “S” eens goed bekijken, vallen de verschillen met gewone Gran Turismo eigenlijk helemaal niet op. Enkel de experts zullen merken dat hij met zijn 20-duimsvelgen, de lampen met zwarte achtergrond, de kleine lip op de koffer en de lichtjes verandere deurdrempels, slechts lichtjes van zijn “kleine” broer afwijkt.

      En op de koets vind je zelfs geen “S”-logo terug. Maar ook het interieur wijzigde nauwelijks. Het centrale gedeelte van de zetels werd wat aangepast, maar ondanks deze aanpassing is de zijdelingse steun nog niet wat het zou moeten zijn. Toch is de zitpositie, ondanks een te groot stuur, uitstekend. Net als bij Ferrari zijn de bedieningslepels van de transmissie vast en erg groot, wat het gebruik zeker vergemakkelijkt. Op het instrumentenbord vindt je links naast de, jammergenoeg rechtstreeks van bij PSA komende,  bedieningsknoppen van het navigatiesysteem, de selector die de sportmodus van de gerobotiseerde versnellingsbak inschakelt, terwijl een tweede schakelaar de automatische stand in werking stelt. In tegenstelling met de Gran Turismo vind je onder je rechterhand geen versnellingspook meer, maar enkel nog een knop voor het inleggen van de eerste versnelling en een andere voor de achteruit.

      Ferrari onder de kap

      Estetisch is er dus haast geen verschil tussen de “S” en de “gewone” versie, maar als je de motor start besef je dadelijk dat je één en ander te wachten staat. Als je de “Sport”modus inschakelt zorgen preumatishe kleppen voor een ander uitlaatgeluid, wat je al een goed eind in de juiste richting duwt. Elke gasstoot wordt door een hemels gezang gevolgd, terwijl gas wegnemen met een heerlijk gebrabbel wordt beantwoord. Kriebels gegarandeerd. Maar Maserati heeft zich niet tot het geluid beperkt. De Gran Turismo S erft immers de nieuwe V8 van de Alfa 8C. Die wordt in Maranello, bij Ferrari gebouwd en uit de tot 4,7 liter uitgeboorde motor, puren de technici 440 pk en 490 Nm (tegen 405 pk en 460 Nm voor de normale versie). De topsnelheid stijgt van 285 tot 295 kmh en de sprint van 0 tot 100 wordt nu in 4,9 seconden afgelegd, wat in de Gran Turismo normaal 5,2 seconden duurt.

      Dynamisch

      Tot daar de cijfers, want uiteindelijk zijn het de rijsensaties die het meest van belang zijn. De "S” werd er niet lichter op en de 1880 kg laten zich bijwijlen wat voelen, maar toch is hij stukken dynamischer als zijn broer. Dankzij de stijvere ophanging en de dikkere torsiebaren wordt de inertie beter gecontroleerd en vermindert de rolneiging met 10%. Wij reden met de ophanging met stalen veren, maar in optie kan de adaptieve Sky Hook-ophanging gemonteerd worden. Natuurlijk werden ook de remmen aangepast en de remzadels met zes zuigers zorgen voor een erg overtuigende vertraging. Dankzij het Transaxle systeem (versnellingsbak achteraan) is de massaverdeling met 53% vooraan en 47% achteraan erg goed.

      MC-Shift

      Maar volgens ons, wordt het grootste verschil door de nieuwe MC-Shift transmissie gemaakt. Maserati verkoos om geen bak met dubbele koppeling te gebruiken, omdat deze wat te omvangrijk zou worden, maar optimaliseerde het beheer van de gerobotiseerde bak, wat een opmerkelijke efficiëntie tot gevolg had. Als je meer dan 5500 toeren draait en je meer dan 80% accelereert zorgt de ingeschakelde sportmodus ervoor dat schakelen slechts 100 milliseconden duurt. Daarom wordt het uitschakelen en inleggen van de volgende gang, uitgevoerd voor de koppeling opent en sluit. Ter vergelijking wil ik nog meegeven dat de gewone schakelovergang 210 miliseconden duurt. Meteen wordt de Gran Turismo een beetje Jeckyll en Hyde. Van de ene kant is hij geruisloos en comfortabel, maar anderzijds wordt hij door een simpele knopdruk brutaal en heerlijk oorvullend. Dank u elektronica!


       


       

      Meer lezen over:

      Over de auteur: Piette François
      Foto's ©: Manufacturer. Video ©: Manufacturer, François Piette. Source ©: Maserati.

      Aanbevolen tests voor jou

      Meer tests
      3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

      Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

      De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

      3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

      Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

      Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

      3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

      Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

      De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

      3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

      Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

      Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

      Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

      Meer nieuwe auto's

      Benzine, Manueel

      € 21.500

      Benzine, Automaat

      € 27.547

      Diesel, Manueel

      € 32.584

      Benzine, Manueel

      € 23.748

      Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

      Meer tweedehands auto's
      € 52.900
      2021
      1.500 km
      € 52.990
      2019
      105.433 km

      Benzine, Automaat

      € 23.500
      2020
      30.212 km

      Benzine, Automaat

      € 28.995
      2011
      65.000 km