Testen

Nieuw recept

De Skoda Rapid heeft moeite om te verbergen dat hij eigenlijk ontworpen werd voor minder veeleisende markten dan de onze. Er was dus plaats in het gamma voor een model dat beter past bij onze verwachtingen.

 
  • Wouters Bruno
  • 10 oktober 2013
  • Skoda
Voor- en nadelen
  • Aantrekkelijke 1.2 tsi
  • Ruimte binnenin
  • Verzorgde afwerking
  • Harde kunststoffen
  • Wieltreinen

De Rapid Spaceback heeft een compact silhouet met twee volumes, wat meer overeenstemt met de Europese verwachtingen. Het maakt de Rapid jonger, een welgekomen verfrissing. Het ontwerp is elegant maar niet ostentatief en zijn lijn zal een groot publiek aanspreken, niemand echt afschrikken en niet te snel uit de mode geraken. De varianten met achterruit die verder doorloopt in de kofferklep hebben zelfs iets sportiefs. Knap werk, vooral gezien de krappe proporties van de auto, die erg smal is.

Jong

Zoals altijd bij Skoda is de Rapid Spaceback opmerkelijk ruim, een gevoel dat nog versterkt wordt door de grote ruitoppervlakken. Bovendien gaat de passagiersruimte niet ten koste van het laadvolume, dat erg groot blijft en varieert van 415 tot 1.380 liter. We waarderen ook de Simply Clever-snufjes, zoals de gsm-houder, de vuilbakjes in de deuren, de dubbele bodem en de talrijke netten in de koffer. De achterbank klapt asymmetrisch neer en heeft een skiluik.

Verbeteringen

De Rapid werd bij zijn lancering bekritiseerd om zijn weggedrag, dat achterophinkt op bepaalde concurrenten. Het team van Skoda lijkt daar rekening mee te hebben gehouden, want de Spaceback krijgt een elektromechanische bekrachtiging in de plaats van de elektrohydraulische. Deze nieuwe stuurbekrachtiging varieert in functie van de snelheid en laat toe om gewicht en plaats te besparen.

Motoren

Als motoren gebruikt de Spaceback de bekende blokken. Bij de benzines gaat het dus om de 1.2 MPI-driecilinder met 75 pk, de 1.2 TSI met 86 en 105 pk en tot slot de 1.4 TSI met 122 pk (alleen beschikbaar met zeventraps-DSG). De 1.2 met 105 pk krijgt een zesbak, de MPI en de zwakkere 1.2 TSI moeten zich tevredenstellen met vijf versnellingen.

Bij de diesels is het aanbod beperkt tot de 1.6 TDI, beschikbaar met twee vermogens: 90 en 105 pk. De versie met 90 pk kan ook gekoppeld worden aan de DSG-automaat met zeven versnellingen. Merk op dat de GreenLine-versie van de 1.6 TDI 90 pk, die 3,8 l/100 km verbruikt en 99 g CO2/km uitstoot. Deze versie verschilt door de Start&Stop, de recuperatie van remenergie, de banden met lage rolweerstand en diverse verbeteringen aan de stroomlijn. De GreenTec-pakketten zijn beschikbaar met alle motoren, behalve de MPI. Ze omvatten Start&Stop, energierecuperatie en banden met lage rolweerstand om tussen 4 en 11 procent te besparen. Kun je nog volgen?

Sportief

Bij de presentatie van de Spaceback onder een donkere Italiaanse hemel benadrukten de merkvertegenwoordigers dat dit Skoda’s eerste uitstapje is in het segment van de compacte tweevolumes. Ze leggen het accent op de jonge, sportieve en dynamische kant van hun nieuwste product. Ondanks het relatief krappe koetswerk heeft de Spaceback een evenwichtig profiel. Bepaalde opties zoals de langere achterruit die doorloopt in de kofferklep benadrukken de dynamische lijn, net als de keuze van de velgen (tot 17 duim).

Rustig

Het enige probleem is dat die ‘sportieve’ positionering niet echt blijkt uit de prestaties van het onderstel. Skoda gebruikt hier nog geen MQB-platform, maar een (oude) voortrein van de Polo, die zijn best doet maar toch achterloopt op bepaalde concurrenten. Het ‘sportieve’ uiterlijk belooft meer dan waargemaakt kan worden. Een miscasting?

Begrijp ons niet verkeerd, de Spaceback is verre van een slechte auto, maar je mag hem niet vragen wat hij niet kan bieden. Gebruik hem als een goede huisvader (of –moeder) dan presteert hij zeer correct en zul je je de keuze voor een bescheiden motor niet betreuren. We werden absoluut verleid door de 1.2 TSI met 86 pk. Soepel, krachtig en trillingvrij, blijkt hij meer dan voldoende voor het gewicht van 1.150 kg.   

Welke kiezen?

De 1.2 TSI met 105 pk draagt niet veel extra bij: hij heeft 20 pk meer en zijn klank is meer aanwezig in het interieur. De diesel lijkt ondanks zijn kwaliteiten minder aantrekkelijk door het gewicht, het geluid, de typische trillingen en het grote koppel waarmee de voortrein soms moeilijk overweg kan. Liefhebbers van laagprofielbanden moeten elders zijn: ze veroorzaken alleen rijgeluiden, minder comfort en een gat in je portefeuille.

Is de Rapid Spaceback een goede koop? Waarom niet, als je tevreden bent met de uitstekende 1.2 TSI met 86 pk? De Spaceback heeft de ernst en de kwaliteit die we van het Tsjechische merk gewon zijn, met als enige tekortkoming de alomtegenwoordig harde kunststoffen. De assemblage is wel verzorgd: er is geen enkel gekraak te horen. De Spaceback is ook opmerkelijk ruim. Nu nog afwachten of de Spaceback het hoofd kan bieden aan de meedogenloze concurrentie in dit segment.

Meer lezen over:

Over de auteur: Wouters Bruno Bruno Wouters schrijft sinds 2005 voor Vroom. Als iets wielen en een motor heeft, is Bruno een gelukkig man.
Technologische evoluties boeien hem zeker, maar sensaties zoekt hij het liefst op plattelandswegen met een Morgan of met de motor.
Foto's ©: Bruno Wouters, Manufacturer. Source ©: Skoda.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km