Testen

Renault Koleos 1.6 dCi 130 vs Skoda Kodiaq 2.0 TDI 150: ten aanval!

De volledig vernieuwde Koleos is eindelijk een echte grote SUV die naar het premiumsegment lonkt. Een stevige concurrent voor de grote SUV in de Skoda-catalogus, de Kodiaq. Maar welk slagschip enter je om met het gezin op vakantie te trekken?

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 19 juli 2017
  • Renault
Renault Koleos
  • Rijkelijke ruimte
  • Verhouding prijs/kwaliteit
  • Lomp weggedrag
  • Niet beschikbaar met 7 plaatsen
  • Weinig responsieve CVT
Skoda
  • Rijkelijke ruimte
  • Beschikbaar met 7 plaatsen
  • Uitgebreid motoraanbod
  • Moeilijke toegang tot derde zitrij
  • 2.0 TDI 150 niet met 4x2 en manuele bak

Samen met de ijsbeer is de kodiakbeer de grootste berensoort op onze planeet. De Kodiaq met een q is dan weer de grootste SUV in de Skoda-catalogus. De 4,70 meter lange SUV doet de Yeti (4,22 meter) en de toekomstige Karoq (4,38 meter) zelfs klein lijken. De volledig vernieuwde Koleos is ook stevig gegroeid. De eerste generatie mat 4,52 meter, nu is hij 4,67 meter lang. Bijna zo groot als Skoda’s grote beer dus, en 22 cm langer dan de Kadjar. Maar hiërarchie moet er zijn: hij is 19 cm kleiner dan de Espace.

Afwerking en uitrusting: punt voor Skoda

Verrassing: ondanks zijn afmetingen beschikt de Koleos niet over een derde zitrij. Een strategische keuze van Renault om uit het vaarwater van de Espace en de Grand Scénic te blijven. Bij Skoda is het omgekeerd: de Kodiaq is zelfs de enige zevenzitter in de catalogus. Zoek je dus een vervoermiddel voor je kroostrijk gezin, dan is de keuze snel gemaakt. De Kodiaq wint alleszins dit punt, door zijn verzorgde afwerking en vooral zijn uitgebreide optielijst met inspiratie van de Volkswagen-groep. Op vlak van afwerking moet de Koleos niet onderdoen (met zelfs meer harde plastics in de Skoda) en ook zijn presentatie is verzorgd en modern. Maar zijn optionele uitrusting laat steken vallen: geen adaptieve snelheidsregelaar, gestuurde ophanging, fileassistentie, aanhangwagenhulp, enzovoort.

Comfort: punt voor Renault

De Koleos is dan weer een stuk comfortabeler dan de wat ruwere Kodiaq - als je bij die laatste de gestuurde ophanging achterwege laat tenminste. Ook de zetels zijn steviger dan de zachte exemplaren van de Koleos. De Franse SUV wint dus dit punt. Al moeten we opmerken dat de Skoda-SUV praktischer in gebruik is, dankzij zijn royale koffervolume (tussen 560 en 720 liter als vijfzitter dankzij een verschuifbare achterbank, tegenover 579 liter bij de Koleos) en verschillende hulpmiddelen. Zo kan je de passagierszetel vooraan platleggen om lange voorwerpen te vervoeren. In beide gevallen beschikken de passagiers achteraan over meer dan voldoende ruimte.

Motor: punt voor Skoda

Renault beperkt zijn motoraanbod tot het minimum: twee dieselmotoren, namelijk een 1.6 dCi 130 en een 2.0 dCi 175. Bij Skoda is de keuze ruimer: een 1.4 TSI met 125 of 150 pk en een 2.0 TSI van 180 pk op benzine, of de traditionele 2.0 TDI met 150 of 190 pk. Bij Renault en Skoda kan je afhankelijk van de motor kiezen voor vierwielaandrijving of een automaat. Skoda biedt een versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven verzetten aan. Renault kiest niet voor zijn EDC-bak met dubbele koppeling maar leent de X-Tronic-CVT van zijn partner Nissan. Een comfortabele oplossing, maar een die niet snel reageert. De 1.6 dCi 130 van Renault zet aanvaardbare prestaties neer in de Koleos, maar onderin de toeren mist hij wat ademruimte. Iets wat de 2.0 TDI 150 van de Volkswagen-groep niet heeft…

Weggedrag: punt voor Skoda

De Koleos mikt niet op de SUV’s genre Peugeot 5008 die de kleine wegen graag aanvallen met het mes tussen de tanden. De Renault is eerder een gezinswagen die comfortabeler gereden wil worden. De Kodiaq zit wat tussen de twee Franse extremen: hij is steviger opgehangen en minder gevoelig voor koetswerkbewegingen dan de Koleos, maar rijdt niet zo snedig als de 5008.

Prijs: punt voor Renault

De 2.0 TDI 150 kan je bij Skoda niet met manuele versnellingsbak en voorwielaandrijving krijgen. Het dieselblok is in de Kodiaq verplicht te combineren met de DSG-versnellingsbak (€ 34.665), de vierwielaandrijving (€ 34.770) of beide (€ 36.580). Daarmee begin je al een eind boven de aantrekkelijke instapprijs van de basis-Kodiaq op benzine (€ 26.490). De basis-Koleos 1.6 dCi 130 met voorwielaandrijving en manuele bak (Zen) kost € 32.150. Maar voor een ruimere uitrusting moet je naar het uitrustingsniveau Intens, voor € 34.450. De 1.6 dCi 130 is fiscaal interessanter dan de 2.0 TDI 150, vooral in Wallonië en Brussel.

Besluit: winst voor Skoda

Op het einde van de rit gaat de Skoda Kodiaq met de overwinning aan de haal: hij is veelzijdiger (vijf of zeven zitplaatsen en een gigantische koffer), heeft een ruimer motoraanbod, (nog) ruimere optielijst en een dynamischer weggedrag. Maar de nieuwe Koleos hoeft zich niet te schamen: hij is comfortabeler dan zijn Tsjechische concurrent en heeft een interessante verhouding prijs/uitrusting. De gebruikskosten van de 1.6 dCi 130 zijn bovendien interessanter…

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?
Foto's ©: Jean-François Christiaens.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km