Testen

Ratio of emotie?

Seat lanceerde de afgelopen tijd meer rationele modellen zoals de Mii en de Toledo, maar gelukkig blijft er ruimte voor funauto’s zoals de Ibiza Cupra. Die kreeg een kleine update, reden genoeg om opnieuw achter het sportstuur te kruipen.

  • Van den Bogaert Robin
  • 05 februari 2013
  • Seat
Voor- en nadelen
  • Comfort behouden
  • Dagelijks bruikbare sportieveling
  • Soepele krachtbron met leuke klank
  • Multimediasysteem niet gebruiksvriendelijk
  • Stuur niet direct genoeg
  • Te braaf weggedrag en uiterlijk?

De Spaanse Volkswagen-dochter is op zoek naar een nieuwe merkidentiteit. De zuiderse filosofie auto emoción werd vervangen door enjoyneering, een kruisbestuiving van Duitse ingenieurskunde en Spaanse passie die de gloednieuwe Leon voor het eerst toepast. Dat wordt een heuse familie: de Leon vijfdeurs is er al, de driedeurs wordt in maart voorgesteld in Genève en de breakversie debuteert eind dit jaar in Frankfurt.

Stijlkenmerken van die nieuwe Leon zagen we eerder al in de vernieuwde Ibiza, die vanaf deze maand ook weer beschikbaar is als Cup Racing of kortweg Cupra. Dat staat al sinds 1996 synoniem voor een extra dynamisch uiterlijk en pittige motoren. Inmiddels zijn we toe aan de vierde generatie van de Ibiza Cupra.

Niet opzichtig

Het originele Ibiza-ontwerp van onze landgenoot Luc Donckerwolke kreeg nieuwe, meer hoekige koplampen, een andere voorbumper en grille, nieuwe velgen, enzovoort. De nieuwe Cupra voegt aan die kruidenmix nog wat pikantere ingrediënten toe.

Hij kijkt je aan met bixenonkoplampen met ingebouwde led-dagrijverlichting. Exclusief zijn ook de grille met Cupra-vlagje, de voorbumper met grotere luchtinlaten en de glossy zwarte spiegelkappen.

In profiel vallen de 17-duimsvelgen (met daarachter grotere remschijven) en de 20 mm verlaagde ophanging op.  Achteraan kun je niet naast de bumper met diffuser en centrale uitlaat kijken en werd de modelnaam vervangen door een Cupra-logo.

Toch blijft het allemaal relatief discreet. De tijd van de knalgele Ibiza’s die vooral bedoeld waren om op te vallen en door Johnny’s afgejakkerd werden, ligt ver achter ons. Deze Ibiza Cupra is sportief, maar niet opzichtig. 

Soft

Dat relatief zachte karakter blijkt ook tijdens het rijden. De Ibiza Cupra is geen hardcoresportieveling. De ophanging werd lichtjes aangepast voor meer comfort en slaagt er goed in om oneffenheden te dempen. Voer je het tempo op, dan zorgt de elektronische zelfsper XDS voor meer tractie en minder onderstuur. Maak je echter geen illusies: de Ibiza heeft nogal altijd een sterk onderstuurd karakter. De besturing blijft vaag en is voor een sportief model zeker niet direct genoeg. Niet spannend, wel veilig en voorspelbaar.

Toffe motor

Het hart van de Ibiza Cupra blijft de 1.4 TSI benzinemotor, een viercilinder dankzij de combinatie van een supercharger die bij lage toeren functioneert en de turbolader voor hogere toeren. Deze motor komt in de praktijk zeer gewillig voor de dag en levert 180 pk en 250 Nm, ruim voldoende om van deze Ibiza een zeer vlotte auto te maken. Hij haalt 228 km/u (3 km/u sneller dan vroeger) en zit in 6,9 seconden aan 100 km/u (een verbetering van drie tienden). Die cijfers zeggen niet alles, want dit gaat gepaard met een erg leuke – weliswaar kunstmatig door de uitlaat aangestuurde – motorsound.

De DSG-zeventrapsautomaat kwijt zich uitstekend van zijn taak. Neem je liever zelf het heft in handen? Een manuele versnellingsbak ontbreekt, maar je kunt de DSG wel bedienen met de hendel of de schakelpaddels aan het stuurwiel.  

De software van de motor en de versnellingsbak werd aangepast, zodat deze Ibiza Cupra niet alleen een tikkeltje sneller is, maar ook minder verbruikt. In theorie is 5,9 l/100 km mogelijk (139 g CO2/km). In de praktijk uiteraard een dikke liter meer, maar het blijft een knap resultaat.

Navigon versus TomTom

Seat levert de Ibiza Cupra alleen in de sportiefste koetswerkversie, de driedeurs (SC).  In België kost hij 22.595 euro. Ter vergelijking: voor de VW Polo GTI driedeurs met dezelfde motor betaal je 23.530 euro. De Ibiza Cupra is wel van huis uit goed uitgerust, met onder andere 17-duimsvelgen, raceremmen, elektronische klimaatregeling en bixenonkoplampen.

In België is ook het draagbare multimediasysteem van Navigon (Seat Portable System) standaard. Dit kennen we al uit de Mii en bundelt functies zoals Bluetooth (voor gsm en audiostreaming), een (uitgebreide) boordcomputer en navigatie.

Leuk op papier, maar we hadden behoorlijk wat moeite met de onduidelijke menu’s. Bovendien stuurde de navigatie (nochtans niet in de voetgangersmodus) ons naar moeilijk berijdbare en zelfs doodlopende bergwegen zodat we uiteindelijk een beroep moesten doen op twee sympathieke Spanjaarden met een TomTom om de weg terug te vinden. Gelukkig blijft Seat dit systeem ontwikkelen en uitbreiden.

Meer lezen over:

Over de auteur: Van den Bogaert Robin
Foto's ©: Manufacturer, Robin Van den Bogaert. Source ©: Seat.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,8 /5 Test: Porsche Taycan Turbo GT, meer dan 1.000 pk zonder schrik!

Test: Porsche Taycan Turbo GT, meer dan 1.000 pk zonder schrik!

Met de facelift wordt het Taycan-gamma verrijkt met een demonische Turbo GT van meer dan 1.000 pk. Eens kijken of we die kunnen temmen zonder angstzweet op een... nat circuit!

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km