Testen

magisch toverstokje

Een tovenaar? Of misschien een druïde? We vragen ons af met welke magie SsangYong erin geslaagd is een misvormd beest als de Rodius te transformeren tot een statige auto. Een simpele facelift had volstaan, maar SsangYong heeft zich niet beperkt tot esthetische wijzigingen en dat is goed nieuws.

  • Piette François
  • 02 september 2013
  • Ssangyong
Voor- en nadelen
  • 7 volwaardige zitplaatsen
  • Comfort van de ophanging
  • Doeltreffende motor
  • Immense koffer
  • Lage prijs
  • Sleepvermogen (twee ton)
  • Vijf jaar garantie
  • Besturing te sterk ontkoppeld
  • Lomp weggedrag
  • Moeilijk en lastig moduleerbaar
  • Uitrustingspolitiek (alles of niets)
  • Voorbijgestreefde automaat

Groepstransport

De Rodius is het transportvliegtuig binnen het SsangYong-gamma. Niet bepaald de auto die je kiest om mee uit te pakken, maar de auto die het gezin, de vrienden, de honden en de kast van jouw schoonmoeder vervoert. Kortom, de Rodius is altijd al het manusje van alles van het Zuid-Koreaanse merk geweest. Een groot verschil met vroeger, toen hij er verschrikkelijk uitzag, te duur was en trilde door de ‘landbouwachtige’ oude vijfcilinder diesel. Dat behoort nu allemaal tot het verleden.

Stijl en sfeer

Met zijn front, koplampen, bijna gladde flanken en klassieke achterkant zal de Rodius nooit een schoonheidsprijs winnen, maar hij teistert het netvlies niet langer met zijn gekunstelde fysiek. In het interieur is de ruimte absoluut fenomenaal. De afwerking stelt niet teleur, de plastics zijn zelfs zacht. Maar laten we niet spreken over een loungesfeer, het blijft eerder functioneel.

Grote jongen

In tegenstelling tot zijn concurrenten (welke eigenlijk?) kunnen twee personen zitten op de tweede rij en drie op de derde rij. De zeven plaatsen zijn trouwens standaard en perfect geschikt voor volwassenen. Vergeet de monovolumes met 5+2 plaatsen van de concurrentie, hier zijn fans van T-Bone-steaks van harte welkom. De koffer is nog straffer: zelfs met zeven personen is er nog 875 liter over. Dat volume klimt tot 3.146 liter. Merk op dat de moduleerbaarheid niet zo evident is en stevige biceps vraagt om de stoelen te verwijderen.

Bestuurder domineert

De bestuurder domineert de gesprekken met zijn hoge rijpositie. Een beetje te hoog zelfs, zullen grotere personen vinden. Het stuur verrast door zijn afmetingen: het lijkt wel het stuurwiel van een oude zeilboot. Daarachter ontdekken we een kleine boordcomputer die ook de snelheid toont. De klassieke instrumenten zijn geordend in het midden van de boordplank. Niet zo oordeelkundig voor het leesgemak …

Techniek

De antieke 2.7 vijfcilinder diesel werd in de prullenmand gegooid. Hij voldeed niet meer aan de normen. In zijn plaats komt een betere tweeliter viercilinder, geproduceerd in Zuid-Korea maar bedacht door VM Motori. Hij levert 155 pk en een koppel van 360 Nm. Hij is beschikbaar met een manuele zesversnellingsbak of een vijftrapsautomaat. In optie is vierwielaandrijving leverbaar, zelfs met een tussenbak met terreinversnelling. Zonder deze optie worden alleen de achterwielen aangedreven.

Achter het stuur

We konden kort achter het stuur kruipen. De eerste indruk: de motor werkt soepel en stil. Ondanks het zware koetswerk lijkt hij nooit in ademnood te komen. Net als in de Rexton W staat het ophangingscomfort buiten kijf: iedereen wordt in de watten gelegd. De ophanging is dan ook erg soepel, waardoor het weggedrag lomp is zodra je jouw rechtervoet laat gaan.

Testosteron kalmeren

De Rodius is geen auto om mee op te scheppen. De besturing is zo sterk ontkoppeld dat je wel eens verrast zou kunnen worden. De volledig nieuwe handgeschakelde versnellingsbak voldoet met een goede spreiding, hoewel zijn bediening wat doet denken aan sommige bedrijfswagens. De automaat is heel zacht, maar ongelooflijk lui in vergelijking met de nieuwste exemplaren.  

Bedrijfsversie

Om een lagere inschrijvingstaks en hogere fiscale aftrekbaarheid te verkrijgen, kun je een bedrijfsversie van de Rodius kiezen. Voor minder dan 1.000 euro extra, biedt de importeur een versie met vijf zitplaatsen en afgesloten kofferruimte.

Prijzen

Andere nieuwigheid is de sterke prijsdaling. De Rodius is al van jou vanaf 21.990 euro. Een nettoprijs waarop geen kortingen meer gegeven worden, maar eerlijk gezegd is dit voor auto met zeven zitplaatsen en deze afmetingen een knalprijs. De Quartz-versie wordt wellicht het populairst en vergt een investering van 25.990 euro. Maar hier kun je nog pakweg 1.500 euro korting op onderhandelen. Helemaal bovenaan het gamma staat de afwerking Sapphire voor 28.990 euro. De CO2-uitstoot begint bij 199 g/km.

Conclusie

Deze facelift geeft de Rodius meer dan een tweede adem. Het is zelfs een wedergeboorte. Hij is eindelijk het aankijken waard en heeft heel wat waardevolle troeven: een buitengewoon ruim interieur dat zeven plaatsen koppelt aan een immense koffer, een scherpe prijs en de mogelijkheid van vierwielaandrijving. Grote gezinnen, dit is een auto om te overwegen. Maar verwacht op de weg niet dezelfde prestaties als in een Europese monovolume.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: SsangYong.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km