Smart
Is de Smart #1 Brabus even uitbundig als de modellen die we gewoon zijn van de Duitse tuner, ondanks zijn elektrische aandrijflijn?
Is de Smart #1 Brabus even uitbundig als de modellen die we gewoon zijn van de Duitse tuner, ondanks zijn elektrische aandrijflijn?
De Smart #1 overtuigt meer met zijn technologie en zijn design dan met zijn grootte. Heeft hij het in zich om zijn stempel te drukken op de elektrische SUV-markt?
“Geen auto zo ideaal om elektrisch mee door de stad te rijden als een Smart”, aldus charismatische Smart-frontvrouw Annette Winkler. Daarom biedt de Duitse constructeur voortaan zijn volledige gamma in elektrische vorm aan: de ForTwo, de ForTwo Cabrio, en voor het eerst ook deze ForFour.
Kleine stadswagens hoeven niet noodzakelijk saai te zijn. Dat bewees de Smart ForFour al eerder door zijn motor helemaal achterin te stoppen. Deze Brabus-versie doet er nog een schepje bovenop!
De nieuwigheden volgen elkaar op bij Smart, met een nieuwe generatie ForTwo en ForFour in 2014, een geslaagde versnellingsbak met dubbele koppeling in 2015, en de ForTwo cabrio. Nu staat de Smart Brabus in de schijnwerpers!
Op één vlak kon Smart tot nu toe zeker niet overtuigen: de gerobotiseerde versnellingsbak. Alleen al daarom zou je kiezen voor de elektrische Smart. Gelukkig heeft de nieuwe generatie Smart-modellen dit onding in de prullenmand gegooid en vervangen door een klassiekere vijfversnellingsbak. Vandaag krijgen de twee Smarts eindelijk een zesbak met dubbele koppeling, een must voor een auto die in de stad zijn ideale speelterrein vindt.
De Smart Forfour maakt zijn grote terugkeer. De pittige stadsauto met leuke glimlach komt terecht in een volledig vernieuwd segment. We waren benieuwd hoe hij presteert in vergelijking met één van de beste leerlingen van de klas, de Hyundai i10.
Alles verandert maar het principe blijft hetzelfde. De derde generatie van de Smart Fortwo belooft veel: meer comfort, uitrusting en veiligheid maar nog altijd in een compacte verpakking. Slaagt hij in zijn opzet?
Van bij de lancering in 1998 was de Smart voorzien op elektrische aandrijving maar het duurde uiteindelijk nog tien jaar voor Smart afstapte van de fossiele brandstof en een eerste elektrische testvloot lanceerde in Londen (2007), beperkt tot een honderdtal exemplaren. Een tweede generatie werd in 2009 gelanceerd op achttien markten. Met succes, want er werden uiteindelijk 2.000 exemplaren gebouwd in plaats van 1.000 stuks, zoals eerst voorzien. Een godsgeschenk voor de constructeur die, dankzij een van de grootste elektrische vloten van de wereld, beschikt over een onvergelijkbare hoeveelheid gegevens over de technische ontwikkeling en de ervaringen en verwachtingen van de klanten.
De Smart cdi voelt zich met zijn compacte afmetingen en ecologisch concept helemaal thuis in de stad. Nu de zomer is aangebroken, zorgt de cabrioversie voor extra rijplezier. Zijn kleine driecilinder dieselmotor die zwak presteert en te veel kabaal maakt, fnuikt echter het rijplezier. Smart heeft de kritiek begrepen: de ingenieurs doken onder de motorkap en toverden 9 pk extra te voorschijn.
Smart heeft zijn lessen getrokken uit een testprogramma van twee jaar in de straten van Londen en stelt nu de tweede generatie voor van de fortwo electric drive. De eerste exemplaren zullen dit jaar nog op de Belgische wegen te zien zijn en in 2011 wordt het autootje gecommercialiseerd voor het grote publiek.
De kleine Smart is een echte stadsmus en nadat hij onlangs volledig werd vernieuwd, mag je zeggen dat hij nu een compleet gamma motoren kan aanbieden. Buiten de economische CDI en MHD werd er immers ook een exclusieve versie ontwikkeld door Brabus. De Duitse tuner is gespecialiseerd in Mercedes en heeft stevig aan de turbodruk gedraaid om de kleine haast 100 pk te geven. Presentatie
De Smart Fortwo is het unieke model van het merk geworden en werd hier compleet herzien. Groter en comfortabeler, deze wagen is dé koning te rijk in stad.
Ook al ligt het verschil tussen het oude en het nieuwe model niet echt voor de hand, bestaat de nieuwe versie voor 90 % uit nieuwe onderdelen. En toch is de Fortwo, modeljaar 2007, niet gelijk te stellen aan een revolutie.
De Forfour is nog niet helemaal gestorven. En zeker niet met deze Brabus versie, vol van leven. Men hoeft enkel te vergelijken om te begrijpen : de « normale » maar "krachtigste" Forfour ontwikkelt 109 pk. De Brabus versie, bevat er 177 !
Het heeft lang geduurd, maar eindelijk is de nieuwe generatie elektrische SUV van Audi hier. Welkom aan de Q6 e-tron, de neef van de elektrische Porsche Macan.
Fiat zou overwegen om de nieuwere 500e ook met benzinemotor te lanceren om de verkoop van het model te stimuleren, nu de EV-verkoop vertraagt...
Net wanneer je dacht dat het niet gekker kon dan de 802 pk sterke Mercedes-AMG S 63 E Performance, doet Brabus er nog een schepje bovenop met de Brabus 930. Inderdaad, met 930 pk!
In het kielzog van zijn facelift krijgt de Ford Puma ook een (of meer) elektrische versie(s). Een katachtige die niet meer spint of gromt, dus!
De verkoopprijs bedroeg bijna 270.000 euro!
Met een vanafprijs van 233.590 euro wordt de Mercedes-AMG SL 63 S E Performance de duurste AMG die het Duitse merk momenteel aanbiedt!
Een van de meest bijzondere F1-wagens ooit staat te koop! Deze gekke bolide werd in 1976 en 1977 bestuurd door Jody Scheckter.
De McLaren Artura cabrio kost ongeveer 25.000 euro meer dan de coupé, maar is ook 20 pk krachtiger!