Testen

Offensief van de reizende zon

Peugeot 407, BMW 3-serie, Audi A4, Alfa 159,… dat zijn zowat de berlines die je massaal op onze wegen tegenkomt en een ware strijd leveren op de fleetmarkt. Tot nu toe zijn het vooral de Europese merken die de top van het klassement bezetten, maar het Japanse offensief neemt in kracht toe. Twee Japanse rivalen steken hun neus wat verder naar voren. Het zijn de Mazda 6 CDVI en de Subaru Legacy, die als eerste ter wereld een boxer diesel onder de kap kreeg.
  • Piette François
  • 28 mei 2008
  • Mazda
Voor- en nadelen
  • Comfort
  • Levendigheid
  • Schitterend chassis bij de subaru
  • Soepele en erg beschikbare motor (subaru)
  • Verhouding prijs/uitrusting (mazda)
  • Beperkt dealernet van subaru
  • Geen automaat in diesel
  • Taaie bak (subaru)

Presentatie

De Mazda 6 werd in het laatste trimester van vorig jaar gepresenteerd en het minste wat je kan zeggen is dat hij esthetisch erg geslaagd is. Zijn dynamische en sportieve lijnen bedekken een erg lichte structuur. Met een leeggewicht van 1350 kg verliest hij ten opzichte zijn voorganger zelfs 35 kg. De Subaru Legacy was, doordat hij enkel met benzinemotoren verkrijgbaar was, tot nu toe een eerder bescheiden carrière beschoren. Maar met de komst van de diesel zou dat moeten veranderen.

Als je ze naast elkaar zet lijkt de Subaru de meest sportieve te zijn. Met zijn luchtinlaat op de motorkap en zijn dubbele uitlaat, zijn ruiten zonder omraming en vooral zijn lagere daklijn ziet hij er wat gestrekter uit. De Mazda ziet er erg elegant en verfijnd uit. De Mazda-designers hebben duidelijk urenlang aan hun 6 gewerkt en lijkt ons esthetisch beter geslaagd. Het is moeilijk om een duidelijke winnaar aan te duiden, maar het lijkt er toch op dat de Mazda met een bumper verschil deze rit wint. Maar oordeelt u liever zelf.

Motoren

De Mazda mag dan wel de modernste looks hebben, onder de motorkap hinkt hij toch een beetje achterop. Net als zijn rivaal heeft hij goed 2 liter inhoud en hoewel 140 pk een behoorlijke waarde is, stuurt zijn rivaal er toch tien meer naar het asfalt. En ook bij de koppelwaardes moet de Mazda het afleggen. De Legacy levert bij 1800 toeren 350 Nm, terwijl de 6 met 330 Nm bij 2000 omw, er iets minder produceert.

Maar hoe rijdt dat nu? Laat ons bij de Mazda beginnen. Bij koude motor klappert de motor, die trouwens volgend jaar vervangen wordt, nog wat, maar kort daarna verleidt hij iedereen door zijn erg rustige en goed gedempte werking. Onder de 2000 toeren voelt hij een beetje hol aan, maar eens daarboven duwt hij de koets erg lineair naar voren. Maar de boxer van de Subaru doet het toch net even beter. Hij draait nog meer lineair en nog stiller als de CDVI van Mazda en steeds trekt hij zonder problemen vanuit de laagste toeren krachtig door. En het mooie is dat hij bij volle belasting als een echte boxer klinkt en nergens aan een diesel doet denken. Echt een prachtig stukje techniek. Daarenboven verlangt hij voor al die arbeid minder brandstof als de vier in lijn van Mazda. Deze laatste verbruikt gemiddeld 7,4 l per honderd, tegenover 6,8 per honderd voor de Legacy. Wat de CO2-uitstoot betreft zijn de verschillen minder markant, terwijl de Mazda 149 gr/km uitstoot duwt de Legacy 148 grammen per km naar buiten.

Bij de transmissie is het de Mazda die het voortouw neemt. Zijn uitstekend schakelende 6-bak is perfect gespreid en dankzij de preciese en goede vergrendeling en de snelle werking wordt schakelen een waar sportief plezier. De 5-bak van de Legacy voelt heelwat taaier aan en je grijpt dan ook niet zo graag naar de pook. Gelukkig is er de motor die ervoor zorgt dat het gebruik ervan werkelijk tot een minimum wordt beperkt. Wel is het spijtig dat geen van beiden een automaat ter beschikking stelt.

Voordeel voor de Subaru dus. Het is niet makkelijk om aan de enthousiaste charmes van de Legacy te kunnen weerstaan. Subaru heeft zijn entree in de dieselwereld niet gemist en schotelt ons een erg soepel, muzikaal en zuinig blok voor. Ondanks dat we erg lovend over de versnellingsbak van de Mazda zijn, moeten we toch besluiten dat de Legacy het beste resultaat haalt, al is het erg nipt.

Weggedrag

Met zijn erg scherp sturende vooras is de Mazda werkelijk een voorbeeld van levendigheid. Bochtige wegjes zijn zijn favoriete parkoers en de achtertrein maakt op aanvraag zelfs een zijsprongetje. Heel leuk, dat wel, maar in noodgevallen kan dit de bestuurder wel eens voor verrassingen doen komen te staan. De remmen zijn perfect op hun taak afgestemd en samen met de erg goede demping mag je de Mazda 6 een schitterend onderstel toedichten.

