Testen

Redder in nood

De situatie bij Mitsubishi in Europa lijkt dramatisch. De verkoop is ingestort en de producten zijn gedateerd, allemaal weinig hoopgevend voor de toekomst. Maar het nieuwe model ASX is mogelijk de redder in nood. Hij heeft alles om Europa te verleiden, te beginnen met een kleine dieselmotor.
  • Piette François
  • 04 april 2011
  • Mitsubishi
Voor- en nadelen
  • Beperkt verbruik
  • Geluiddemping
  • Soepele en schitterende motor
  • Zeer complete uitrusting
  • Zekere wegligging
  • Geen automaat
  • Nauwelijks personalisatie mogelijk
  • Weinig begeesterend interieur

Presentatie

Door het platform van de Outlander aan te passen, kon Mitsubishi voor relatief weinig geld een nieuw product creëren. Een product dat zeker rendabel zal zijn, want de Japanners kunnen het doorverkopen aan de PSA-tandem (Citroën en Peugeot), die staat te popelen om een kleine SUV aan het gamma toe te voegen.

Terug naar de ASX. Vooraan herken je hem meteen als Mitsubishi door de onvermijdelijke jet-fightergrille (Mitsubishi houdt wel van pompeuze namen). De rest van de auto is eerder banaal. Origineel is het allemaal niet maar lelijk evenmin, kwestie van in de smaak te vallen bij zoveel mogelijk potentiële klanten. Zijn grootste troef is dat de ASX met zijn lengte van 4,3 meter meespeelt in het populaire segment van de compacte SUV's.

Motor

De benzinemotor met 115 pk is in België veroordeeld tot een bijrol. Laten we ons dus concentreren op de grote nieuwigheid: de 1.8 Di-D. Deze kleine dieselmotor heeft heel wat te bieden, zo blijkt uit de technische gegevens: 115 pk en 300 Nm koppel. De krachtbron wordt gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak. Helaas is er geen andere keuze.

Voor de veeleisende klanten biedt Mitsubishi ook een versie van dezelfde motor met 150 pk aan, alleen beschikbaar met vierwielaandrijving. 

Wij stellen ons tevreden met de versie met 115 pk, echt een verbluffende motor. Het rumoer van de oude TDI van Volkswagen die Mitsubishi vroeger gebruikte, blijft achterwege en hij vervult zijn taak bij alle toerentallen zonder morren. Alleen het gehamer wanneer de motor nog koud staat, valt wat uit de toon. Maar de soepelheid en slagkracht maken dat helemaal goed.

De eerste noemenswaardige stap van Mitsubishi in dieselland is meteen een meesterzet. Zeker omdat de motor aan al zijn kwaliteiten ook nog zuinigheid mag toevoegen. Hij verbruikt gemiddeld 5,8 l/100 km en overstijgt bij dagelijks gebruik nooit de grens van 7,5 l/100 km. Een uitstekend resultaat.

Weggedrag

De dreigende grille lijkt zich zelfzeker in het asfalt te willen vastbijten. Achter dat agressieve uiterlijk schuilt een fijn afgesteld onderstel. Stuurbekrachtiging, schokdemping, precisie: alles stemt overeen om van deze ASX een dynamische auto te maken. Hoewel hij hoog op zijn poten staat, schrikt de ASX niet terug voor een bochtig parcours. Een avontuurtje dat de ophanging even op de proef stelt, vormt geen probleem.

Comfort

De motor houdt zijn stemgeluid voor zich en de ophanging is zo vriendelijk om de vele oneffenheden die onze wegen 'aanbieden' op te vangen. Goed opgevoed dus, deze ASX. Ook aan de inrichting van het interieur werd veel aandacht geschonken. De functionaliteit is doordacht, met veel opbergvakken en een neerklapbare achterbank die je in twee positiies kunt plaatsen. Ook slim is de verrassend ruime bergruimte onder de koffer.

Helaas oogt het interieur triestig door materialen van gemiddelde kwaliteit, een weinig joviale presentatie en een infotainmentsysteem dat uit de eerste de beste toebehorencatalogus lijkt te komen. En dan heb ik het nog niet over de Rockford Fosgate-installatie van de topversie (710 Watt), die basklanken op zijn heel eigen manier doorgeeft. 

Prijs en uitrusting

Mitsubishi houdt het graag eenvoudig: vier uitrustingsniveaus met telkens ongeveer één optie, namelijk metaalkleur. Het gamma begint bij 22.099 euro en omvat het minimum: handbediende airconditioning, verwarmde spiegels, vier elektrische ruiten, ... Aarzel niet om meteen over te stappen op de volgende versie Intense, die veel meer uitrusting biedt voor een beperkte meerprijs.

Nog altijd niet genoeg? Voor 27.799 euro rijd je met de topversie. Nogal duur? Wacht tot je de uitrusting gezien hebt: een elektrische regelbare bestuurderszetel, lederen bekleding, een snelheidsregelaar, verwarmde zetels, een knallende geluidsinstallatie, USB-verbinding, een glazen panoramadak, bixenonkoplampen, sleutels met handenvrij systeem, een achteruitrijcamera, ... Kortom, bijna alles.

Conclusie

De ASX probeert door te breken in een drukbevolkt segment. Zijn carrière is alvast goed begonnen. De reden voor dat succes? Een geslaagde diesel, een competitieve verhouding prijs/uitrusting en een veilig weggedrag. De ASX rijdt een bijna foutloos parcours. Zonder veel tamtam is Mitsubishi erin geslaagd zichzelf weer op de kaart te zetten in Europa. Benieuwd wat PSA van plan is met deze auto.  

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Mitsubishi.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km