Meer dan 600 pk, een duizelingwekkende uitrusting en een hallucinante afwerking: met dit model krijgt Porsche via de grote poort toegang tot de inner circle van de omnipotente supercars.

Francois Piette
VROOM Expert
07/07/2017
4,2
VROOM score
5
4
4,5
3
5
4
3,5
4,5

Voor- en nadelen

  • Duivels efficiënt
  • Duivelse prestaties
  • Exclusief/Verzamelwaarde
  • Verbluffend comfort
  • Explosieve prijs
  • Fataal voor rijbewijs
  • Slechts 500 exemplaren

Vergeet de betoverende GT3 en de imposante toekomstige GT2 RS: deze 911 brengt het originele concept van de 911 naar het hoogste niveau. Hoe? Met indrukwekkende prestaties in een dagelijks bruikbaar jasje. Daarvoor krijgt hij toegang tot alle knowhow van het huis, doet hij nog een schepje bovenop de motor van de 911 Turbo S en doet hij een beroep op de Porsche Exclusive-afdeling om zich nog meer van de “gewone” Porsches te onderscheiden.

Opgelet: beperkte reeks

Laat ons meteen beginnen met het slechte nieuws: er worden slechts 500 exemplaren gebouwd, met een prijskaartje van € 266.054,80 per stuk. Porsche mikt met dit model op klanten die houden van topniveau en hun auto dagelijks willen gebruiken. In ruil daarvoor krijgen ze een zeldzame en exclusieve auto.

Meer dan 600 pk

Onder de motorkap achteraan vinden we de 3.8 zescilinder boxermotor met twee turbo’s uit de 911 Turbo S, die lichtjes werd opgewaardeerd. Dankzij ingrepen aan de turbo’s wint het vermogen 27 pk, waardoor de volledige stoeterij uitkomt op 607 volbloedpaarden en het koppel op 750 Nm.

Het verschil in de prestaties is verwaarloosbaar: 0-100 km/u en de topsnelheid blijven ongewijzigd (respectievelijk 2,9 seconden en 330 km/u), maar 0-200 km/u duurt 0,3 seconden minder lang (9,6 seconden). Waarom dan niet nog meer vermogen? Omdat daar meer ingrijpende wijzigingen aan de motor voor nodig zijn. En ook omdat dit al ruim voldoende is, niet?

Lijvige catalogus

Aan de buitenkant onderscheidt de 911 Turbo S Exclusive Series zich door zijn opvallende gouden koetswerkkleur. Klanten kunnen ook kiezen voor een discretere kleur. En de zwarte banden zijn niet zomaar wat zwarte strepen: ze zijn afgewerkt in plastic dat met koolstofvezel werd versterkt.

Deze bijzondere 911 neemt heel wat elementen over van de Porsche Exclusive-catalogus en voegt daar heel wat koolstofvezel aan toe, dat uitgebreid werd gepolijst en gevernist. Er zijn ook een specifieke (koolstofvezel) diffusor, vier zwart gelakte ronde uitlaatpijpen en vooral geweldige specifieke 20-duimsvelgen waar voor de afwerking per stuk een uur maatwerk in kruipt.

Binnenin

Hier haalt Porsche al zijn knowhow boven, met geventileerde lederen zetels en twee gouden strepen, gouden stiknaden, een dakhemel uit leder en alcantara met twee – je raadt het al: gouden – strepen, en vooral koolstofvezel inzetstukken met koperdraad. Smaak en kleur natuurlijk, maar het resultaat is verbluffend, de afwerking opmerkelijk, en elk detail werd minutieus onder de loep genomen. Zelfs de weergave van de schermen werd herbekeken, en de deurdrempels (in koolstofvezel) kregen een opmerkelijke verlichting.

Starten

Eindelijk kunnen we de sleutel omdraaien. De testrit is kort, maar kan ons toch overtuigen van de uitzonderlijke veelzijdigheid van deze machine. Vergeleken met Italiaanse concurrenten die serenades zingen, houdt de Porsche-motor het lager, met een relatief discreet geblaas. Hij overdondert niet, maar is efficiënt: ongeacht het toerental en de versnelling reageert hij steeds met uitzonderlijke kracht.

Die vaststelling geldt eigenlijk voor de hele auto: de vierwielaandrijving en –sturing vormen deze Porsche om tot een ballistische raket. De capaciteiten van het chassis, de remmen en de motor laten zowat alles wat rijdt achter zich. Maar de krachttoer is om zoiets in een dagelijks perfect bruikbare auto te krijgen. De 911 Turbo S Exclusive Series is makkelijk, comfortabel en zelfs relatief praktisch, en daardoor misschien wel de ultieme 911.

Extraatjes

Het aanbod van Porsche Exclusive is bijzonder volledig: de klant koopt niet alleen een auto, maar een levensstijl. Naast de auto krijgen klanten ook nog een bijpassende bagageset en bijpassend horloge. De koffers bestaan uit leder met gouden stiksels en een magnetische snelsluiting. De inzetstukken uit koolstofvezel geven een prachtig resultaat.

Het horloge heeft een “flyback”-mechaniek, werd ontworpen door Porsche in Zwitserland en gebruikt materialen die je ook in de auto terugvindt. De chronograaf werd minutieus vervaardigd door horlogemakers en kost € 8.361,34. Alleen de eigenaars van een 911 Turbo S Exclusive Series hebben recht op een exemplaar. De bagage, die uit vijf stuks bestaat, kost € 5.941,10.

Besluit

Objectief blijven bij dit soort auto is niet eenvoudig. Porsche toont een sterk staaltje van zijn eigen kunnen, door de al erg capabele 911 om te toveren tot een kunstwerk dat extreme efficiëntie koppelt aan hoogstaand comfort. De prijs? Dat is iets anders natuurlijk, maar we spreken over een exclusieve auto met collectiepotentieel. Je kunt tot slot helaas niet het onderste uit de kan halen van deze 911 zonder je rijbewijs kwijt te spelen. Maar dat is de keerzijde van de medaille van heel wat ultraperformante auto’s van tegenwoordig.

Je gebruikt een oude versie van Internet Explorer. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.
Je gebruikt een oude versie van Safari en/of iOS. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.