Testen

Opel Astra: schijn bedriegt

Over het algemeen zien we de Astra als een gezapige familie auto die degelijk is afgewerkt en in al onze basisbehoeften voorziet. Dat we hier met een sexy speelkameraad kunnen te maken hebben, komt niet bij ons op. Met de nieuwe Astra lost Opel al deze verwachtingen netjes in maar verrijkt het tegelijkertijd het concept met een pittige uitstraling die… eens je achter het stuur plaats neemt, zelfs het sportieve speelse karakter van deze nieuweling in de verf zet.

  • Piette François
  • 30 september 2015
  • Opel
Voor- en nadelen
  • Comfort (demping, geluidsisolatie)
  • Uitstekende zetels
  • Veiligheidssysteem onstar
  • Zuinige en stille motoren
  • Adaptieve snelheidsregelaar niet beschikbaar
  • Afwerking laat te wensen over
  • Misschien té levendig weggedrag
  • Multimediasysteem met verouderde symboliek
  • Stroeve bediening versnellingsbak

Vergeet gewoon alles wat je over de Astra in gedachten had als je achter het stuur van de nieuwe kruipt. De Opel Astra is met een propere lei heropgestart.

Bij de productie ervan is men overgegaan tot het gebruik van hoogwaardig staal. De Opel-ingenieurs besparen hiermee maar liefst 200 kg aan gewicht en voeren hiermee een huzarenstukje op, zeker bij een auto in dit segment.

Ken jij ook iemand die na een doorgedreven fitnesskuur flink wat kilo’s heeft ingeruild voor compacte spiermassa? Een en ander leidt ontegensprekelijk tot de spreekwoordelijke gezonde geest in een gezond lichaam en hieruit ontleent de nieuwe Astra zijn vernieuwde dynamiek.

Compact!
De Astra lijkt niet alleen kleiner dan zijn voorganger, hij is het gewoon ook! Met zijn 4,37 m is hij vijf centimeter korter geworden. In de hoogte doet hij er ook nog eens 2,6 centimeter af terwijl nochtans het interieur en het zitcomfort er met de hertekende zetels stellig op vooruit gaan.

De kofferruimte trakteert je op een standaard bruikbaar bagagevolume voor deze klasse maar de neerklapbare achterzetels toveren in een handomdraai een uitgebreide vlakke koffervloer tevoorschijn.
 
Gedaan met die overtollige knoppen!
Opel trekt van leer tegen alle mogelijke en onmogelijke bedieningsknoppen in het interieur! De nieuwe Astra lijkt hiermee gevolg te geven aan onze herhaalde oproep bij vorige testen. Overvloedige en fout geplaatste en ergonomisch onverantwoorde bedieningsknoppen verstoren het bedieningsgemak in elke auto. Het lijkt wel of Opel een imaginaire gom heeft gehanteerd en het dashboard volledig hertekend heeft. Zeg maar dag tegen knoppen, toeters en bellen. De nieuwe Astra is uitgerust met een multimediatablet waarin zowel navigatie, gsm, audio… ingebouwd zitten.

Via CarPlay (Apple) en Androïd Auto (wordt kortelings aangeboden) werk je met deze tablet zoals met je smartphone. Opel voorziet eveneens binnen afzienbare tijd een 4G internet verbinding (met geïntegreerde SIM kaart). Spijtig genoeg hinkt de Belgische markt achterop en is het systeem hier (voorlopig) nog niet beschikbaar.

OnStar
Klap op de vuurpijl is het OnStar veiligheidssysteem dat je bij de twee hoogste afwerkingsniveaus aangeboden krijgt. Met dit systeem worden in geval van nood de hulpdiensten verwittigd (OnStar kan ook autonoom noodoproepen lanceren wanneer bijvoorbeeld de waarschuwingsknipperlichten worden geactiveerd). Bovendien kan je via dit systeem beroep doen op een wachtdienst die je helpt met het uitzoeken van een en ander en desgewenst voert deze beschermengel de nodige gegevens rechtstreeks in je navigatiesysteem in opdat je zou verder kunnen. Gebruiksvriendelijker wordt het niet want je wordt onmiddellijk in je moedertaal geassisteerd!

