Testen

kleine duivel

Tot voor kort regeerde de Nissan Juke het segment van de kleine SUV’s. Niet moeilijk : hij was helemaal alleen. Nu hebben ook Renault, Peugeot, Opel en Chevrolet zich in het avontuur gestort met hun eigen kleine cross-over. Nissan moest reageren en vroeg aan de sportieve Nismo-afdeling om een snelle variant af te leiden. Alleen voor het imago?

  • Piette François
  • 24 september 2013
  • Nissan
Voor- en nadelen
  • Aangename en goed gespreide manuele bak
  • Aantrekkelijke aankoopprijs
  • Complete uitrusting
  • Krachtige motor
  • Presentatie binnenin
  • Uniek in zijn soort
  • Autonomie
  • Gebrek aan stevigheid bij sportieve rijstijl
  • Hoge prijs
  • Saai geluid
  • Uithouding remmen
  • Vierwielaandrijving niet beschikbaar met manuele versnellingsbak

Alles voor de look

Het wordt al snel duidelijk dat deze Juke Nismo op sportiviteit is gericht. Alles is aanwezig: van 18-duimsvelgen tot zijschorten en hertekende bumperschilden. De Juke staat er en oogt mannelijker. En dan zijn er nog de talloze Nismo-logo’s op de grille, de achterkant en de deurdrempels.

Racesfeer

In het interieur heerst een sportieve sfeer: stiksels voor de zetels, een volledig rode toerenteller, Nismo-logo’s bij de vleet (alweer), goed omsluitende zetels, een zwarte dakhemel, … De sportieve sfeer heeft ook charmes dankzij de correcte afwerking, zonder zachte materialen maar toch niet teleurstellend. De uitrusting is zeer uitgebreid.

Technisch

Het gaat natuurlijk niet alleen om de look, want wie Nismo zegt, zegt ook sportieve prestaties. De motor is identiek aan die van de Clio RS en levert 200 pk uit een 1.6 viercilinder turbo. Nissan laat de keuze tussen een manuele zesversnellingsbak met voorwielaandrijving of een CVT-automaat met variabele verhoudingen en vierwielaandrijving. Remmen en wieltreinen werden verstevigd.

Verleid?

De Juke Nismo is zo origineel dat hij een eigen segment inwijdt. Hou je van sportiviteit maar leef je liever een verdieping hoger? Dan is dit een leuke oplossing. En op de weg? Verleid door de sfeer drukken we vol verwachtingen de startknop in. De motor ontwaakt zacht, met een geluid dat helemaal niet opzwepend is. Aan de buitenkant doet de uitlaat wat hij kan om toch een diepe klank te creëren. 

Zacht en gemakkelijk

Na de eerste meters lijkt deze auto geen bijzonder karakter te hebben. Hij is gemakkelijk te bedienen, de uitstekend gespreide versnellingsbak stemt perfect overeen met de persoonlijkheid van de motor: aanwezig bij alle toerentallen. Jammer dat het geluid niet meer binnendringt in het interieur. Het comfort is harder dan in een Juke diesel, maar ondraaglijk wordt het nooit. Kortom, alles goed?

Echte GTI?

We voeren het tempo op. De Juke Nismo geeft het beste van zichzelf terwijl we vlot bochten nemen. Grip, stabiliteit en feedback van het stuur: alles gaat goed. Maar krijg je plots zin om het gaspedaal helemaal te vloeren en één van de kleine GTI’s te volgen, dan lukt het niet meer: de ophanging is te zacht om de koetswerkbewegingen te controleren en de doeltreffendheid van de remmen smelt als sneeuw voor de zon. De bommetjes op wielen zul je niet kunnen volgen, het is zelfs frustrerend om het te proberen. De Juke zal je om medelijden smeken.

Buitensporige meerprijs?

De enige concurrent van de Juke Nismo moet je zoeken in het gamma van … de Juke. Er bestaat namelijk ook een versie met 1.6 turbo en 190 pk. Die is nauwelijks minder krachtig maar bijna 3.600 euro goedkoper. Je moet het dan wel stellen zonder de koetswerkkit en specifieke presentatie van het interieur. We betreuren ook dat Nissan de Juke Nismo niet aanbiedt met manuele versnellingsbak en vierwielaandrijving. De ‘verplichte’ CVT verzacht het karakter van de mechaniek.

Met een prijs van 26.905 euro is de Juke Nismo ook aanzienlijk duurder dan de Ford Fiesta ST, Peugeot 208 GTI en Renault Clio RS, nochtans doeltreffender en krachtiger. Maar dat is niet de doelgroep, de Juke Nismo is geen pure sportieveling. Qua uitrusting kan het niet op: automatische klimaatregeling, een snelheidsregelaar en -begrenzer, licht- en regensensoren, handenvrij sleutelsysteem, Nissan Connect (multimediasysteem met radio, gps, telefoon en Bluetooth), bekleding in leder/Alcantara, …

Verbruik

Ondanks het aanzienlijke vermogen heeft de Juke Nismo geen grote dorst? Ons gemiddelde stabiliseerde rond 8,2 l/100 km, weliswaar vooral op een snelwegtraject. Op bochtige wegen zit je snel aan 9,5 l/100 km. Dat blijft aanvaardbaar. Minder goed is de autonomie: door zijn kleine brandstoftank staat de Juke Nismo vaak aan de pomp.

Conclusie

De Nissan Juke toont ostentatief zijn sportieve temperament, maar kan niet vergeleken worden met de echte bommetjes uit het B-segment. Zijn prestaties zijn eervol, maar het chassis werp al snel de handdoek in de ring. Kun je het hem kwalijk nemen? Neen, want de Juke heeft andere troeven, te beginnen zijn complete uitrusting, sportieve sfeer en originele look. Zo zijn er (voorlopig?) geen twee op de markt. Wel betreuren we zijn stevige prijs.

 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette. Source ©: Nissan.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km