Testen

Zweedse verleider

Als er één auto een bewogen debuut heeft gekend, dan is het wel deze nieuwe Saab 9-5. Het heeft niet veel gescheeld of hij zou nooit op de weg verschenen zijn. De overname van Saab verliep traag en woelig, maar de motivatie bleef dankzij deze berline die zo goed als klaar was om de markt te bestormen. Nu de toekomst van het merk eindelijk stabiel is, staat de 9-5 bij de dealers. Loont het de moeite?
  • Piette François
  • 27 februari 2011
  • Saab
Voor- en nadelen
  • Dynamisch weggedrag
  • Ergonomie
  • Goede automaat
  • Hoog comfortniveau
  • Non-conformistische stijl
  • Plaats aan boord
  • Zuinige en sterke motor
  • Enkele goedkope plastics
  • Grote afmetingen
  • Luidruchtige motor bij belasting
  • Soms goedkoop aandoend kunststof
  • Te veel zoals opel insignia?
  • Zichtbaarheid 3/4 achteruit

Presentatie

De 9-5 is verfijnd en maakt tegelijk indruk met zijn forse afmetingen: hij is bijna vijf meter lang. Een waar Vikingschip, al houdt de vergelijking daar op want het nieuwe vlaggenschip van Saab getuigt van een zeldzame elegantie gezien zijn afmetingen. Ondanks de vele rondingen oogt hij atletisch en het design omvat enkele originele vondsten, zoals een voorruit die lijkt door te lopen in de zijruiten of de achterlichten over de volledige breedte van de auto. Zowel overdag als 's nachts doet deze mooie Zweed je vergeten dat zijn onderstel recht van General Motors komt.

Motor

Onder de motorkap huist Italiaanse techniek. Saab schotelt dieselrijders een TiD4 voor uit de Opel Insignia, maar deze krachtbron werd ontwikkeld door een team van Fiat. Uit een cilinderinhoud van twee liter ontwikkelt hij 160 pk. Nu zul je wellicht opmerken dat de motor maar vier cilinders telt, niet de meest 'nobele' keuze. Saab kan de Duitse concurrentie geen weerwerk bieden met een V6, maar gelukkig is er een reddingsboei in de vorm van de TTiD4 met twee turbo's en 30 pk extra.

Hoe presteert de diesel in de praktijk? In het begin waren we teleurgesteld door de trillingen en de klank van onder de motorkap. Weinig fascinerend allemaal, maar uiteindelijk valt de balans vrij positief uit omdat deze motor zuinigheid en goede prestaties combineert. De automaat doet zijn werk schitterend, maar de hernemingen (kick-down) zijn onaangenaam wegens nodeloos luidruchtig. Laten we hopen dat dit zwakke punt te wijten is aan het feit dat we met een preproductiewagen reden.

Weggedrag

De 9-5 is gebaseerd op het platform van de Insignia en heeft een veilig weggedrag dat je meteen geruststelt. Gezien de afmetingen rijdt de 9-5 verrassend levendig. Hij rijgt de bochten gewillig en stabiel aan elkaar. De stuurbekrachtiging draagt daar zeker toe bij. De 9-5 bevestigt zijn sportieve allures met een weggedrag dat de verwachtingen inlost. Een meevaller en zeker een applausje waard, want de ontwikkeling van deze auto verliep niet van een leien dakje te midden de overnameperikelen.

Comfort

Saab is een bijzonder merk voor autorijders "met kennis van zaken". Na de verrassende non-conformistische buitenkant, staan we ook versteld van de interieurstijl. Het interieur lijkt op geen enkele andere auto en toch vind je snel je weg tussen alle knoppen. Alles is eenvoudig en ergonomisch doordacht. De presentatie maakt een goede eerste indruk, maar al snel komen enkele kleine kantjes naar boven. Het uitzicht van bepaalde plastics is ondermaats in deze klasse. Niet onoverkomelijk, maar we hadden het graag anders gezien.

Comfort was voor de ingenieurs geen loos begrip, want op dit vlak benadert de 9-5 de perfectie. De zetels zitten uitstekend (een traditie van het huis), de schokdemping is doeltreffend en vergevingsgezind (ondanks de dynamische kwaliteiten) en ruimte is er meer dan genoeg. Op één detail na: grote jongens zitten achteraan met het hoofd tegen het dak. Het enige wat we de 9-5 kunnen verwijten, is de slechte demping van het motorgeluid. Jammer, want de rest staat vrij van kritiek.

Prijs en uitrusting

De prijzen beginnen bij 35.990 euro voor de versie Linear. De basisuitrusting omvat een snelheidsregelaar, een startknop, een multifunctioneel stuur, klimaatregeling met twee zones, USB- en AUX-ingangen, een audiosysteem met negen luidsprekers en mooie velgen van 17 duim. Voeg er nog 2.000 euro aan toe en je krijgt de Vector-afwerking met een bekleding in leder en stof, zelfdimmende achteruitkijkspiegels, regen- en lichtsensoren en parkeersensoren voor en achter die voor jou een geschikte plaats zoeken.

Tot slot het verbruik. Ons gemiddelde bleef onder 8 l/100 km, een mooie verrassing.

Conclusie

Geslaagd met onderscheiding! De 9-5 luidt de terugkeer in van het merk en zal de liefhebbers kunnen bekoren met zijn onconventionele stijl en dynamische rijeigenschappen. We juichen toe dat we deze auto, die ei zo na dood geboren werd, vandaag toch op onze wegen mogen verwelkomen. Het eindresultaat is schitterend. De invloed van de vorige Saab-eigenaar General Motors is nog zichtbaar en de geluiddemping van de motor kan beter, maar we twijfelen er niet aan dat Saab die punten geleidelijk zal wegwerken.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette. Source ©: Saab.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km