Testen

Verrassende Japanner !

Op het eerste zicht is het moeilijk om deze Space Star te situeren. Hij is niet echt de vervanger van de Colt, dat uit de catalogus verdwijnt, zit tussen twee segmenten en kreeg een nieuwe naam voor zijn lancering op de Europese markt. Een nieuwe stadswagen dat wat verwarring met zich meebrengt, maar wel veel te bieden heeft ...

  • Piette François
  • 26 april 2013
  • Mitsubishi
Voor- en nadelen
  • Aantrekkelijke «intro edition»
  • Beperkte co2 uitstoot
  • Comfort
  • Krachtige remmen
  • Levendigheid
  • Verhouding binnenruimte/buitenmaten
  • 1.2 enkel beschikbaar in high-end uitvoering.
  • Achterbank zonder profiel
  • Geen personalisatie mogelijk

Terug naar november 2011…

Eerst een kleine stap terug in de tijd, terug naar het autosalon van Tokyo in 2011 om precies te zijn. Mitsubishi stelde er de «Mirage» voor, een kleine stadswagen met weinig uitstraling, waar in de wandelgangen van gezegd werd dat het de vervanger van de Colt moest worden. Dit bracht geen paniek teweeg in Europa, de Mirage was niet voor meteen. Het hoofddoel was de Aziatische markt, en gebouwd in Thailand.

Autosalon van Brussel, januari 2013. De Mirage staat op de stand van Mitsubishi, maar nu onder de naam «Space Star», en de constructeur laat weten dat het niet de vervanger is van de Colt. Veel maakt dat niet uit, laten we hem gewoon verwelkomen zoals hij is ...

Atypisch ?

Deze nieuwkomer is echt moeilijk onder te brengen in één of ander segment. Hij zit met een lengte van 3,71 m ergens tussen de kleine stadswagens (A) en de compacte polyvalente wagens (B). Maar hij beschikt vooral over vijf deuren. Dat is het grote verschil met de Colt. Wat nog meer indruk maakt zijn de inspanning dat Mitsubishi heeft gedaan om het gewicht van het instapmodel te beperken tot 845 kg! Hiermee komen we in de buurt van een Lotus!

Leve de spetterende kleuren !

Hoe moeilijk de Space Star ons kon overtuigen op foto’s of op het autosalon, hoe sympathieker hij overkomt in het straat beeld. Althans in combinatie met leuke en felle kleuren. Bij het openen van de deur staan we voor de eerste verrassing! De ruimte is indrukwekkend, ook achterin waar vlot plaats is voor twee volwassenen. Alleen spijtig dat de achterbank zo vlak is als ... Paris Hilton. De koffer is goed voor 235 liter, helemaal niet slecht, wetend dat de achterbank neergeklapt kan worden (40/60) en zo de inhoud doet oplopen tot 600 liter.

Eerlijk !

Over het dashboard valt niet veel te schrijven. De centrale console is netjes, voorzien van een mooie zwarte afwerking en een verklikkerlichtje dat van groen op rood springt op basis van de druk op uw rechtervoet op het gaspedaal. Wat de uitrusting betreft volgt Mitsubishi braaf de concurrentie met een klimaatregeling (automatische versie in optie), AUX en USB aansluiting, een radio met ver luidsprekers en zelf een handsvrije sleutel. Van een GPS, multi-media centrale of spraakbediening hoeft u niet te dromen. 

Voor de stad !

Het motoraanbod blijft beperkt tot twee versies van een driecilinder benzinemotor: een 1.0 liter van 71 pk en een 1.2 van 80pk. Enkel de 1.2 liter kan uitgerust worden met een automatische versnellingsbak. De CO2 uitstoot blijft beperkt tot respectievelijk 92 en 101 gr/km.

En het gebruik? Laat ons duidelijk zijn, de 1.0 is bestemd voor het stadsverkeer. Voor de snelweg is hij echt niet krachtig genoeg en heeft hij het constant moeilijk. Om in te halen of over een kleine helling te geraken moet al snel één tot twee versnellingen teruggeschakeld worden. De 1.2 brengt niet veel meer mee in het stadsverkeer, maar beschikt wel over de nodige power voor langere afstanden op de snelweg. 

Comfort !

Wat echt indrukwekkend is aan deze wagen is zijn comfort. De Space Star is blijkbaar ontwikkeld om op een slecht wegdek te rijden, een duidelijke troef voor de Belgische markt. Hij vliegt gewoon over putten, gaten en hobbels. De keerzijde van de medaille is dat de wegligging minder precies is. Het geheel blijft lenig en gezond, maar bij de minste bocht gaat hij overhellen. 

Intro Edition

Mitsubishi heeft drie versies voorzien, de Inform, de Intro Edition (voor de periode van de lancering) en de Intense. Het goeie nieuws is dat ze de prijs laag hebben gehouden om zoveel mogelijk potentiële kopers aan te trekken. Zo kost de Inform amper 8.990 €. Maar de beste zaak kan gedaan worden met de Intro Edition aan 9.990 € ( in plaats van 11.990 €) voor een beperkte tijd. De Intro hebben ze standaard voorzin van een klimaatregeling, radio met vier luidsprekers en AUX en USB aansluitingen, ...  

Conclusie

Er bestaan goedkopere alternatieven op de markt, die eventueel aantrekkelijker en krachtiger zijn, maar de Space Star is een homogeen aanbod dat de nodige aandacht verdient. Hij is licht, lenig, zuinig en doet zijn werk zoals het hoort. Als kers op de taart zal u met de Space Star niets voelen van de erbarmelijke staat van ons wegennet. Al bij al een aangename verrassing ...

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Mitsubishi.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km