Renault
De Scénic is niet meer de monovolume die hij ooit was. En roken doet hij ook niet meer: het is nu een volledig elektrische crossover geworden. Laten we zien of hij moderne en geconnecteerde gezinnen nog steeds kan verleiden.
Ah, de Alto. Twintig jaar al rijdt dit micro-stadwagentje over onze wegen. De in 1979 voorgestelde Alto is aan zijn zevende generatie toe hoewel de Japanse constructeur in 2006 gedurende drie jaar de productie stopte. Maar de mindere conjunctuur kwam een handje toesteken en zorgde ervoor dat het segment meer dan ooit de wind in de rug kreeg.
Alleen al in de maand februari wist de Belgische invoerder goed 650 exemplaren aan de man te brengen terwijl de auto pas in de maand maart bij de concessies terecht kwam. De reden is makkelijk te vinden. De Alto staat met 8.699 euro immers erg goed geprijsd. Van die prijs mag je dadelijk nog eens 15 % van aftrekken vermits de auto minder dan 105 gr/km CO2 uitstoot (103 om exact te zijn). Voor de inwoners van Wallonië gaat daar nog eens 1000 € vanaf die de deelregering hen schenkt. Na even uitrekenen kom je op slechts 5.969 € uit…
Voor die prijs krijg je een auto van 3,5 meter met vijf deuren en een kleine koffer. Hij wordt in India in de fabrieken van Manasar gebouwd en eigenlijk is hij de haast perfecte kopie van de toekomstige Nissan Pixo. De auto is behoorlijk afgewerkt maar toch moet je je tevreden stellen met harde en snel beschadigde (krassen) kunststofonderdelen. Bovendien zoeken de passagiers tevergeefs naar een handgreep en, wat minder is voor een 5-deurs, kunnen de raampjes achteraan maar beperkt open.
Maar de eigenlijke roeping van de auto is de stad. Hij keert op een zakdoek en de kleine 996 cc metende driecilinder is vrij bereidwillig. Al bij al levert hij toch 68 pk en die hebben weinig moeite met de 855 kg van de kleine vlo. Aan het uiteinde van de motor wordt een manuele vijfbak gemonteerd (4-bak automaat in optie) waarbij de hoogste gang voor een lager toerental erg lang is uit gevallen. De geluiddemping is goed geslaagd maar in traagloop wil de motor nogal vibreren. Het genormaliseerde verbruik ligt op 4,4 liter per honderd en daar heeft zelfs een motor het moeilijk mee. ESP is verkrijgbaar in optie wat in dit segment eerder zeldzaam is.
De Scénic is niet meer de monovolume die hij ooit was. En roken doet hij ook niet meer: het is nu een volledig elektrische crossover geworden. Laten we zien of hij moderne en geconnecteerde gezinnen nog steeds kan verleiden.
Om te strijden tegen zijn Europese concurrenten, en om zijn bestaansrecht te verdedigen ten opzichte van zijn stijlvolle broertje, zet de Kia Ceed SW in op rationele argumenten. Maar kan hij daarmee verleiden?
De N-sportafdeling van Hyundai heeft de elektrische SUV Ioniq 5 uitgerust met tal van kunstjes, rijmodi en specifieke functies. Maar is de Ioniq 5 N daarmee even opwindend als een sportwagen met verbrandingsmotor?
Suzuki heeft zijn kleine Swift een volledig nieuwe motor gegeven en direct ook het volledige uiterlijk aangepast. En toch... lijkt er niets te zijn veranderd! Goed of slecht nieuws?