Testen

Uiterlijk vertoon

406.000 pond (ongeveer 515.000 euro) betalen voor een Nissan (zonder belastingen), dat is een verrassing van formaat. Voor 630.000 euro inclusief btw koop je namelijk al een Rolls Phantom Coupé én een Ferrari 458 Italia of een Lambo Aventador én een Ferrari F12 Berlinetta …

  • Wouters Bruno
  • 03 augustus 2012
  • Nissan
Voor- en nadelen
  • Exclusiviteit
  • Prijs

Te gewoontjes naar jouw smaak? Twijfel dan niet en kies een Juke-R. Er zijn momenteel twee exemplaren van gebouwd (één met stuur links, één rechts). Van deze ongelooflijke kruising tussen de populaire kleine SUV Juke en de angstaanjagende Nissan GT-R, die een Porsche 911 Turbo in de schaduw stelt, zullen uiteindelijk 23 exemplaren geproduceerd worden in de ateliers van RML.

Sinds de presentatie van twee prototypes bewegen enkele gefortuneerde liefhebbers hemel en aarde om Nissan te overtuigen een kleine serie te bouwen van zijn ‘marketingstunt’. Het leek wel een grap van zatte kameraden: wat als we het chassis en de motor van een GT-R in een Juke plaatsen?

Begonnen als grap

Wees maar zeker dat dit een goede middel is om de Juke over de tongen te laten gaan en de verkoop te boosten. Het idee is gemakkelijk gezegd, je moet het natuurlijk wel nog doen. Eens het idee van het marketingbureau van Nissan Europa goedgekeurd werd door het moederhuis, werd contact opgenomen met RML (Ray Mallock Limited).

Dat bedrijf werd in 1984 opgericht door de piloot en ingenieur Ray Mallock, die in de autosport nauw betrokken is bij Nissan sinds 1990. Dat jaar bouwde RML een prototype voor de 24 uren van Le Mans.

RML reed ook het Britse Touring Car Championship met een fabrieks-Primera in 1998-1999 en creëerde voor Nissan de Micra-R in 2003 met een motor op de plaatsen achterin. Het sprak dus voor zich om hun het idee voor te leggen, dat al snel haalbaar bleek. RML bouwde twee prototypes (één met stuur rechts, één links) in samenwerking met het Nissan Technology Center for Europe (NTC-E).

Te gek

De motorkap van onze twee Juke-R’s bedekt dus een 3.8 V6 met dubbele turbo, overgenomen uit de Nissan GT-R. Onder de vloer achterin ligt de transaxleversnellingsbak met zes verzetten uit de GT-R. Ook de wieltreinen komen uit de supercar, terwijl de transmissie-as 25 cm ingekort werd voor de kortere wielbasis van de Juke. Het koetswerk werd verstevigd met een FIA-rolkooi, en kreeg bredere vleugels, opvallende voor- en achterbumpers, een dakspoiler in twee delen en een zeer expressieve gesatineerd zwart.        

In het interieur heerst een racesfeer: de achterste zitjes werden verwijderd, de steun van de twee kuipzetels is heel racy dankzij een vijfpuntsharnas en de instrumenten van de GT-R werden geïntegreerd in de boordplank van de Juke, die zijn typische centrale console behoudt die geïnspireerd is op de brandstoftank van een moto.

Sleutel tot succes

De Juke-R is bedoeld voor marketingactiviteiten en werd al overal ter wereld tentoongesteld, van Dubai tot Moskou. Maar hij wordt ook gebruikt, bijvoorbeeld in een confrontatie met supercars zoals de Lamborghini Gallardo, Mercedes SLS AMG of Ferrari 458 Italia in Dubai in januari. Deze krachtdemonstraties lieten enkele gefortuneerde liefhebbers niet onberoerd: ze plaatsten onmiddellijk een bestelling bij Nissan, dat daarom besloot om een kleine reeks van 23 exemplaren te bouwen, inclusief de twee bestaande prototypes. Waarom 23? De cijfers 2 en 3 worden uitgesproken als “Nissan” in het Japans. Terwijl de twee prototypes rusten op de mechaniek en wieltreinen van de GT-R modeljaar 2010, gebruikt de kleine serie de motor en wieltreinen van het model uit 2012.

23 en geen enkele meer

Een goede zaak, want het vermogen is gestegen tot 550 pk. De eerste exemplaren van de Juke-R worden momenteel gebouwd, met enkele verschillen tegenover de prototypes. De bodemplaat wordt grotendeels overgenomen van de GT-R. Om te passen in de Juke wordt de achteras 15 mm naar achteren verplaatst om plaats te maken voor de wielkasten en de klimaatregeling wordt verplaatst voor meer efficiëntie. Dat is geen overbodige luxe, want we hadden het erg warm achter het stuur: de leidingen lopen langs de transmissie en de ventilatiemonden blazen alleen warme lucht.

Racesfeer

Achter het stuur van de Juke-R heerst een wedstrijdsfeer. We glijden ons letterlijk achter het stuur, over de buis van de rolkooi die de doorgang verspert, en buigen het hoofd om met de helm niet tegen de bovenste buis te botsen (wedstrijdsfeer, zoals we al zeiden). Eens we in de kuipstoel zitten, snoert één van de mecaniciens van RML ons vast in het vijfpuntsharnas. De motor draait, Franck Mailleux, officieel piloot van Nissan, zit naast ons en begeleidt ons op het uitgetekende traject: go, plankgas, tweede versnelling, remmen, …

We genieten volop van de acceleraties van dit kleine monster en van de uitzonderlijke grip. Driften is er niet bij, het ESP kan niet volledig uitgeschakeld worden. De piste is smal en het is zaak om de enige Juke-R met stuur rechts heelhuids terug te brengen. We amuseren ons enkele rondjes met deze spectaculaire ‘mutant’, die toch helemaal anders rijdt dan de GT-R.

Collector’s item

Met de aanzienlijk ingekorte wielbasis en het hogere zwaartepunt voelt de Juke-R wendbaarder maar ook minder stabiel. Om van te genieten in de kleine pif-pafs, maar het is geen GT-R in snelle bochten. De Juke-R wil niet alleen schitteren op autosalons, maar spreekt ook een woordje mee op het circuit. Dat bewijst de confrontatie met enkele supercars in Dubai afdoende. Zijn zeldzaamheid en zijn prijs maken er een collector’s item van en hij zal wellicht veel rustigere dagen beleven dan je zou hopen van een auto met zo’n karakter.     

Meer lezen over:

Over de auteur: Wouters Bruno Bruno Wouters schrijft sinds 2005 voor Vroom. Als iets wielen en een motor heeft, is Bruno een gelukkig man.
Technologische evoluties boeien hem zeker, maar sensaties zoekt hij het liefst op plattelandswegen met een Morgan of met de motor.
Foto's ©: Bruno Wouters. Source ©: Nissan.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km