MINI
De Mini Countryman gaat over naar zijn derde generatie en krijgt niet een, maar twee volledig elektrische motorisaties. Wat geeft dat in een SUV die steeds meer familiegericht is en steeds minder ‘Mini’ wordt?
De Mini Countryman gaat over naar zijn derde generatie en krijgt niet een, maar twee volledig elektrische motorisaties. Wat geeft dat in een SUV die steeds meer familiegericht is en steeds minder ‘Mini’ wordt?
Biedt de JCW-versie van de nieuwe Countryman nog evenveel fun, ondanks het toegenomen formaat van de derde generatie ‘compacte’ SUV van Mini?
De jaren vervliegen maar de Mini blijft van rimpels gespaard. Sinds het merk 20 jaar geleden door BMW werd overgenomen volgen de generaties elkaar steeds met even veel succes op. Begin dit jaar onderging de klassieke Mini een facelift. Die betrof ook de cabrioversie, die we aan de tand hebben kunnen voelen als Cooper S.
Voor zijn beperkte reeks JCW GP belooft Mini “een exclusief en compromisloos karakter gericht op extreem rijplezier”. En wees gerust dat dit geen loze beloften zijn…
De Mini John Cooper Works werd recent geüpdatet en beantwoordt nu aan de Euro 6d-TEMP-norm. Maar dat doet niets af aan zijn explosieve en charmante karakter, vooral als cabriolet. Perfect op tijd voor de zomer!
Ze stonden maar wàt trots te glunderen op het afgelopen Autosalon, de gefacelifte Mini Hatch, de vijfdeurs en de Cabrio. Mini koos begin dit jaar namelijk de Heizel uit voor hun wereldpremière. Wij kozen op onze beurt de Cabrio voor een eerste test onder de Spaanse zon.
De huidige generatie Mini’s is dan wel de grootste ooit, hiërarchie moet er nog steeds zijn. “John Cooper Works” staat dus nog steeds voor de krachtigste versie, met 231 pk om precies te zijn. Kan deze familieman nog steeds rocken zoals vroeger?
Als je de 500 exemplaren van de Mini E anno 2009-2010 niet meetelt, is dit de eerste elektrische Mini. Is de S E Countryman dan de BMW i3 van Mini? Nee hoor: deze hybride neemt de technologie over van de BMW 225xe Active Tourer.
“Dat is toch geen echte Mini meer” moet zowat de vaakst gehoorde opmerking zijn tijdens onze testweek. En inderdaad: klein kan je de nieuwe Countryman niet noemen. Maar is dat een pluspunt of een minpunt?
Kunnen klanten op zoek naar een premium-SUV hun gading vinden bij de kleinste “Q” en de grootste Mini? We zoeken het uit aan de hand van de nieuwe Audi Q2 1.4 TFSI en Mini Countryman Cooper.
Mini heeft nog nooit zulke grote auto gebouwd. Maar dat is niet de enige evolutie, want vergeleken met het vorige model ziet deze generatie er veel avontuurlijker uit. Een overtuigende update?
Net als een kwalitatief horloge of een designertas is een Mini Cabriolet een perfect accessoire voor trendy stadsmensen. Maar is dat ook het geval met… een driecilinder diesel onder de kap? En heeft hij nog meer in zijn mars?
De Mini Clubman is niet meer dezelfde speelvogel als voordien. Nu hij uitgedost is als traditionele break (weliswaar nog met twee kleine kofferdeuren) en nu ook met ALL4-vierwielaandrijving beschikbaar is, wat blijft er dan nog over van het karakteristieke Mini-rijplezier?
De Mini Cabriolet is nog altijd uitermate trendy en scherper dan ooit. Hij rust op een volledig nieuw platform en belooft alles beter te doen dan vroeger.
Hij was resoluut anders met zijn drie zijdeuren en toegang tot de koffer via twee kleine deuren. De Clubman was de origineelste telg van de Mini-familie. Misschien te origineel. Dat kunnen we nu concluderen, want de nieuwe variant kiest voor een eerder conventionele formule.
Kunnen we deze auto wel een Mini noemen? In vergelijking met het oorspronkelijk 3,05 m lange geesteskindje van genie Alec Issignois valt dat te betwisten. Met zijn 4,253 meter strookt de Clubman namelijk niet echt met het Mini-concept...
Dit is de sportieve top van het Mini-gamma. Met zijn 231 pk kan deze Mini John Cooper Works gerust naast de meer prestigieuze berlines staan. Hij was vroeger eerder radicaal, met een harde vering en een (te?) luide brul. De nieuweling lijkt de scherpe kantjes er wat af te vijlen, maar gaat dit ten koste van zijn persoonlijkheid?
Door de komst van de X-versie verplaatst de confrontatie tussen de populaire Fiat 500 en Mini zich naar het terrein. Welke van de twee stadswagens slaagt het best in zijn avontuurlijke transformatie?
Het heeft lang geduurd, maar eindelijk is de nieuwe generatie elektrische SUV van Audi hier. Welkom aan de Q6 e-tron, de neef van de elektrische Porsche Macan.
De constructeur verkeert in zware financiële problemen.
In het kielzog van zijn facelift krijgt de Ford Puma ook een (of meer) elektrische versie(s). Een katachtige die niet meer spint of gromt, dus!
Fiat zou overwegen om de nieuwere 500e ook met benzinemotor te lanceren om de verkoop van het model te stimuleren, nu de EV-verkoop vertraagt...
Een van de meest bijzondere F1-wagens ooit staat te koop! Deze gekke bolide werd in 1976 en 1977 bestuurd door Jody Scheckter.
De verkoopprijs bedroeg bijna 270.000 euro!
Met een vanafprijs van 233.590 euro wordt de Mercedes-AMG SL 63 S E Performance de duurste AMG die het Duitse merk momenteel aanbiedt!
De McLaren Artura cabrio kost ongeveer 25.000 euro meer dan de coupé, maar is ook 20 pk krachtiger!