Aangenaam
Het is niet alleen gewoon goed toeven in de nieuwe Astra, het zitcomfort bereikt het niveau van een kwaliteitssalon. Je kan de chauffeursstoel zodanig instellen dat je er precies de juiste zithouding mee verkrijgt en zodat alles in het interieur binnen handbereik ligt. Een aantal minpuntjes in de afwerking stellen ons toch teleur, zeker voor een merk als Opel. Goedkoop ogende plastic afwerking, kraakjes en piepjes door onnauwkeurig bevestigde panelen in onze dieselversie, dat is echt jammer.
 
Een driecilinder die tot de verbeelding spreekt
Opel brengt een aantal nieuwigheden op motorisch vlak. De instapversie heeft recht op de 1.4 l atmosferische benzinemotor, goed voor 100 pk. Daar blijven we niet bij stil staan en we nemen een kijkje bij de nieuwe 1.0 liter benzine turbo met 3 cilinders en 105 pk. Je kan deze motor koppelen aan een manuele of een automatische vijfversnellingsbak. In beide gevallen is het resultaat een zeer gewillige en vooral stille krachtbron. De nieuwe driecilinder is een zege voor de montage want als lichtgewicht ontlast hij de vooras van overtollige ballast. Overige benzinemotoren zijn de 1.4 en de 1.6 Turbo, respectievelijk goed voor 125 tot 200 pk.
 
Bij de diesels houdt Opel vast aan de 1.6 CDTI en breidt men het aanbod niet verder uit. Deze 1.6 liter dieselmotor is wel verkrijgbaar in drie varianten met 95 pk, 110 pk en 136 pk. De motor ontwikkelt, afhankelijk van de versie, een koppel van 280 Nm tot 320 Nm. Wij mochten alvast de krachtigste versie aan de tand voelen die meteen aan alle prestatieverwachtingen ruimschoots voldeed.

Een belangrijke toegevoegde waarde ontdekten we in de lichtgewicht constructie van het geheel. Een briljante motor, erg zuinig (gemiddeld verbruik van 5,4 l per 100 km op een snel gereden parcours), stil en enkel een beetje ruw in lage toerentallen. De bediening van de versnellingsbak (met zes verhoudingen) is geen toonbeeld van schakelgemak maar met een lichte aanpassing van de bestuurder gaat alles wel weer vlotjes. Even wennen is de boodschap.
 
Verbluffend weggedrag
De Astra werkt met gemak en vooral met een gezonde ophanging alle oneffenheden van het wegdek voorbeeldig weg. De instelbare demping zit niet meer in het optielijstje maar wordt overbodig omdat het bereikte compromis in de afstelling van de ophanging tegemoet komt aan de wensen van de meest uiteenlopende soort bestuurder.

Het weggedrag van de nieuwe Astra zal zonder meer vriend en vijand aangenaam verrassen. Het wordt speels, bevallig, wendbaar en levendig rijden achter het stuur. De Astra verslindt gretig bocht na bocht en vraagt naar méér. Als je in een onbewaakt moment in overdrive gaat, maak je kans dat de achteras uitbreekt. Dit tot groot jolijt van de sportievelingen onder ons. De brave huisvader daarentegen zal hier ongetwijfeld anders over denken maar hij zal uitsluitend met het fenomeen worden geconfronteerd in extreme situaties.
 
Prijzen
Opel heeft zijn best gedaan om tot een correcte prijszetting te komen en biedt de Astra aan vanaf 17.975 euro voor de comfort 1.4i. De diesel topversie (Innovation) 1.6 CDTI met 136 pk en automatische zesversnellingsbak kost dan weer 26.625 euro.
Het aangeboden uitrustingsniveau voldoet ruimschoots aan de verwachtingen met alle mogelijke veiligheidssnufjes in het pakket (met uitzondering van de adaptieve snelheidsregelaar), een matrix-LED-verlichting (Intellilux met voortreffelijk rendement) en geventileerde zetels vooraan (met massagefunctie) voor diegenen onder ons die het steeds te warm hebben!
 
Besluit
Wat een aangename verrassing, deze nieuwe Astra! Bij zijn introductie verwachtten we een brave gezinsauto, toonbeeld van Duitse kwaliteit, maar een beetje saai en voorspelbaar in gebruik… Wij maakten echter kennis met het onverwachte, de tegenpool van onze veronderstelling en vooroordelen en ontdekten een levendige gezinsauto met een gezonde honger naar veelvuldig bochtenwerk maar eentje die gekweld wordt door kleine minpuntjes in de afwerking. Alleszins een revelatie voor iedereen die het rijplezier hoog in het vaandel voert!

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km