Testen

Terugkeer van winnende formule?

Na drie jaar afwezigheid haalt Seat opnieuw de Toledo boven. Dit model was een succes in zijn eerste versie, maar de verkoop van de twee volgende generaties daalde onverbiddelijk. De constructeur wil nu weer aanknopen met het succes en onthult een nieuwe Toledo, ontwikkeld in samenwerking met Skoda.

  • Piette François
  • 11 september 2012
  • Seat
Voor- en nadelen
  • Immense koffer
  • Overvloedige ruimte
  • Scherpe prijs
  • Zuinige en krachtige motoren
  • Functionele details
  • Kwaliteit van kunststof
  • Saaie sfeer
  • Vijfversnellingsbak (behalve tsi 105 en 122 pk)

Terugkeer naar origineel concept

Dit is dus de Toledo van de vierde generatie, een model dat het concept overneemt van de eerste auto met deze naam (1991): een vijfdeursberline met drie volumes, veel plaats en een bodemprijs. Om dat voor elkaar te krijgen, ontwikkelde Seat een Toledo die zijn DNA (en nog veel meer) deelt met de Skoda Rapid.

De verschillen tussen de tweelingbroers zitten vooral in de stijl. We moeten toegeven dat de gebruikelijke Spaanse vrolijkheid op het appel ontbreekt, maar het resultaat lijkt ons hier beter geslaagd dan bij de Tsjechische tegenhanger. Discreet en elegant, maar niet echt sensueel of om enthousiast van te worden.

Veel plaats

Met de Toledo hoopt Seat groeimarkten aan te spreken. Het gevolg is dat hij aan hun behoeften werd aangepast, met een vorstelijke interieurruimte (voorin en achterin) en een gigantische kofferruimte. Maar liefst 500 liter is beschikbaar voor de bagage. Zo’n ruimte aanbieden in een auto die maar 4,48 meter lang is, is een straffe prestatie. We betreuren alleen dat de achterbank in neergeklapte positie geen vlakke vloer vormt.

Waar is de emotie?

Seat is de bedenker van auto emoción en gebruikt tegenwoordig de meer cryptische slogan enjoyneering, wat staat voor plezier en technologie. Laten we maar meteen met de deur in huis vallen: het interieur stelt teleur. Van emotie of plezier is er niet echt sprake. Dat ligt vooral aan de kwaliteit van de boordplank met zijn harde, goedkope plastics.

En dan is er nog de sfeer. Als dynamisch merk probeert Seat zijn imago op te krikken met kwalitatief hoogstaande producten zoals de Ibiza, de Exeo en de toekomstige Leon, maar hier is de sfeer saai en zielloos. Jammer … Die opmerkingen formuleerden we ook al bij de eerste ontmoeting met de Skoda Rapid. Tot slot nog een detail: van de vier elektrische ruiten kan de bestuurder alleen de twee voorste bedienen.  

Mooi motorenpalet

Bij de benzinemotoren is de keuze ruim. Het gamma start met de 1.2 MPI, een oude bekende met drie cilinders en 75 paarden. Vervolgens zijn er de 1.2 TSI 85 en 105 en de 1.4 TSI 122. Als diesel stelt Seat alleen de 1.6 TDI voor, met 90 of 105 paarden. De transmissies lopen wat achter, alle versies hebben een manuele vijfversnellingsbak, behalve de TSI 105 en 122 met respectievelijk een manuele zesbak en een DSG-zeventrapsautomaat. Een coherent gamma, maar voor sportiviteit moet je bij de Ibiza of de Leon zijn. 

Achter het stuur

Een goede rijhouding vinden is geen enkel probleem, iedereen zit op zijn gemak. We houden ook van het kleine en sportieve stuurwiel en de zetels die uitstekend steunen.

Op de weg is de 1.2 TSI met 85 pk ruim berekend op zijn taak. Ondanks zijn bescheiden cilinderinhoud heeft deze kleine krachtbron uithouding: beschikbaar vanaf lage toeren, dapper bij gemiddelde toeren en perfect op zijn gemak in dit nochtans grote koetswerk. Ruim voldoende volgens ons. De TSI 105 voegt wat meer pit en vooral een aangename zesde versnelling toe die het verbruik, de slijtage en de CO2-uitstoot vermindert.

Van de diesels konden we de 1.6 TDI 105 testen, die hier beter ingekapseld lijkt dan onder de kap van de Skoda. Hij is stil, trilt bijna niet en drinkt nauwelijks brandstof bij de uitvoering van zijn taak.

Goed onderstel

In tegenstelling tot de Leon, die het nieuwe platform van de groep gebruikt dat eerder ingewijd werd door de Audi A3 en de Volkswagen Golf, moet de Toledo zich tevreden stellen met een bizar knutselwerk: de voortrein van de Fabia en de achtertrein van de Roomster. Nochtans overtuigt het resultaat op de weg: de voortrein is vrij precies en het geheel volgt eensgezind. Op het eerste gezicht valt de balans gunstiger uit dan bij de Rapid. Om het comfort te beoordelen, moeten we wachten op onze test op onze Belgische wegen.

Minder dan 15.000 euro

Seat commercialiseert de Toledo in België in maart 2013. Momenteel zijn de definitieve prijzen nog niet bekend, maar de importeur verzekerde ons dat de basisprijs (1.2 MPI) ergens tussen 14.000 en 15.000 euro schommelt. Nu nog afwachten met welke uitrusting.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Seat.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km