Mercedes-Benz
Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.
Op de M4 na neemt deze 440i bij de BMW 4-Reeks de positie in van absolute topversie. Bovendien is hij nog de enige zescilinder benzine onder de motorkap van de gewone 4-Reeks. Reden genoeg voor een uitgebreide testrit met deze motor in de Gran Coupé.
Bij BMW moet je er soms goed de aandacht bijhouden. Was de - toen heette hij nog 3-Reeks Coupé – 328i en later de 330i de topmotorisatie bij de generaties E36 en E46, dan kwam daar sinds het vorige model, de E90, de 335i bovenop. In de huidige 4-Reeks heette die topversie aanvankelijk 435i. Maar die is nu vervangen door de 440i.
Is het dan een volledig nieuwe motor?
Eigenlijk wel, al zou je dat op het eerste gezicht niet vermoeden: de nieuwe motor is 2.998 cc groot (tegenover 2.979 cc bij zijn voorganger), en produceert 326 pk (306 pk bij zijn voorganger) en 450 Nm (400 Nm bij zijn voorganger). Hij maakt opnieuw gebruik van een enkele turbo, maar het nieuwe blok maakt wel degelijk deel uit van een nieuwe generatie BMW-motoren.
Kreeg de 4-Reeks Gran Coupé onlangs geen facelift?
Klopt. De grootste weggevers daarbij zijn de koplampen, die niet langer xenons zijn, maar led-koplampen. Led-mistlampen zijn standaard en ook de achterlichten kregen een led-behandeling. De bumpers werden lichtjes bijgewerkt. Maar de grootste weggever is de koetswerkkleur van onze testwagen: Snapper Rocks Blue. Een opvallend blauwe kleur, die op opvallend veel bijval kon rekenen van voorbijgangers.
Daar bleef alles grotendeels ongewijzigd. Je krijgt dus het stilaan klassiek ogende BMW-dashboard, maar met een opgefrist infotainmentsysteem. Dat moet intuïtiever werken en kan optioneel bijzonder geconnecteerd uit de hoek komen. Pluspunten zijn ervoor de sportieve rijpositie in de 4-Reeks Gran Coupé. Maar die punten moet het meteen inleveren door zijn achterbank: de toegang is ondanks de extra set deuren niet van de ruimste, en ook de hoofdruimte achteraan is beperkt.
Bijzonder goed natuurlijk. 0-100 km/u legt hij af in 5,1 seconden en zijn topsnelheid is beperkt tot 250 km/u. De zescilinder komt romig uit de hoek en klimt gretig in de toeren, en spreidt daarbij een muzikale soundtrack tentoon. Die wordt kunstmatig weliswaar wat versterkt, maar valt al bij al nog mee. We steken opnieuw de loftrompet af over de achttrapsautomaat in deze 4-Reeks: die schakelt snel, vlot en zacht, en laat je eventueel zelf het werk doen via schakelpeddels achter het stuur.
Daar deed onze achterwielaandrijver het natuurlijk ook uitstekend: mooi gebalanceerd en vol grip – al reageert hij natuurlijk graag op een provocatie – biedt hij de juiste dosis rijplezier. De enige rimpeling op het anders rimpelloze wateroppervlak is het stuur, dat wat kunstmatig aanvoelt en vooral in de “Sport”-modus onnodig zwaar wordt. De M Sport-remmen bieden ten slotte de nodige beet om de 1,7 ton zware Gran Coupé overtuigend tot stilstand te brengen.
Rijdt hij ook comfortabel?
Vast en zeker, zolang je de keuzeschakelaar voor de rijparameters – Driving Experience Control in BMW-taal – in Comfort laat staan. De sportzetels zitten uitstekend, en het samenspel tussen motor en automaat verloopt discreet genoeg om er van deze sportieve 440i een aangename en vlotte kilometervreter te maken. Bovendien is de demping iets soepeler, terwijl die in de Sport-modus wel eens wat te stevig wil reageren op Belgisch wegdek.
Hoe zit het met de veiligheid aan boord?
Die is behoorlijk uitgebreid, met een adaptieve snelheidsregelaar met fileassistentie, rijstrookwaarschuwing, verkeersbordherkenning, een aanrijdingswaarschuwing met noodremhulp, enzovoort. Ook een parkeerhulp behoort tot de mogelijkheden, maar voor veel van deze items moet je noodgedwongen in de geldbuidel tasten.
Hoeveel kost hij precies?
De BMW 440i Gran Coupé begint vanaf € 55.400. Schakelen doet deze zescilinder als Gran Coupé trouwens alleen automatisch. Wil je een manuele versnellingsbak, dan moet je vreemd genoeg uitwijken naar de 3-Reeks of de 4-Reeks Coupé. Voor de automaat met sportievere mapping en schakelpeddels betaal je € 200 meer. De xDrive-vierwielaandrijving kost nog eens € 2.600 extra. En dan moet je uiteraard nog aan de optielijst beginnen… Na een week testrijden haalden we ten slotte een gemiddeld verbruik van 10,4 l/100 km.
De BMW 440i maakt zijn status van topversie onder de gewone BMW-modellen meer dan waar. De romige en performante motor blijft nog steeds een van de specialiteiten van de Beiers, en transformeert deze Gran Coupé tot een sportieve en dynamische kilometervreter. Bovendien blijft hij nog een graadje comfortabeler dan de M4, maar natuurlijk ook minder volbloed radicaal. Een volwaardige brug tussen de gewone 4-Reeks en de M4 dus. We gokken dan ook dat de 440i in de volgende generatie onder de M Performance-vlag zal uitvaren…
Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.
Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?
De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?
De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?