Testen

Nissan Qashqai 1.5 dCi: goede nummer twee

Nissan staat onder druk: met moet zijn belangrijkste model vernieuwen. De Qashqai, veruit de best verkochte Nissan bij ons, zorgde voor een revolutie en vond een nieuw genre uit: de midsize-SUV met redelijke afmetingen en voorwielaandrijving (wie duikt de modder in, behalve een Defender-eigenaar?). Hij creëerde een vraag die de concurrentie heeft verrast. 

  • Wouters Bruno
  • 18 april 2014
  • Nissan
Voor- en nadelen
  • Afwerking
  • Beperkt verbruik
  • Comfort
  • Geluiddemping
  • Uitrusting
  • Bescheiden prestaties

Cross-overs hebben de wind in de zeilen en Nissan mocht zich niet vergissen met de Qashqai van de tweede generatie. De eerste was voor Nissan een groot succes, er werden sinds de presentatie in 2007 meer dan twee miljoen exemplaren van verkocht. Helemaal de spons vegen over het verleden moest dus niet. De Qashqai 2014 herken je onmiddellijk als een Qashqai, het idee achter de Golf krijgt navolging. Een Qashqai dus, maar wel dynamischer en strakker.

 

De nieuwkomer wint vijf centimeter in de lengte en bijna drie in de breedte. Hij is anderhalve centimeter lager en weegt een veertigtal kilogram minder. Onderhuids is de evolutie nog groter: de Qashqai II is gebouwd op het nieuwe modulaire CMF-platform van de alliantie Renault-Nissan. Zonder technische revoluties kan de 1.5 dCi mooie cijfers voorleggen.

 

Eco-klasse

 

Het gemengd verbruik ligt officieel op 3,8 l/100 km, met een CO2-uitstoot beperkt tot 99 g/km. Het blok met drukvoeding ontwikkelt 110 pk met een maximumkoppel van 260 Nm. Een lijn met meer klasse, een moderner onderstel, een zuinigere motor: de aangename verrassingen zetten zich voort in het interieur dat een grote stap voorwaarts zet qua kwaliteitsindruk.

 

De boordplank is mooi getekend en gebouwd met materialen van goede kwaliteit. Er is heel wat zacht plastic, de assemblage is precies en de uitrusting, zeker in ons testmodel Connect Edition, genereus. Klimaatregeling met twee zones, een snelheidsbeperker en -regelaar, automatische activering van de koplampen en ruitenwissers, handenvrije toegang, een elektrische handrem, led-dagrijlichten, parkeersensoren vooraan en achteraan, elektrische en verwarmde spiegels, een antiverblindingspiegel binnenin, Bluetooth, USB-verbinding, navigatie met verkeersinfo en 7-duims aanraakscherm, achteruitrijcamera, getinte ruiten achteraan: weinig zaken ontbreken nog. De veiligheidsuitrusting omvat een noodrem, waarschuwing voor wegmarkeringen, verkeersbordenherkenning en intelligente grootlichten.

 

Qashqai II, maar geen +2

 

De toename van de lengte komt ten goede aan de koffer (met dubbele vloer) en de passagiers, die zich heel goed kunnen installeren. Volstaat deze ruimte niet, droom dan niet van een eventuele Qashqai II +2: die komt er niet. Je bent aangewezen op de X-Trail, toch niet helemaal hetzelfde.

 

De rijpositie is perfect dankzij de regeling van de zetel en het stuur en stelt de bestuurder meteen op zijn gemak. De kleine dCi is discreet en relatief gewillig, ook al mag je niet twijfelen om de versnellingsbak te gebruiken om vlot te hernemen. Maar dat is geen probleem, want de bak laat zich nauwkeurig en aangenaam bedienen.

 

Op de besturing met elektrische bekrachtiging valt niets aan te merken. Die biedt zelfs de keuze tussen een comfort- en sportstand, harder en aangenamer in gebruik. We hebben niet gespeeld met de automatische noodrem (we blijven voorzichtig op de weg!), maar geen kwaad woord over de remmen: goede feeling, goede vertragingskracht. Het weggedrag slaat een brug tussen rijprecisie en comfort, dat altijd behouden blijft.

 

Geslaagd met onderscheiding

 

Met een verzorgd interieur en goede geluiddemping van de dCi nodigt de Qashqai uit tot reizen. We reden dan ook bijna 2.000 km. De Qashqai biedt evenveel plezier in de stad, als op het platteland en op de autosnelweg in Duitsland. In die omstandigheden reed de Qashqai niet harder dan 180 km/u, maar hij houdt met plezier een kruissnelheid tussen 140 en 160 km/u aan.

 

Op de weg kun je maar beter de afstanden goed inschatten voor je begint in te halen, maar wanneer je met de versnellingspook speelt zijn de hernemingen correct. Het dynamische weggedrag en stabiele koetswerk stellen gerust. De balans van deze test in snelle omstandigheden is een heel correct gemiddeld verbruik van 5,7 l/100 km.

 

De Qashqai II bevestigt al het goede wat we dachten van Nissans kernproduct. Het uitstekende weggedrag, de comfortabele ophanging, de ruimte, de geluiddemping en het beperkte verbruik zijn de voornaamste troeven van de nieuwe Qashqai.

Meer lezen over:

Over de auteur: Wouters Bruno Bruno Wouters schrijft sinds 2005 voor Vroom. Als iets wielen en een motor heeft, is Bruno een gelukkig man.
Technologische evoluties boeien hem zeker, maar sensaties zoekt hij het liefst op plattelandswegen met een Morgan of met de motor.
Foto's ©: Bruno Wouters. Source ©: Nissan.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km