MINI
De Mini Countryman gaat over naar zijn derde generatie en krijgt niet een, maar twee volledig elektrische motorisaties. Wat geeft dat in een SUV die steeds meer familiegericht is en steeds minder ‘Mini’ wordt?
De Mini Countryman gaat over naar zijn derde generatie en krijgt niet een, maar twee volledig elektrische motorisaties. Wat geeft dat in een SUV die steeds meer familiegericht is en steeds minder ‘Mini’ wordt?
Biedt de JCW-versie van de nieuwe Countryman nog evenveel fun, ondanks het toegenomen formaat van de derde generatie ‘compacte’ SUV van Mini?
De jaren vervliegen maar de Mini blijft van rimpels gespaard. Sinds het merk 20 jaar geleden door BMW werd overgenomen volgen de generaties elkaar steeds met even veel succes op. Begin dit jaar onderging de klassieke Mini een facelift. Die betrof ook de cabrioversie, die we aan de tand hebben kunnen voelen als Cooper S.
Voor zijn beperkte reeks JCW GP belooft Mini “een exclusief en compromisloos karakter gericht op extreem rijplezier”. En wees gerust dat dit geen loze beloften zijn…
De Mini John Cooper Works werd recent geüpdatet en beantwoordt nu aan de Euro 6d-TEMP-norm. Maar dat doet niets af aan zijn explosieve en charmante karakter, vooral als cabriolet. Perfect op tijd voor de zomer!
Ze stonden maar wàt trots te glunderen op het afgelopen Autosalon, de gefacelifte Mini Hatch, de vijfdeurs en de Cabrio. Mini koos begin dit jaar namelijk de Heizel uit voor hun wereldpremière. Wij kozen op onze beurt de Cabrio voor een eerste test onder de Spaanse zon.
De huidige generatie Mini’s is dan wel de grootste ooit, hiërarchie moet er nog steeds zijn. “John Cooper Works” staat dus nog steeds voor de krachtigste versie, met 231 pk om precies te zijn. Kan deze familieman nog steeds rocken zoals vroeger?
Als je de 500 exemplaren van de Mini E anno 2009-2010 niet meetelt, is dit de eerste elektrische Mini. Is de S E Countryman dan de BMW i3 van Mini? Nee hoor: deze hybride neemt de technologie over van de BMW 225xe Active Tourer.
“Dat is toch geen echte Mini meer” moet zowat de vaakst gehoorde opmerking zijn tijdens onze testweek. En inderdaad: klein kan je de nieuwe Countryman niet noemen. Maar is dat een pluspunt of een minpunt?
Kunnen klanten op zoek naar een premium-SUV hun gading vinden bij de kleinste “Q” en de grootste Mini? We zoeken het uit aan de hand van de nieuwe Audi Q2 1.4 TFSI en Mini Countryman Cooper.
Mini heeft nog nooit zulke grote auto gebouwd. Maar dat is niet de enige evolutie, want vergeleken met het vorige model ziet deze generatie er veel avontuurlijker uit. Een overtuigende update?
Net als een kwalitatief horloge of een designertas is een Mini Cabriolet een perfect accessoire voor trendy stadsmensen. Maar is dat ook het geval met… een driecilinder diesel onder de kap? En heeft hij nog meer in zijn mars?
De Mini Clubman is niet meer dezelfde speelvogel als voordien. Nu hij uitgedost is als traditionele break (weliswaar nog met twee kleine kofferdeuren) en nu ook met ALL4-vierwielaandrijving beschikbaar is, wat blijft er dan nog over van het karakteristieke Mini-rijplezier?
De Mini Cabriolet is nog altijd uitermate trendy en scherper dan ooit. Hij rust op een volledig nieuw platform en belooft alles beter te doen dan vroeger.
Hij was resoluut anders met zijn drie zijdeuren en toegang tot de koffer via twee kleine deuren. De Clubman was de origineelste telg van de Mini-familie. Misschien te origineel. Dat kunnen we nu concluderen, want de nieuwe variant kiest voor een eerder conventionele formule.
Kunnen we deze auto wel een Mini noemen? In vergelijking met het oorspronkelijk 3,05 m lange geesteskindje van genie Alec Issignois valt dat te betwisten. Met zijn 4,253 meter strookt de Clubman namelijk niet echt met het Mini-concept...
Dit is de sportieve top van het Mini-gamma. Met zijn 231 pk kan deze Mini John Cooper Works gerust naast de meer prestigieuze berlines staan. Hij was vroeger eerder radicaal, met een harde vering en een (te?) luide brul. De nieuweling lijkt de scherpe kantjes er wat af te vijlen, maar gaat dit ten koste van zijn persoonlijkheid?
Door de komst van de X-versie verplaatst de confrontatie tussen de populaire Fiat 500 en Mini zich naar het terrein. Welke van de twee stadswagens slaagt het best in zijn avontuurlijke transformatie?
Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.
De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.
Als de Porsche Taycan een facelift krijgt, is het niet meer dan logisch dat de technisch gelijke Audi e-tron GT volgt. Audi laat nu al enkele foto’s zien van de elektrische sportberline, maar krijgt hij ook de 1.108 pk sterke motoren van de Taycan Turbo GT?
Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!
Er zijn al Fisker Ocean Extremes uit stock verkrijgbaar vanaf 43.590 euro, maar is die aanbieding het risico waard?
Er zijn al twee speciale reeksen te bestellen: de Kodiaq Family vanaf 38.990 euro en de Kodiaq Corporate die begint bij 46.980 euro.
De nieuwe Model Y Long Range RWD biedt tot 600 km actieradius voor een vanafprijs van 49.970 euro, waarmee het qua prijs/autonomie de meest interessante Tesla van allemaal is!
De Audi Q6 e-tron is nu te bestellen in verschillende uitvoeringen met een vanafprijs van 75.900 euro, maar hij zou binnenkort goedkoper moeten worden...