Testen

Mazda 2: de nieuwe referentie?

Mazda, een kleine ster in het universum van de automobielsector, durft het aan om de gevestigde waarden op hun kop te zetten. Met de nieuwe 2 kan Mazda met recht en rede de Renault Clio, Peugeot 208, VW Polo en consorten vol in de koplampen kijken. Hij brengt hen zelfs aan het wankelen… Hoe? Door zijn kwaliteiten. 

  • Piette François
  • 09 februari 2015
  • Mazda
Voor- en nadelen

      Tegenover de tenoren die op de Europese markt de dienst uitmaken, lijkt Mazda onbeduidend klein. Afgelopen jaar werden 175.000 nieuwe modellen verkocht in Europa. Dat zijn mooie cijfers voor de fabrikant, maar ze verdwijnen in het niet tegenover de verkoopaantallen van de grote jongens. In volume mag het merk dan wel klein zijn. Qua ambitie is het zeer groot…

      Nieuwigheden bij de vleet
      Dit jaar lijkt één groot nieuwighedenfestival bij Mazda: we beginnen met de nieuwe 2 en daarna volgen de facelifts van de CX-5 en de Mazda6. Ondertussen wordt de commercialisatie van een nieuwe compacte SUV (de CX-3) voorbereid en mogen we deze zomer - eindelijk - de vierde generatie van de legendarische MX-5 bij de dealer verwachten.

      Alles nieuw!
      De nieuwe Mazda 2 is 14 centimeter langer dan z’n voorganger en meet nu 4,060m. Deze toegenomen afmetingen laten doe om de stilistische Kodo-kenmerken maximaal te benutten. Met z’n dreigende koplampen en een gespierde kop toont de Mazda dat er met hem niet te sollen valt.

      Laat ons eens achter het stuur kruipen en kijken hoeveel van die ambities hij waar maakt…

      Technisch
      De SkyActiv technologie van Mazda komt eigenlijk neer op een beproefd recept: hou het gewicht zo laag als mogelijk en haal het maximum uit het rendement van de motor. Er wordt dus niet uitgepakt met grootse en flamboyante cijfers, maar het is eerder de zoektocht naar de details die de show steelt. Onder de motorkap vinden we een volledige nieuwe 1.5 dieselmotor terug. Die is gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak en laat indrukwekkende cijfers noteren: 89 gram CO2 per kilometer en een gemiddeld verbruik van 3,4 l/100 km! Of die cijfers correct zijn, konden we niet nagaan want deze versie konden we jammer genoeg niet testen.

      Bij de benzinemotoren greep Mazda terug naar de 1.5 liter die we uit de Mazda3 kennen. Hij is beschikbaar in uitvoeringen die verschillen qua maximaal vermogen, maar de Belgische invoerder koos om enkel de twee zuinigste versies te verdelen: een 75 en een 90 pk variant. Beide motoren hebben elk een manuele vijfversnellingsbak. Enkel voor de meest krachtige zal er ook een automatische zesbak beschikbaar zijn.

      Technologie
      Het segment van de stadwagens is aan een ferme inhaalrace bezig. Deze wagens nemen in ijltempo de technische snufjes over die je tot voor kort enkel op berlines zag. En de Mazda 2 vormt daar geen uitzondering op. Integendeel, hij zet zich meteen aan de kop van het peloton wanneer het op veiligheid aankomt: volledig LED-lichten, dodehoekverklikker, automatische noodstop in de stad, multimediasysteem met internetverbinding en verschillende apps (zoals Facebook, Twitter,…) en bediening van op de middenconsole, waarschuwing voor achteropkomend verkeer, head-up display, automatische grootlichten, waarschuwingsysteem bij het afwijken van je baanvak,… Alleen adaptieve cruise control staat niet op z’n palmares!