De Mazda legt de lat al erg hoog, maar toch gaat de Subaru daar nog even over. Hij voelt net zo levendig en handig als de Mazda aan, maar voegt er de veiligheid van de vierwielaandrijving aan toe. En dat terwijl hij steeds perfect neutraal blijft. Net als bij de Mazda wordt de bocht inremmen, met een zacht opzij gaande achterkant beantwoord. De stuurinrichting is iets minder reactief, maar geeft toch genoeg feedback. Het chassis van de Legacy is een kleine openbaring en we durven het zonder schroom helemaal aan de top van het segment te plaatsen.

Weer scoort de Subaru.Op het vlak van de weggedrag lijkt de Legacy met zijn vierwielaandrijving en zijn schitterend onderstel werkelijk onklopbaar te zijn. Toch zit de Mazda hem met een gezonde en prettig aanvoelende levendigheid, net op de hielen. En dat voor dergelijk grote wagens, mooi mooi. De Europeanen zullen op hun tellen moeten passen.


Comfort

Ook hier wordt de strijd weer op een erg hoog niveau gestreden en de investeringen van de Japanners hebben geloond. In beide wagens zit je erg ontspannen en telkens worden we op een erg natuurlijke stuurhouding getrakteerd. De binnenruimte is ruim voldoende en beide rivalen zijn werkelijk aan elkaar gewaagd. Bij beiden is de  ergonomie erg logisch en alle twee bezitten ze bvb een GPS-interface met touch-screen en een haast ideale bediening van de commando’s. De Mazda is echter net dat tikkeltje intuïtiever en vanaf het stuur kan je de airco, de radio en de boordcomputer met…één enkele knop bedienen.

De Subaru profiteert dan weer van een erg goede zichtbaarheid rondom, wat je door de hoge gordellijn en de stevige B- en C-zuilen bij de Mazda niet helemaal kan zeggen. De 6 heeft overigens geen dakgootjes of geen achterruitwisser, waardoor bij sterke regenval die achterruit vol regenwater komt te hangen. De kofferruimte van de Mazda kan enkele liters meer slikken als die van de Legacy, maar de Subaru laat zich dankzij een lagere laaddrempel makkelijker beladen.

Beiden zijn erg goed afgewerkt en de gebruikte materialen zijn van goede kwaliteit. Toch moeten we even vermelden dat de boordplank van de Mazda links met een harder plastic is bedekt en eigenaardig genoeg rechts uit zacht materiaal bestaat. Geen discussie bij Subaru, alles is zacht!

Gelijkspel dus?


Prijzen en uitrusting

De uitrusting is voor beide versies zowat gelijk. Zowel de Comfort-versie van de Legacy als de Active van de Mazda beschikken over een automatische airco, een boordcomputer, een lederen stuur en cruise control. Uiteraard mogen ook een partikelfilter, radio CD met MP3 en 6-CD lader, ESP, 3-jaar garantie of 100.000 km enz, enz…niet op de uitrustingslijst ontbreken. Ondanks dat de prijs van de Mazda 6 ongeveer 2.500 € lager ligt als die van de Legacy, krijg je op je 6 bovendien nog regen- en lichtsensoren. Voor metaalkleur mag je bij Mazda 450 € extra neerleggen, terwijl Subaru voor een speciaal kleurtje 520€ verlangt.

Voor 25.490 euro’s mag je de Mazda de jouwe noemen, terwijl de Legacy er 27.990 moet kosten. Bij Mazda hebben ze nog een instapversie, Challenge genoemd, die al voor 23.990 € op jouw oprit staat. Bij Subaru bestaan er haast geen opties. Jammer genoeg is extra uitrusting enkel in een hogere versie verkrijgbaar.

Voordeel voor Mazda. De Subaru is tegenover zijn Duitse rivalen erg goed geprijsd, maar laat zijn troeven als integrale aandrijving wel erg duur betalen als je hem met de Mazda vergelijkt. Komt daar nog bij dat het dealernetwerk van het merk met de zes sterren niet zo sterk vertegenwoordigt is in ons landje. Wat betrouwbaarheid aangaat staan beide merken als koptrekkers in de statistieken bekend en zijn zorgen wat dat betreft, niet echt op zijn plaats.


Conclusie

Het is moeilijk om aan het rijplezier van de Subaru Legacy te kunnen weerstaan. Als rijkwaliteiten prioritair zijn, kan je niet om de Legacy heen. Het uitzonderlijke chassis en de erg geslaagde motor promoveren hem in één klap tot referentie in zijn segment. Hoewel de Mazda niet helemaal het niveau van de Subaru haalt, biedt hij met zijn vieve en levendige handling toch ook heelwat rijplezier. De uitstekende prijs, het behoorlijk ontwikkelde dealernetwerk en de betere optiepolitiek laten de balans eerder naar de kant van de 6 overhellen. Kiezen of delen? Moeilijk, maar in elk geval merken we dat de Japanners ons regelmatig met erg goed gebouwde auto’s blijven verrassen. Auto’s die de Europese concurrentie het vuur meer als aan de schenen kunnen leggen

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km