Testen

Japanse anti-Golf

Onterecht miskend: zo kunnen we de vorige Mazda 3 kwalificeren. Een aantrekkelijke berline vol kwaliteiten, maar slechts enkele ‘verlichte geesten’ leerden hem kennen. Met de nieuwe generatie hoopt Mazda zijn compacte berline uit de anonimiteit te kunnen halen en enkele referenties van het segment uit te dagen. Om de Volkswagen Golf niet te noemen …

  • Piette François
  • 30 september 2013
  • Mazda
Voor- en nadelen
  • Doordachte ergonomie
  • Dynamisch weggedrag
  • Geslaagde stijl
  • Uitrustingsniveau
  • Uitzonderlijke 2.2 diesel
  • Verzorgde afwerking
  • Zuinige mechaniek
  • 1.5 benzine soms nipt
  • Diesel fiscaal afgestraft (wallonië en brussel)
  • Geen instapdiesel
  • Uitrustingspolitiek

David tegen Goliath

We schreven het al in de test van de Peugeot 308. De Volkswagen-armada maakt het leven van de concurrentie zuur. De Golf domineert  de markt samen met zijn bloedverwanten, namelijk de Skoda Octavia en Seat Leon. En dan spreken we nog niet over het premiumaanbod, de Audi A3. Kortom, Goliath palmt de zeer vruchtbare markt van de compacte berlines (C-segment) in. Maar de concurrentie laat de kopjes niet hangen en biedt waardige alternatieven. Dat zagen we al bij de dynamische Peugeot 308. Het antwoord uit het land van de rijzende zon heet Mazda 3.

Skyactiv

The sky is the limit: een hoogdravende filosofie, maar ze zorgt er wel voor dat de ingenieurs van de kleine Japanse constructeur inventief moeten zijn en de platgetreden wegen moeten verlaten. De Mazda 3 is dus zeker geen conformistisch product. Dat gaat hem zo goed af dat we de Mazda 3 een zeer aantrekkelijke auto vinden, wat moeilijk gezegd kan worden van de meeste andere modellen in dit segment.

Licht

De constructeurs onderwerpen hun modellen tegenwoordig aan een drastisch regime; auto’s moeten absoluut overtollige kilo’s verliezen om te winnen inzake verbruik en prestaties. En daarin is Mazda verre van slecht: zonder een beroep te doen op ‘exotische’ materialen en door staal met zeer hoge elastische limiet te gebruiken, weegt de Mazda 3 in zijn basisversie minder dan 1,2 ton. Nochtans is de modernste technologie zoals een automatisch remsysteem of head-upscherm aanwezig.    

Geen instapdiesel

Pas wanneer je het motorenpalet bekijkt, komt hét grote probleem van deze Mazda aan de oppervlakte: de afwezigheid van een basisdiesel. Voor veelrijders biedt Mazda alleen de dikke 2.2 D met 150 pk. Een schitterende motor, maar fiscaal helemaal niet aantrekkelijk, vooral in Brussel en Wallonië. In Vlaanderen kunnen particulieren rekenen op de uitstoot van 104 g/km (of 107 g/km bij de vijfdeurs) om de kosten te beperken. We kunnen alleen hopen op de introductie van een 1.6 turbodiesel met 120 pk.

Benzine

Het segment is nog altijd sterk op diesels gericht, maar de benzines winnen langzaam maar zeker marktaandeel. Mazda biedt een volledig nieuwe atmosferische 1.5 met 100 pk, aangevuld met twee tweelitermotoren met 120 of 165 pk. Mazda volgt de huidige turbotrend niet en verkiest om de verbranding van de motoren te verbeteren. We kunnen de Japanse ingenieurs moeilijk ongelijk geven, want aan de pomp spreken de goede resultaten voor zich.

