Testen

Beter met de jaren

Met een opgefrist design, een moderner infotainmentsysteem en nieuwe krachtbronnen start de Insignia de laatste fase van zijn carrière.  De ideale gelegenheid, vond Opel, om ook een extra koetswerkvariant toe te voegen: de avontuurlijke Country Tourer. 

  • Spitzer Eric
  • 27 september 2013
  • Opel
Voor- en nadelen
  • Overzichtelijker interieur
  • Uitrustingsniveau
  • Wegligging en comfort
  • Zuinige diesels
  • Aanraakscherm en apps haperen
  • Bediening touchpad niet intuïtief
  • Hoog gewicht fnuikt prestaties 2.0 sidi
  • Loopcultuur diesel
  • Verhouding buitenmaten/binnenruimte

Sinds 2008 verkocht Opel al ongeveer 600.000 exemplaren van de Insignia. Vorig jaar was hij de vijfde best verkochte auto van Europa in zijn segment, na het Duitse premiumtrio (BMW 3-Serie, Audi A4 en Mercedes C-Klasse) en de Volkswagen Passat. Al maakt Opel zelf niet graag die vergelijking: het merk uit Rüsselsheim blijft toch vooral mikken op een breed publiek. In die klasse moet de Insignia alleen de Volkswagen Passat voor zich dulden en overtreft Opel onder meer de Citroën C5, Skoda Superb en Peugeot 508.

Qua verkoop een topper dus, maar in de pechstatistieken van het Duitse ADAC vind je de Insignia in de onderste regionen van het segment samen met de Mazda6 en de Ford Mondeo. Het vlaggenschip van Opel kreeg ook veel kritiek op zijn weinig gecultiveerde dieselmotoren en onoverzichtelijke ‘knoppenzee’ op de middenconsole, punten die in dit nieuwe modeljaar aangepakt werden.

Country Tourer

Het design lijkt wel in de smaak te vallen en evolueert voorzichtig. De Insignia is altijd al een knappe verschijning geweest en de ontwerpers hebben het uiterlijk nog net wat meer klasse gegeven. De lagere en bredere grille is afgewerkt in chroom ofwel – als je opties bestelt die een geïntegreerde radar nodig hebben – matzwart. Ook de indeling van de koplampen en de lijsten rond de mistlampen zijn nieuw. Achteraan lopen de nieuwe lichtblokken voortaan ook in de vier- en vijfdeurs door in de kofferklep, zoals bij de cabriolet Cascada.

Geen wereldschokkende veranderingen, maar het grootste nieuws is de Country Tourer. Een stoerdere versie van de break, altijd op de vier wielen aangedreven. Het concept is vergelijkbaar met de Allroads van Audi, de Subaru Outback of de Volkswagen Passat Alltrack: een verhoogde ophanging, beschermplaten onderaan het koetswerk en een opvallende bekleding van de wielkasten.

Apps

Het interieur van de Insignia werd grondiger aangepakt dan de buitenkant. De bestuurder kijkt nu naar een scherm met digitale snelheidsmeter en geïntegreerde boordcomputer. In de middenconsole staat een groter scherm dat je op vier manieren bedient: door het aan te raken, door instructies uit te spreken, via knoppen aan het stuurwiel en met een touchpad tussen de voorzetels. Daar kun je letters op schrijven (om een adres te zoeken) of mee inzoomen op de kaart van het navigatiesysteem. Helaas sprong de cursor van de touchpad tijdens onze eerste test naar alle kanten, behalve diegene die we eigenlijk wilde. Het aanraakscherm reageerde dan weer vaak te traag.

Ook nieuw is dat je het infotainmentsysteem (vanaf begin 2014) kunt uitbreiden met apps uit de Opel AppShop. Denk bijvoorbeeld aan het weerbericht of internetradio (TuneIn), snufjes die alleen werken met een stabiele internetverbinding. Op je smartphone kun je dan weer een handige app plaatsen waarmee je eender welk deel van de auto kunt scannen met de camera om uitleg te krijgen over de werking. Gedaan dus met zoeken in de dikke handleiding.

Nieuwe motoren

Bij deze eerste test maakten we kennis met drie motoren die nieuw zijn in de Insignia, te beginnen met de 1.6 SIDI turbobenzine (170 pk). Deze krachtbron draait dankzij zijn twee balansassen erg zacht en blijft heel discreet in het interieur. Van sportieve sensaties is echter geen sprake. Jammer, want qua besturing en weggedrag blijft de Insignia een uitstekende auto. Opel paste de ophanging aan (vooral achteraan), waardoor de wegligging nog wat verbeterde.

We stappen over naar een dieselversie. Interessant is dat de nieuwe 2.0 ecoFLEX, beschikbaar met 120 of 140 pk, in beide varianten amper 99 g CO2/km uitstoot. Een verbruik van 3,7 l/100 km dus, ongezien in dit segment. Qua geluid en trillingen is het nog altijd geen referentie, maar de variant met 140 pk overtuigde wel door zijn soepelheid en aangename koppel. De versnellingsbak mocht wel vlotter schakelen.

Tot slot kropen we achter het stuur van de Country Tourer. Die is alleen beschikbaar met de sterkste motoren: de tweeliter diesel met 163 pk of (biturbo) 195 pk en de nieuwe de 2.0 SIDI (250 pk). Die laatste is misschien minder relevant voor de Belgische markt maar wel helemaal nieuw. Deze krachtbron is weliswaar pittig, discreet en lineair, maar heeft moeite met het gewicht van dik 1,8 ton.  

Meer lezen over:

Over de auteur: Spitzer Eric
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Opel.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km