Testen

Tora! Tora! Tora!

De GT-R is een echte raket die in de wereld van de sportwagens snel is uitgegroeid tot een legende die zelfs enkele gevestigde waarden overtreft. Met de jaren is hij alleen maar beter geworden. Kunnen we er nog om heen?

  • Piette François
  • 05 november 2013
  • Nissan
Voor- en nadelen
  • Evenwichtig geheel
  • Krankzinnige prestaties
  • Mythe
  • Prijs buiten concurrentie
  • Snelle versnellingsbak
  • Zeer doeltreffend en leuk weggedrag
  • Droge ophanging
  • Lastige manoeuvres
  • Opgelet voor je rijbewijs
  • Zicht ¾ achter

Echte mythe?

Neen, de GT-R is geen pure schoonheid. Zijn blik lijkt misschien wat saai, terwijl zijn hoogte eerder overeenstemt met berlines dan met de gebruikelijke sportieve coupés. Ook de motor is niet buitensporig. Terwijl de concurrentie het aantal cilinders blijft vermeerderen en toerentallen zoekt tot in de Himalaya, stelt de GT-R zich tevreden met een ‘banale’ V6 biturbo. De prijs is evenmin overdreven, de basisprijs draait rond 100.000 euro. Wat maakt de GT-R dan zo legendarisch?

Zeer complex

Het gespierde uiterlijk strooit zeker geen zand in de ogen. Elk detail werd met zorg behandeld, Nissan streefde naar absolute perfectie. Zijn afmetingen zijn die van een burgerlijke coupé, maar de viervoudige uitlaat en de lichtmetalen velgen geven een andere indruk. Niet echt mooi, maar wel indrukwekkend.

Play Station

Tijd om in te stappen. De handgreep, netjes geïntegreerd in de deur, wijst op een grote aandacht voor de stroomlijn. Het interieur is een feest voor gameliefhebbers. Naast de vele bedieningsknoppen zien we een multimediascherm boordevol informatie, van de temperatuur van de transmissieolie tot de G-krachten. De kuipzetels steunen optimaal.     

Bijna voor vier

We zetten onze rondleiding voort. De GT-R presenteert zich met recht en rede als 2+2-zitter. Op de achterste zitjes passen effectief mensen, op voorwaarde dat het geen basketters zijn. En dat de passagiers voorin een beetje meegaand zijn en hun zetel naar voren schuiven. De koffer verbaast door zijn diepte maar is beperkt door de hoge laaddrempel.

Onder de kap

Je zou bijna vergeten welk spektakel er onder de motorkap schuilt. De 3.8 V6 biturbo werd aangepast voor een betere respons bij gemiddelde en hoge toerentallen en stuurt 550 paarden naar de vier wielen. Die profiteren van een aangepaste ophanging en een sterkere structuur voor meer stabiliteit en comfort.

Op de weg

Door zijn automatische versnellingsbak met dubbele koppeling lijkt de GT-R wel een perfecte stadswagen. Tot je ermee rijdt. De transmissie gromt, manoeuvres zijn een lijdensweg, de versnellingsbak reageert iets te brutaal en het zicht rondom is middelmatig. Erger nog: de ophanging schokt bij putten en verkeersdrempels neem je beter met de grootste voorzichtigheid.

Banzaï!

Met de ophanging, tractiecontrole en transmissie in R-modus duwen we het rem- en gaspedaal in. De motor draait 4.000 tr/min, we laten het middelste pedaal los en proberen te ademen. Als bestuurder word je in de zetel gedrukt en krijg je een heftige demonstratie van de Japanse knowhow. De spurt naar 100 km/u wordt afgelegd in 2,7 seconden en de duw in de rug kalmeert eigenlijk nooit. De V6 jankt en de turbo’s blazen woest, de bak schakelt bliksemsnel en de wijzer van de snelheidsmeter blijft klimmen.

Bochtenwerk

Al snel duikt ene krappe bocht op. We staan op de rem en de GT-R werpt zijn ankers uit. De levendige besturing maakt het mogelijk om de neus tot op de millimeter te richten. Ondanks de vierwielaandrijving kun je de bocht nemen door te spelen met het gaspedaal, zoals met een achterwielaandrijver. Speels, gemakkelijk en duivels. Bij elke bocht verdwijnt elke vorm van pessimisme. Wat een machine!

Iets rustiger

We doen het iets kalmer aan, om alles rustig te analyseren. De gesofisticeerde GT-R geeft verbazingwekkend veel mechanische informatie. Het weggedrag wordt snel overstuurd, maar zal de nieuweling niet afschrikken. Het comfort verbetert met de snelheid. De V6 heeft bij alle toeren enorme reserves en vraagt niets liever dan dat je ten aanval trekt. Toch zal de muziekliefhebber de metaalachtige klank van een flat six van Porsche verkiezen.      

Prijs

Met een prijs van 92.100 euro kun je de GT-R moeilijk ‘goedkoop’ noemen. Probeer echter eens een andere sportwagen met 550 pk te vinden voor deze prijs die even doeltreffend en veelzijdig is. Dit aanbod is onklopbaar. Bovendien geniet je van toptechnologie in een auto die met zorg gebouwd is en met een motor die met hand in elkaar wordt gezet. Het verbruik is uiteraard een probleem, maar het gemiddelde draait rond 14,5 l/100 km, zonder te veel moeite. Duw door en het schiet wel naar omhoog.

Besluit

Ik moet toegeven dat ik de GT-R altijd al als een uitzonderlijke machine heb gezien, maar een beetje ‘koud’, zonder de ziel van bepaalde Europese sportwagens. Achter het stuur ontdekte ik nochtans een auto met persoonlijkheid. Je voelt hem leven, trillen en brullen wanneer je de teugels loslaat, terwijl trajecten in de stad de transmissie doen schokken en de ophanging verstoren. De charismatische GT-R is een echte mythe ontworpen met het verstand maar begeerd door het hart. Een buitengewone, zeer geslaagde en krachtige machine, die helaas slechts bij zeldzame gelegenheden helemaal benut kan worden.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette. Source ©: Nissan.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km