Testen

Mitsubishi Grandis: good vibration

Men heeft moeten wachten tot de Diesel versie uitkwam, om eindelijk de Grandis zijn plaats te zien vinden in het segment van de monovolumes binnen Europa. Merk op dat wij afgerond spreken van een monovolume, want zijn stijl doet toch ook denken aan een grote luxe break.
  • Piette François
  • 22 maart 2006
  • Mitsubishi
0,5
VROOM-score
  • 0,5
    Prestatie
  • 0,5
    Wegligging
  • 0,5
    Comfort
  • 0,5
    Uitrusting
  • 0,5
    Veiligheid
  • 0,5
    Prijs-kwaliteit
  • 0,5
    Verbruik
  • 0,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Dynamisme
  • Originaliteit
  • Priis
  • Verbruik
  • Motorgeluid
  • Niet altijd parkeerbijstand
  • Opbergvakken

De Mitsubishi Grandis is de enige in zijn genre. Esthetisch en gedragshoudend. Hij bevat een duikende voorkant met lichten in de vorm van pijlen, die volgend op de daklijn een ontvangende verticale achterkant vertoont, waarin binnenin hoge en gladde LED’s in voorkomen. Bovendien meet de Grandis gemiddeld 10 cm minder dan de monovolumes van zijn grootte. Vandaar een zekere stijl en een houdingswijze die héél verschillend is.

Dikke break

De rijhouding bootst de stijl na. Men rijdt duidelijk lager dan in een monovolume, een beetje zoals een breakbestuurder. Toch ligt het stuur iets te laag. Dit breekt het goede gevoel van de piloot, daar de regeling van het stuur enkel tot de bestuurskolom gaat.

Stoelendans

Ondanks zijn “break spirit”, bezit hij toch de troeven van een monovolume. De Mitsubishi stelt 2 mogelijkheden voor : 6 of 7 plaatsen. En de zetels kunnen natuurlijk worden verschoven, opgeplooid, verborgen… Bijgevolg biedt de Grandis tal van mogelijkheden : van het transport van zeven personen, tot de dubbele ligplaats (combinatie van de tweede en derde rang) of tot het bekomen van een lichte bedrijfswagen. Toch zijn de mogelijkheden niet oneindig. De constructeur belieft de gemakkelijkheid van moduleren, bovenop de veelvoudige mogelijkheden die maar zelden gebruikt worden.

Het landschap bewonderen

De zetels van de derde rang zijn niet verwijderbaar. Indien men deze niet nodig heeft, kan men ze opplooien en onder de vloer verbergen. Met de 7 zetels, biedt de koffer toch nog 320 liters. Bij het verwijderen van de derde rang, stapt men over naar 940 liters en 1545 liters bij het opplooien van alle achterzetels. Jammer dat er maar weinig opbergplaatsen zijn. Maar wat grappig is : de twee zetels van de derde rang kunnen omgedraaid worden... dit laat ons dus genieten van een mooi landschap, met open koffer, maar wel beschermd van zon en wind.

Lang

De ontwerpers van de Grandis hebben niet geaarzeld om er een lange wagen van te maken want hij meet toch 4765 mm voor een wielbasis van 2830 mm. De bewoonbaarheid binnenin is dus genoeg, maar de achterzetels hadden toch meer aandacht mogen krijgen. De vloer is te dicht bij de zetelhoogte van de tweede rang, dus onze knieën te hoog. Wat de derde rang betreft, deze werd voor kinderen voorbehouden.

Handig

Ondanks de lengte, blijft de Grandis hanteerbaar op kleine kronkelige banen. Men moet zich wel aanpassen aan de grootheid, maar het ontwerp vermijdt de geraamtebewegingen. De voorkant rust op McPherson armen. Voor de achterkant, en om de belemmeringen te verminderen, hebben de ingenieurs gekozen voor halfdragende armen. Deze wagen vertoont zich dynamisch, en zal altijd aanvaarden om te spelen. Maar een dergelijke oefening ziet af van het servostuur in strenge bochten. Voor de rest, volgt hij het opgelegde ritme. Al is een MASC (Mitsubishi Active Stability Control) aanwezig bij een zeker niveau van afwerking, de elektronica zorgt voor de verbetering van storende bewegingen van de wagen. De wil naar spelen wordt beklemtoond door strakke veringen, zonder daarvoor het comfort te verstoren.

Diesel onder de motorkap

Het dynamisme geldt eveneens voor de motor. Mitsubishi heeft hulp gevraagd aan Volkswagen. Deze laatste heeft hem dus een turbo intercooler motor gegeven van 1968 cm³ met 136 pk en 16 kleppen. De maximale kracht bedraagt 100 kW en is beschikbaar op 4000 rpm. De blok ontwikkelt een vrijgevig koppel van 310 Nm aan 1750 rpm. Levendig, deze oplossing heeft toch een groot gebrek : het geluid. De Japanners hebben de wagen niet genoeg geluidsdicht gebouwd om de TDI, hier hernoemd de DI-D, -motor af te sluiten. De motor is dus non stop aanwezig tijdens de volledige rit. Zonder te spreken van de trillingen bij koude start.

6-doos

Mitsibishi heeft de Duitse doos gepaard met een nieuwe Japanse transmissie. De versnellingspook werd geplaatst zoals in een monovolume, op de middenconsole. U moet de doos ruw behandelen, want die is hard, maar toch wel precis. Dit laat toe met volle teugen te genieten van de kracht van de motor. Opgelet in laag regime, de Grandis weegt wat hij weegt en laat het zich gevoelen bij precieze omstandigheden.

Soberheid

Krachtig en luidruchtig, deze 2.0 DI-D motor verzekert een interessant prestatieniveau... samen met een meer dan verzorgd gemengd verbruik van 6,6 liters Diesel aan 100 km. De Grandis slaagt het 100 Tempo in 10,8 s en kan aan 195 km/u geraken. Om dit alles te remmen, gebruikt Mitsibishi geventileerde 16-duim schijven vooraan. Het ABS, het EBD en de rembijstand werden er standaard voorzien.

Bong

De Grandis biedt een goede verhouding prijs-kwaliteit (ontdek hier de pagina’s met de prijzen van nieuwe wagens), maar had toch graag genoten van de hulp bij parkeren. Want met dergelijke afmetingen is het niet gemakkelijk te manoeuvreren. Wat de veiligheid betreft, beschikt hij over 6 airbags. De constructeur heeft eveneens gedacht aan de standaard airco. Aangename wagen, met toch een beetje teveel plastiek en maar weinig opbergplaatsen, zal deze Grandis 2.0 DI-D grote families die smakeloze monovolumes beu �zijn, tevreden stellen... en zeker aan die prijs.

© Olivier Duquesne
Bron : Mitsubishi

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Source ©: Mitsubishi.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km