Opel
De facelift van de Opel Corsa trekt het stadswagentje visueel weer in lijn met de rest van het recentere gamma. Maar kan hij zich onderscheiden van zijn Stellantis-stalgenoten?
Toen SsangYong de Rexton uitbracht, werd hij het mikpunt van spot. Deze SUV heeft dan ook een moeilijke carrière gekend, maar slaat terug met een intelligente facelift die recht op zijn doel afgaat en de grootste gebreken aanpakt. Genoeg om er een echte uitdager van te maken?
Eindelijk is er positief nieuws op financieel vlak. SsangYong verkocht in 2012 150.000 wagens, 30.000 meer dan het jaar voordien. Zelfde situatie in België, waar in 2012 22 procent meer SsangYongs ingeschreven werden op een markt die 15 procent daalde. SsangYong heeft nu de middelen om zijn ambities waar te maken, vooral dankzij zijn hoofdinvesteerder, het Indiase Mahindra&Mahindra dat maar liefst één miljard dollar investeerde in de groep.
Deze Rexton is een vreemde machine. Het is moeilijk om directe rivalen te vinden. Hij heeft een gescheiden chassis zoals een Land Rover Defender en een terreinfilosofie zoals een Toyota Land Cruiser, terwijl de formule met zeven zitplaatsen eerder doet denken aan een Fiat Freemont. Waar bevindt deze Rexton zich dan? Een beetje in het midden van dit mooie gezelschap.
De facelift maakt de Rexton niet glamoureus, maar geeft hem een klassiekere look die beter overeenstemt met de smaak van de ‘lastige’ Europese klanten. De gladde en dynamische voorkant past goed bij de robuuste flanken. De achterspoiler lijkt dan weer overgenomen van een getunede Citroën Saxo. Gelukkig kun je de Rexton ook zonder bestellen.
Met zijn gescheiden onderstel en filosofie die sterk op het terreinrijden gericht is, staat instappen eerder gelijk aan klimmen dan neerdalen in de auto. Eens je zit, valt op welke zorg SsangYong besteed heeft aan de afwerking van het geheel. De zachte plastics van het koetswerk ogen verzorgd en het geheel onderscheidt zich met mooie materialen. Alleen ziet alles er wat gedateerd uit door het horloge zoals een oud keukenklokje en knoppen uit een ander tijdperk. Niet zo erg, de Rexton is sowieso eerder een avonturier dan een verfijnde auto.
De Rexton wordt standaard geleverd met zeven plaatsen maar je kunt hem omvormen tot een vijfzitter met een grotere kofferruimte. De importeur biedt deze ombouw gratis aan. Goed nieuws voor grote gezinnen, want er is plaats te over en op de topversie worden zelfs de achterzetels verwarmd. Dat heeft wel een keerzijde: de achterbank is slecht ontworpen. En om op de derde rij te zitten, moet je al acrobatische toeren uithalen. Merk ook op dat de derde rij slechts in één geheel neerklapt.
Onder de motorkap gooit SsangYong de prehistorische vijfcilinder diesel van Mercedes in de prullenbak. Een goede zaak, want hij wordt vervangen door een motor uit eigen huis, een tweeliter diesel van de laatste generatie met 155 pk en 360 Nm. Die wordt gekoppeld aan een manuele zesbak of een vijftrapsautomaat (van Mercedes-origine). Het instapmodel wordt op de achterwielen aangedreven, maar de Rexton beschikt in de meeste gevallen over een semipermanente vierwielaandrijving.
Op de weg toont de Rexton het comfort van een grote sofa. De ophanging is tolerant, de motor werkt stil, de automaat schakelt zacht: dat maakt het rijden zo relaxt mogelijk. Het nadeel van die afstelling is een weggedrag dat de handdoek in de ring gooit zodra je ook maar een beetje sportief rijdt. De Rexton is geen sportieveling: sponsachtige remmen, een vage en te sterk ontdubbelde stuurbekrachtiging, een trage automaat en een kleine motor voor een gewicht van twee ton. Bekijk hem dus niet voor wat hij niet is.
Om wereldwijd commercieel te slagen, heeft SsangYong begrepen dat het zich eerst moest bewijzen op de moeilijke Europese markt. Resultaat: de Zuid-Koreaan werd maar liefst 10.000 euro goedkoper. Met een basisprijs van 24.490 euro voor de Crystal heeft de Rexton geen concurrentie. Er zijn drie versies, maar vreemd genoeg is de topversie Sapphire altijd al het populairst geweest. De optielijst is beperkt, je moet dus oordeelkundig kiezen voor één van de drie afwerkingsniveaus.
Tot slot nog een pijnpunt: de CO2-uitstoot daalt nooit onder 193 g/km.
Door zijn neus te verfijnen en de prijzen te verminderen, kan de Rexton eindelijk overtuigen. Het is zeker niet de meest geavanceerde of verleidelijke SUV, maar voortaan heeft hij de middelen om zijn ambities waar te maken. De verhouding prijs/prestaties/uitrusting is absoluut ongezien. En dat alles met een prinsheerlijk comfort.
De facelift van de Opel Corsa trekt het stadswagentje visueel weer in lijn met de rest van het recentere gamma. Maar kan hij zich onderscheiden van zijn Stellantis-stalgenoten?
De N-sportafdeling van Hyundai heeft de elektrische SUV Ioniq 5 uitgerust met tal van kunstjes, rijmodi en specifieke functies. Maar is de Ioniq 5 N daarmee even opwindend als een sportwagen met verbrandingsmotor?
Suzuki heeft zijn kleine Swift een volledig nieuwe motor gegeven en direct ook het volledige uiterlijk aangepast. En toch... lijkt er niets te zijn veranderd! Goed of slecht nieuws?
Om te strijden tegen zijn Europese concurrenten, en om zijn bestaansrecht te verdedigen ten opzichte van zijn stijlvolle broertje, zet de Kia Ceed SW in op rationele argumenten. Maar kan hij daarmee verleiden?