Testen

Onterecht miskend

Als meester van de vierwielaandrijving heeft Subaru zich vooral een mooie reputatie aangemeten met de snelle Impreza WRX STI, een warmbloedige bolide die het asfalt nog altijd doet beven tijdens rallyspecials. Voor wie het iets rustiger mag zijn, bestaan er nog andere Impreza’s, met veel kwaliteiten maar onterecht miskend. We plaatsen één van hen in de schijnwerpers: de cross-over XV.
  • Piette François
  • 02 augustus 2011
  • Subaru
Voor- en nadelen
  • Goed uitgeruste basisversies
  • Perfect onderstel
  • Sympathieke en krachtige motor
  • Verhouding comfort/weggedrag
  • Zicht
  • Afwerking
  • Hakerige versnellingsbak
  • Presentatie van het interieur
  • Stroeve bediening versnellingsbak
  • Uitrustingspolitiek

XV

De naam van de Impreza XV spreek je niet uit als vijftien, maar als X-V. Die twee letters staan voor cross vehicle. De XV oogt stoerder dankzij de aanzetstukken in kunststof en zijn nieuwe voorkant. Vleugelverbreders, zijschorten en zwarte dakrails geven het geheel een avontuurlijke look. De sfeer in het interieur varieert van zwart en bruin.

Werk aan de ophanging

Vreemd genoeg werd de ophanging niet verhoogd voor een gebruik naast de gewone wegen, maar versterkt voor een dynamischer weggedrag. Hoe het ook zij, in de standaardversie, biedt de Impreza één van de beste compromissen tussen comfort en weggedrag van dit segment.

De motoren

De XV is alleen beschikbaar met vierwielaandrijving. Er zijn twee motoren, om te beginnen een tweeliter viercilinder boxermotor op benzine met 150 pk en 196 Nm. Die kan gekoppeld worden aan een manuele vijfbak (met korte overbrenging) of een automaat. Als alternatief staat de uitstekende tweeliter boxerdiesel met 150 pk paraat, in combinatie met een manuele zesbak.

Glamour?

We moeten het toegeven, aan de buitenkant is de Impreza geen elegant model. En dat verbetert er niet echt op in deze XV-versie. Hij heeft een sportief kantje door de luchtinlaat op de motorkap en is avontuurlijk door de plastic aanzetstukken. Maar zelfs in een jurk met een groot decolleté wekt Céline Dion weinig emotie op. Dat neemt niet weg dat de Impreza XV veel kwaliteiten heeft, zoals we zullen ontdekken.

Welkom aan boord

Het interieur is evenmin feestelijk. Subaru heeft wel geprobeerd om daar iets aan te doen, bijvoorbeeld met metaalkleurige inzetstukken in de boordplank, maar we blijven toch op onze honger zitten. Harde kunststoffen, grote knoppen, een compleet maar ingewikkeld en weinig intuïtief infotainmentsysteem : allemaal vrij middelmatig. Gelukkig is er veel plaats, voor personen indien gewenst, en is het zicht rondom uitstekend, tegenwoordig heel zeldzaam.

Hoe rijdt hij?

Verduiveld goed! De Impreza heeft een uiterst doeltreffend onderstel en zeer geslaagde schokdemping. De XV-versie verandert daar niets aan. De ophanging is zacht genoeg om alle oneffenheden op te vangen en laat geen enkele koetswerkbeweging toe, een meesterzet van de Japanse ingenieurs. Ook de doeltreffendheid is verduiveld goed. Duw op de rem, neem de binnenkant van de bocht, accelereer zo vroeg mogelijk en je laat alle pseudosportievelingen en GTI’s achter je op een bochtig parcours. Schitterend.

En de motor?

Trouw aan zichzelf, biedt de boxerdiesel soepelheid, vermogen en discretie. Als hij nog koud staat, verraadt hij zijn brandstoftype, maar eens op temperatuur is hij fijn om te horen. Bij hoge toeren vervalt hij wel in het typische staccato van een boxermotor. Maar het is nutteloos om de rode zone op te zoeken, want de duw in de rug laat zich al bij lage toeren voelen.

Voor een eerste poging op de dieselmarkt is dit een meesterwerkje. Of toch bijna. Hoewel het wellicht de meest sympathieke viercilinder diesel is, is het niet de zuinigste. Ons hoge gemiddelde van 6,8 l/100 km is correct, maar bepaalde Duitse constructeurs scoren beter. Ook jammer: de versnellingsbak laat zich hakerig bedienen.

Prijs en uitrusting

Met een prijs van 26.995 euro lijkt de Subaru Impreza XV niet echt democratisch. Maar dan vergeet je dat hij 150 pk sterk is en op de vier wielen aangedreven wordt. Als uitrusting biedt de basisversie vier elektrische ruiten, automatische klimaatregeling, een snelheidsregelaar, verwarmde zetels vooraan, xenonlichten, enzovoort. Een heel complete uitrusting voor die prijs.

Conclusie

Met zijn koetswerkaddenda in plastic liet de Subaru Impreza XV zijn baard groeien gedurende drie dagen voor een meer avontuurlijke look. Afgezien van enkele stijlkenmerken is het nochtans krak dezelfde auto als de gewone Impreza. En gelukkig maar. Natuurlijk zijn er auto’s met meer sex-appeal of een betere afwerking, maar over zijn kwaliteiten op de weg is iedereen het eens: zijn doeltreffendheid is simpelweg verbluffend. Een auto voor echte kenners…

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Subaru.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km