      Foutjes
      Eens achter het stuur gezeten, krijg je een mooi en evenwichtig opgebouwd dashboard. Dat is voornamelijk opgetrokken uit plastic maar het geheel doet toch kwaliteitsvol aan en dat staat in schril contrast met bijvoorbeeld de goedkope plastic binnenkant van een Clio. Dat wil niet zeggen dat de Mazda zonder de fouten is. De grotere medemens onder ons zal allesbehalve vrolijk worden in de passagierszetel want die is dermate hoog geplaatst dat het lijkt alsof je op een toilet zit. De bestuurder zal het een zorg wezen want diens stoel is wel in de hoogte instelbaar. Maar dat neemt niet weg dat we de zit ervan te kort vinden.

      Achteraan hebben de passagiers dan wel voldoende ruimte, de toegang naar de zitbank toe is moeilijker. De koffer is ruim, maar heeft dan weer net een te hoge laaddrempel. En de zitbank kun je goed aanpassen (in 1/3 - 2/3 configuratie) maar neergeklapt vormt die dan weer geen vlakke laadvloer.

      Jinba Ittai
      Jinba Ittai, dat is de symbiose tussen ruiter en paard. Het is ook het marketing discours dat stelt dat de Mazda één is met de bestuurder. Bon, dat zullen we zelf wel testen. En op de weg moeten we toegeven dat die marketing afdeling niet heeft gezeverd. Deze Mazda is ongelofelijk wendbaar, en we sturen de polyvalente vierwieler vol overtuiging de Catalaanse bergwegen op. Daar bevestigt hij met z’n scherpzinnige voorkant. En wie daar toe uitnodigt, die kan de achterkant ook een stukje laten meesturen. Straf.

      De liefhebbers van het betere stuurwerk zullen in deze Mazda een kleine soul mate vinden. Hij stuurt evenwichtig, laat zich precies bedienen en de versnellingsbak is een juweeltje. De atmosferische motor ademt vol en vrij en dat geeft ‘m net die snelle en natuurlijke reactie die je soms mist bij de modellen met turbo. De 1.5 l met 75 pk volstaat zeker voor het stedelijke cliënteel, maar iedereen die toch wat extra plezier wil beleven boven 3.000 tr/min, die kan terecht bij de 90 pk sterke versie.

      Prijzen
      De prijzen voor de nieuwe Mazda 2 schommelen tussen 12.990 euro (1.5 l 75 pk Skymove) en 19.240 euro (1.5 l diesel, Skydrive, Play Edition). Zoals wel vaker bij wagens uit het land van de rijzende zon zijn de beschikbare opties beperkt en zijn er weinig mogelijkheden tot personaliseren.

      Conclusie
      Mazda heeft nog maar eens bewezen dat ze succesvol de grote jongens kan uitdagen. Met deze nieuwe Mazda 2 hebben ze geen enkel compromis gemaakt: noch op het vlak van rijcapaciteiten, noch op vlak van emissies, noch op het vlak van technologische uitrusting. Deze nieuweling staat meteen aan de top van zijn segment. Er zijn ongetwijfeld modellen die er leuker uitzien of veel intenser te personaliseren zijn, maar de nieuwe 2 dwong ons respect af door z’n homogeen karakter en zijn fabricagekwaliteit.

      Meer lezen over:

      Over de auteur: Piette François
      Foto's ©: Manufacturer.

      Aanbevolen tests voor jou

      Meer tests
      3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

      Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

      De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

      3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

      Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

      Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

      3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

      Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

      Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

      3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

      Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

      De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

      Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

      Meer nieuwe auto's

      Diesel, Manueel

      € 32.584

      Benzine, Manueel

      € 21.500

      Benzine, Manueel

      € 23.748

      Benzine, Automaat

      € 27.547

      Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

      Meer tweedehands auto's

      Benzine, Automaat

      € 28.995
      2011
      65.000 km
      € 52.990
      2019
      105.433 km
      € 52.900
      2021
      1.500 km

      Benzine, Automaat

      € 23.500
      2020
      30.212 km