Eindelijk een waardig infotainmentsysteem

De nieuwe Mazda 6 overtuigde ons, maar liet ons wat op onze honger wat het multimediasysteem betreft. De boodschap is aangekomen: de 3 wordt uitgerust met een volledig nieuw systeem, te bedienen via een aanraakscherm of draaiknop. De ergonomie is doordacht en de mogelijkheden zijn uitgebreid, van brandstofprijzen tot het weerbericht.

Droom nog niet van navigatie via Google Maps of applicaties die je direct kunt downloaden, want alles gebeurt via de smartphone. Samengevat kunnen we stellen dat Mazda zich schitterend herpakt heeft met een product dat uitblinkt in gebruiksvriendelijkheid. Het blijft wel nog een beetje achter op het optionele systeem van het viertal Golf-Octavia-Leon-A3, dat bij wijze van spreken een satelliet rond de aarde stuurt in drie klikken op het aanraakscherm.

Zeer verzorgde afwerking

Vergeet de oude Japanse berlines van de jaren tachtig met droevige presentatie. De 3 heeft niet alleen een dynamische sfeer met leuke inzetstukken in aluminium, maar hoort ook bij de beste leerlingen van de klas qua afwerking.

De ruimte is correct, terwijl de koffer in de middelmaat past. De bestuurder wordt verwend met een foutloze ergonomie en mooie instrumenten met centrale toerentellen (behalve 1.5 benzine). Tot slot verdienen de steun en het comfort van de zetels een positieve vermelding.

Genoeg gepraat, rijden!

Mazda houdt van sportief rijden en profileert de 3 als een gezindswagen met sportieve geest. Terecht? Laten we het maar meteen zeggen: we zijn helemaal overtuigd, vooral van de 2.2 diesel. Het weggedrag is niet zo snedig als in de Peugeot 308, maar getuigt van een goede wendbaarheid en verfijnde schokdemping. Alleen de zware dieselmotor verstoort het evenwicht van de auto en vraagt aandacht als je met een sportieve rijstijl de bocht ingaat.

Overdonderende diesel

De dieselmotor is een pareltje. Op de bergwegen van het Catalaanse hinderland konden we een hoog tempo aanhouden terwijl we in derde versnelling bleven. Van 1.200 tot 5.000 tr/min duwt hij met een stevigheid die ongezien is voor een diesel. Kers op de taart is het zachte en bijna aangename geluid. Voor een diesel is dat echt uniek. De versnellingsbak met korte en sportieve verzetten hapert soms wel tijdens ‘hete’ momenten.

1.5 benzine voldoet

We testten ook de 1.5 benzine, die evenmin teleurstelde. Met 100 pk en 150 Nm verwacht je uiteraard geen knapprestaties. En zoals mijn buurman zou zeggen: zelfs de mooiste vrouw van de wereld kan maar geven wat ze heeft. De Mazda 3 voelt zich perfect op zijn gemak in en rond de stad, maar ziet af op hellingen, gepakt en gezakt.

Mazda doet zeker zijn best met zijn atmosferische motoren, maar een turbo zou bij lage toeren het rijcomfort hebben verbeterd. De benzineversie legt minder gewicht op de vooras dan de diesel en zorgt in bochten voor meer evenwicht.

Prijzen

Alles begint bij 18.490 euro voor de Challenge-afwerking aangedreven door de 1.5 benzine met 100 pk. Voor de diesel vraagt Mazda 5.000 euro meer (23.490 euro), maar die is ook beter uitgerust en wordt geleverd in de Active-afwerking. We herhalen dat de diesel door zijn cilinderinhoud van 2,2 liter de taksen doet oplopen voor particulieren die in Brussel of Wallonië wonen.

Zoals gebruikelijk bij Japanse auto, zijn de opties heel beperkt en personaliseert de klant zijn auto door te kiezen uit vier uitrustingsniveaus (Challenge, Active, Sense en Sport). De sedanversie heeft dezelfde prijs en de automaat (2.0 benzine met 120 pk en 2.2 diesel met 150 pk) kost 1.500 euro extra.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Mazda.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km