Testen

Van heilige tot cheerleader?

Heb je slechts vage herinneringen aan de vorige Nissan Note? Je bent niet de enige. Met dit nieuwe model wil Nissan meer begeesteren en de verkoopcijfers laten exploderen. De nieuwe Note toont dan ook meer karakter.

  • Piette François
  • 08 juli 2013
  • Nissan
Voor- en nadelen
  • Beenruimte achterin
  • Co2-uitstoot
  • Gemakkelijk en gezond weggedrag
  • Gemakkelijk te parkeren (camera)
  • Gewillige motoren
  • Rijhulpsystemen
  • Toegang tot de plaatsen achterin
  • 1.2 nipt bij lage toeren
  • Hoofdruimte achterin
  • Luidruchtige dci bij belasting
  • Rijpositie verbeterbaar

Druk B-segment

Het B-segment biedt voor ieder wat wils. De markt is gevuld met getalenteerde modellen zoals de Clio, Polo en 208. Moeilijk dus om een plaats onder de zon te veroveren, tenzij je zoals Nissan sterk uitpakt met maar liefst drie verschillende modellen. Nissan is er aanwezig met zijn traditionele Micra en de speelse, premiumachtige Juke. Tussen die twee is er nog plaats voor een model meer praktische en familiale roeping: de Note.

Dynamischere stijl

Zoals gezegd, was de vorige Note teleurstellend onpersoonlijk. De designafdeling hield een grote schoonmaak: de nieuwkomer is rechtstreeks geïnspireerd door de conceptcar Invitation, voorgesteld op het salon van Genève in 2012. Hij neemt er de complexe flanken, scherpe lichtblokken en sportieve grille van over. Om hem nog wat meer kleur te geven, presenteert Nissan het Dynamic Styling Pack met andere bumpers, zijschorten, een zwarte grille, …

Uitstraling

De 4,1 meter lange Note slaagt er inderdaad in om zijn stijl beter naar voren te brengen. De Note  heeft allures. Binnenin blijven we wat op onze honger: de rijpositie stelt teleur door een stuur dat niet regelbaar is in de diepte en een slecht ontworpen zetel. De sfeer is eerder ernstig met kwaliteitsvolle (maar harde) plastics en een heel verzorgde assemblage. Het multimediascherm zorgt voor een hightechkantje. Goed gedaan dus, maar het brengt je niet in extase. Liefhebbers van gadgets zullen met plezier vernemen dat je jouw routebeschrijving via de computer direct naar de auto kunt sturen via het systeem Google send to car.     

Safety Shield

De Note brengt daadwerkelijk iets bij tot de markt: een geavanceerd veiligheidspakket onder de naam Safety Shield. Dat omvat een waarschuwing voor per ongeluk overschrijden van wegmarkeringen, een dodehoekdetector en detectie achteraan van objecten in beweging. Dat laatste systeem “waarschuwt de bestuurder als een bewegend obstakel aanwezig is dat de weg belemmert van de achteruitrijdende auto”.

AVM 360

Achteruitrijden wordt niet alleen vergemakkelijkt door de achteruitrijcamera maar ook door het helikopterzicht van de zogeheten Around View Monitor (AVM) met vier camera’s. In vooruitversnelling helpt een camera ook om je mooie auto niet te beschadigen. Deze functie wordt uitgeschakeld boven 8 km/u.

Ruime toegang

Met de deuren die bijna in een rechte hoek openen, is instappen achterin niet meer dan een formaliteit. Zodra je neerzit, word je aangenaam verrast door de beenruimte maar grote jongens zullen met hun kapsel tegen het dak schuren. Spijtig. Even in de koffer kijken om de boodschappen in te laden. Er is 325 liter beschikbaar, de dubbele bodem is praktisch en diep en de achterbank klapt neer in twee delen om een vlakke vloer te vormen.

Drie motoren

Qua motoren mag je niet de dezelfde eindeloze keuze verwachten als een Polo, nog gepeperde versies. Nismo laat de Note met rust. Nissan biedt de 1.2 driecilinder benzine met 80 of 98 pk (met compressor in het laatste geval) of de gebruikelijke 1.5 dCi met 90 pk. Al dat moois wordt bediend met een manuele vijfversnellingsbak of een CVT-automaat (optie op de 1.2 met 98 pk). De CO2-uitstoot maakt van de Note een uitstekende leerling, met waarden die beginnen bij 95 g/km voor de dCi en 99 g/km voor de 1.2 98 pk.

Achter het stuur

Op de weg is de Note een vriendelijk meisje dat de Sébastien Loeb in jou niet wakker zal maken. Het rustige weggedrag bezorgt je zeker geen rillingen, terwijl de ophanging voldoende tolerant is. Qua comfort verricht de ophanging zijn taak uitstekend, maar de dCi manifesteert zich nogal in het interieur bij acceleraties. Deze mechaniek is uitstekend en maakt vinnige hernemingen mogelijk.

Bij de benzines blijft de 1.2 met 98 pk trouw aan zichzelf: zijn temperament zet aan om in de toeren te klimmen. Voorbij 4.000 tr/min communiceert hij zijn levenslust en het sympathieke geroffel van een tintelende driecilinder. Onder 2.500 tr/min lijken de longen echter iets te klein en moet je een versnelling terugschakelen om de vaart erin te houden. In beide gevallen lijkt de manuele versnellingsbak perfect gesynchroniseerd, maar de achteruitversnelling vlak tegenover de vijfde zou gebruikers van een zesbak wel eens kunnen verrassen.

Prijzen

De prijzen beginnen bij 13.990 euro voor de basisversie met 1.2 (80 pk). Er zijn vier uitrustingsniveaus (Visia, Acenta, Connect Edition en Tekna). Uitgerust met de 1.5 dCi en de afwerking Connect Edition kost de Note 18.990 euro.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Nissan.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km