Testen

Audi A4 Allroad 3.0 TDI: de “Plus”-versie

De A4 te gewoontjes? Kies dan de avontuurlijke versie! Net als bij de A6 biedt Audi een “AllRoad”-versie aan van zijn A4. Een bijzonder zeldzaam aanbod op de markt. Op de Volvo V60 CrossCountry na weliswaar…
  • Piette François
  • 29 augustus 2016
  • Audi
2,5
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 5,0
    Comfort
  • 5,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 2,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Beschikbare topuitrusting
  • Hoogstaand comfort/afwerking
  • Opmerkelijk weggedrag
  • Plaats aan boord
  • Zijdezachte en zuinige v6 tdi
  • Meerprijs voor deze versie
  • Prijs van de opties
  • Totale prijs
  • Wat weinig koppel voor een v6

De A4 krijgt een potigere look in deze “AllRoad”-versie. De plastic koetswerkonderdelen op de zijschorten, de wielkasten en de bumpers geven de Duitse break een aanblik alsof hij klaar is voor het avontuur. Maar dat zijn niet alle wijzigingen: de bodemvrijheid is ook 34 mm hoger.

Traditionele vier- en zescilinders

Onder de motorkap vinden we uiteraard de traditionele vier- en zescilinders van de VW-groep terug. Het dieselgamma bestaat uit de 2.0 TDI (136, 150 en 190 pk) en de 3.0 V6 TDI van 218 of 272 pk. Benzineliefhebbers hebben op dit ogenblik niet veel keuze: Audi voorziet alleen de 2.0 TFSI van 252 pk.

Quattro verplicht

Voor de overbrenging maakt Audi de Quattro-vierwielaandrijving verplicht. Die permanente vierwielaandrijving kennen we van andere modellen. Of toch bijna: kies je de benzineversie, dan krijg je een volledig herziene versie van deze overbrenging, die de achteras loskoppelt wanneer de vooras voldoende grip heeft. De vierwielaandrijving is dus niet langer permanent, maar het verbruik neemt daardoor iets af: volgens Audi gaat het om ongeveer 0,3 l/100 km.

Alles goed

De buitenkant mag dan wel robuust zijn, binnenin is hij bijzonder verzorgd. Net als alle Audi’s van de laatste generatie krijgt hij een digitaal instrumentenpaneel waarbij de klassieke tellers worden ingeruild voor een gigantisch personaliseerbaar scherm. Dat vergt uiteraard wat aanpassing, maar het eindresultaat mag er best wezen.

Beste leerling van de klas?

Maar vooral de afwerking is geslaagd! Audi weet hoe dat moet, en dit model is natuurlijk geen uitzondering op de regel. De A4, AllRoad of niet, biedt zitcomfort, oogt harmonieus en gebruikt indrukwekkende materialen. Het luxueuze interieur is dus bijzonder geslaagd, temeer omdat ook de ruimte er mag wezen: vier volwassenen kunnen er in alle comfort in reizen. Ook hun bagage krijgt plaats, want de moduleerbaarheid staat op punt en er zijn heel wat accessoires om je bagage in de koffer kwijt te kunnen.

Is de 3.0 TDI de moeite?

Kiezen voor de V6 van 218 pk in plaats van de viercilinder TDI van 190 pk is een esthetische keuze. Want het vermogen mag dan wel 28 pk verschillen, maar het koppel is in beide gevallen identiek: 400 Nm. Aan de pomp zou de V6 slechts 0,2 l/100 km meer verbruiken. Maar in aankoopprijs is hij bijna € 4.000 duurder!

Een subjectieve vraag…

We moeten meteen toegeven: een zescilinder, dat is heel wat! Zelfs als hij diesel drinkt. Hij is bijzonder stil en laat zich slechts horen wanneer je hem aanspreekt. Dan klinkt hij niet ruw, maar zijdezacht. Bovendien is er de romigheid, de constante beschikbaarheid vanaf lage toeren. Toch mogen de prestaties wel interessant lijken (6,6 seconden van 0 tot 100 km/u en 231 km/u), maar hij is niet de sterkste hernemer. De S-Tronic-automaat is verplicht, en die komt bijzonder intelligent uit de hoek!

Weggedrag in alle omstandigheden

De vierwielaandrijving doet de Audi bochten aansnijden op een manier die respect afdwingt. Grip is er dankzij de vierwielaandrijving voldoende, en die laat zich niet door slecht weer afschrikken. De Audi A4 AllRoad Quattro is een veilige en comfortabele auto die kilometers kan vreten.

De adaptieve ophanging – die helaas optioneel is – zorgt voor een perfecte filtering in alle omstandigheden. Het comfort, onder meer van de zetels, is dus op niveau. Door de geluiddemping kan je dus perfect van muziek genieten. Moeilijk om negatieve punten te vinden dus… zelfs de fileassistentie werkt voorbeeldig!

Prijs

Dit model kost € 50.210 in zijn basisversie, ongeveer € 2.400 meer dan een equivalente A4 Avant 3.0 TDI… Die stelt het zonder plastic koetswerkonderdelen en verhoogde bodemvrijheid. Voeg er nog enkele aantrekkelijke opties aan toe, zoals een panoramisch dak, lederen interieur, multimediasysteem met connectiviteit, stereo en al de rest, en je betaalt makkelijk € 70.000. Voor een A4 break…

Aan de pomp toont de V6 zich bijzonder zuinig, met een gemiddelde van 6,7 l/100 km. Tot voor kort verbruikte een drieliter minstens drie liter meer! Spreek hem wat meer aan, en je nadert eerder 8 l/100 km. Audi geeft een CO2-uitstoot op van 137 g/km. Eerder beperkt voor een V6!

Besluit

De AllRoad is uiteraard geslaagd. Had je een flop verwacht? Audi beheerst zijn onderwerp, met name het uitwerken van verzorgde breaks voor alleseizoensgebruik, tot in de perfectie. Rest alleen nog de vraag of de bijzondere eigenschappen van dit specifieke model de meerprijs waard zijn. Wij besteden het liever aan extra opties uit de catalogus!

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km