Testen

Voor het landelijk wandelen

De nieuwe Grand Vitara verleidt met zijn hoekige lijn. Met het jonge uitzicht van de kleine SUV, een correct tarief, een dieselmotor en een volmaakte uitrusting, blijkt de offerte aantrekkelijk te zijn. Blijft na te checken of het gebruik op de hoogte staat van zijn verwaandheden…
  • Piette François
  • 06 mei 2007
  • Suzuki
Voor- en nadelen
  • All-road bekwaamheden
  • Standaard voorziene automatische airco
  • Sympathieke looks
  • Wegligging op droog wegdek
  • Beperkte motor
  • Onaangename doos
  • Slecht bedachte kofferopening
  • Strakke vering
Motor Voorzien van een 1.9 turbo dieselmotor van 129 pk en 300 Nm, ziet deze Grand Vitara er goed gewapend uit om met kalmte zijn concurrenten te trotseren zoals de Toyota Rav4, de Hyundai Tucson,… Kortom, serieuze concurrenten. Het geheel werd echter gekoppeld aan een 5-doos. Op de baan, verleidt deze wagen niet echt met zijn ruwheid bij gebruik en met een ontzettend tekort aan energie onder de 2.000 rpm. Eens dit regime bereikt wordt, ondervindt de motor een tweede jeugd, maar valt jammer genoeg terug in van zodra de wijzer met de 3.500 rpm flirt. Een beperkte gebruiksmarge dus, die ons verplicht de versnellingspook te gebruiken, zelfs te misbruiken. En ook daar wringt de schoen : de besturing is hardnekkig en traag. Een automatische doos had deze hardheid en tekortkomingen kunnen verdoezelen, maar de optie werd (tot nu toe ?) niet voorzien. Een maar weinig fijn profiel, een tamelijke hoge wagenhoogte en een permanente integrale aandrijving zijn geen stuntargumenten om een laag verbruik te verzekeren : men moet rekenen op een gemiddeld gemengd verbruik tussen de 9 en 11 liters bij 100 km. Wegligging In tegenstelling tot zijn rivalen, is de Grand Vitara een werkelijke aanhoudende vierwielaandrijving. Hij bezit een aandrijving die een uitstekende wegvastheid toelaat alsook een precieze houding in de bochten. Het slingeren is niet afwezig maar zet de doeltreffendheid ook niet op het spel. Men betreurt toch dat deze Suzuki zo streng opgehangen werd, wat de nauwkeurigheid in gevaar brengt bij oneffen banen. Daarentegen is hij efficiënt op gladde wegen, zonder teveel te slingeren in de bochten. Maar er is wel één domein waar de Grand Vitara zich duidelijk onderscheidt tegenover zijn rivalen, en dit is in het all-road gedrag. Voorzien van alles wat nodig is om ver van het asfalt te gaan ploeteren, hij vertoont een uitzonderlijke en weinig gekende doeltreffendheid. Comfort Leefbaar, de Grand Vitara zal zonder veel problemen 4 gezonde personen ontvangen. Maar de bagage van deze laatste mogen echter niet te groot zijn, want met een inhoud van 398 liters (en oplopen tot 1.368 liters), vertoont deze Suzuki zich niet te overvloedig. Bovendien werd de kofferopening slecht bedacht daar hij zich van links naar rechts opent, wat een verplaatsing op het wegdek verplicht om de neergelegde voorwerpen op te rapen… Wat betreft het rijcomfort kan de Grand Vitara niet wedijveren met de kopstukken van zijn categorie. Met zijn ruwe ophanging, zijn te vervolmaken rijhouding en zijn middelmatige geluidsdemping, hebben we toch wel beter gekend. En het onaangenaamste ligt ongetwijfeld bij het stapvoets rijden, waarbij de aandrijving met horten en stoten reageert. Uitrusting Suzuki gebruikt krasse middelen door de Grand Vitara standaard te voorzien van de automatische airconditioning, welke versie dan ook ! Beschikbaar vanaf 23.999 €, men moet er nog 1.700 € bijvoegen indien men wil genieten van het ESP systeem, de zijdelingse airbags vooraan, gordijnairbags voor- en achteraan, de 17 inch metalen velgen en de verwarmde buitenspiegels. De lijst met de opties is tamelijk beperkt maar bevat toch de cruise control aan 650 €, het lederen interieur aan 1.199 €, de verwarmde zetels aan 655 €, het elektrisch open dak aan 1.425 €, de afneembare trekhaak aan 425 €… Kortom, een kleine lijst die toelaat de Grand Vitara behoorlijk uit te rusten. Alhoewel betreurt men de afwezigheid van de licht- en regensensor en ook de simpele boordcomputer die enkel het gemiddelde en het huidige verbruik aankondigt. Te noteren dat wie over een « full full full » Grand Vitara wil beschikken, best de versie ‘X-cellence’ kiest aan 28.499 €, en waarop alles voorzien wordt. De concurrentie in dit segment van de kleine SUV is voornamelijk Aziatisch : men vindt er de bestendige Rav 4 D-4D aan de prijs van 27.080 € in zijn basisversie (niet echt gratis als dé referentie !), de Kia Sportage CRDi aan 25.990 € en de Hyundai Tucson, evenveel CRDi dan de Kia maar dan wel goedkoper : 23.299 €. Een rivaal die zonder twijfel aangenamer uitvalt op de weg, maar die de grootst mogelijke moeite zal hebben om de Suzuki te achtervolgen in chaotische terreinen ! Besluit Zeker weten, de Grand Vitara heeft gebreken daar hij hard is voor de wervels, daar hij niet speciaal pittig is en uiteindelijk niet zo praktisch uitvalt als gehoopt. Met een middelmatig genoegen op de baan, geeft hij aan de bestuurder de glimlach terug wanneer hij op niet-gastvrije terreinen rijdt. Want met zijn integrale aandrijving laat de Grand Vitara geen enkele kans aan zijn concurrenten, in een compleet groeiend segment ! En tenslotte is zijn stijl toch zo plezierig !

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Suzuki.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km