Testen

BMW M4 Competition: de overtreffende trap (VIDEO)

Ken je de uitdrukking “up to eleven”? Ze komt uit de parodiefilm Spinal Tap, waarin een fictieve Britse rockband wordt gevolgd. Zij hebben versterkers die net iets luider zijn dan de rest. Gaat het volume normaal tot tien, dan gaat dat bij hen tot elf. Geldt dat ook voor deze BMW M4 met Competition Package?
  • Bervoets Wim
  • 01 februari 2017
  • BMW
2,1
VROOM-score
  • 5,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 3,0
    Comfort
  • 3,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 2,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Beweeglijke derrière
  • Geweldige motor
  • Manuele bak standaard
  • Praktisch dagelijks gebruik
  • vereist snelle reflexen
  • Artificieel klinkende motor
  • Rijcomfort op 20-duimsvelgen

Wat dat Competition Package precies is? Beschouw het als een kleine proteïnekuur voor de M-modellen van BMW. Net als Audi zijn RS-modellen van een Plus-variant voorziet en Mercedes een S-suffix durft te kleven op zijn AMG-modellen, is dat precies wat ze in München op de M-afdeling doen. Al blijft het niet alleen bij wat extra pk’s…

Wat verandert er dan precies?

Eerst en vooral luisterden de Duitse ingenieurs naar feedback van de klanten en de pers: de “gewone” M4 wilde wel eens geïrriteerd reageren als je hem bij zijn nekvel greep op pokdalige wegen. Daarom nam de Motorsport-afdeling van BMW in de eerste plaats de ophanging onder handen. Die is in het Competition-geval adaptief, en krijgt nieuwe dempers en veren en nieuwe antirolstangen.

Neemt hij ook niet wat van de M4 GTS over?

Jazeker, maar tussen die modellen wordt relatief weinig uitgewisseld. Vooral de zetels – maar daar komen we meteen toe – en de opzichtige 20-duimsvelgen natuurlijk, die in het geval van ons testexemplaar vervangen waren door exemplaren van een duimpje kleiner op winterbanden. Verder werden de rijmodi nog aangepast, en werden het differentieel op de achteras en de tractiecontrole opnieuw geconfigureerd.

Wat verandert er visueel?

Aan de buitenkant herken je de M4 met Competition Pack vooral aan de glanzend zwarte afwerking rond de ruiten, in het radiatorrooster en in het logo op de achterklep. Binnenin vind je lichtere sportzetels die hun inspiratie halen bij de GTS, en veiligheidsgordels met de traditioneel gekleurde Motorsport-striping. Een bijzonder detail!

En onder de motorkap?

Daar krijgt de zescilinder-in-lijn met dubbele turbo een lichte upgrade: er maken 19 extra paarden hun opwachting, en ze brengen de totaalsom op 450 pk. Het koppel blijft ongewijzigd: 550 Nm, dat wordt vrijgegeven tussen 1.850 en 5.500 tpm. Op die manier slaagt de M4 met het Competition Package erin om een tiende van de chrono’s te knijpen: 0-100 km/u legt hij af in 4 seconden rond met de DKG-zeventrapsautomaat, en in 4,2 seconden met de manuele zesversnellingsbak.

Hoe rijdt hij?

Oerend hard natuurlijk. De acceleraties zijn fenomenaal, de snelheid waarmee de DKG-versnellingsbak van ons testexemplaar van het ene verzet in het ander klapt, zet je zintuigen op achtervolgen. Op de achtergrond buldert de zescilinder intussen lustig verder. Jammer dat de soundtrack in het interieur wat kunstmatig versterkt moet worden en dat hij het gehuil van de klassieke M3’s van weleer inruilt voor meer decibels. Maar een onuitwisbare indruk laat deze explosieve motor sowieso achter.

En in de bochten?

Daar werpt het werk van de Duitse ingenieurs zijn vruchten af: het Competition Pack lijkt de controle en de samenhang beter te bewaren bij hobbels en putten in het wegdek en bij een minder zuivere rijstijl. Maar vergis je niet: het monsterkoppel op de achterbanden blijft steeds op de loer liggen, zeker op een koud en vochtig wegdek zoals tijdens onze testritten. Dan is een snelle hand nodig om de nukkige achteras in het gareel te houden. Gelukkig zijn er ook fenomenale stoppers: koolstofkeramische remschijven die zoveel beet hebben dat je gezicht ervan smelt.

Kan het ook wat rustiger?

Zeker en vast, al kan je daarvoor het best aan de slag met de verschillende rijmodi. Gasrespons, demperhardheid, stuurgewicht en schakeltijden zijn allemaal afzonderlijk configureerbaar, waardoor het even zoeken is naar de juiste setting. Maar comfortabel rijden kan ook, met het volume van de soundtrack niet op elf, maar op een oorstrelendere vier. De schokdemping blijft weliswaar aan de stugge kant, maar gelukkig zijn de 19-duimsvelgen een graadje vergevingsgezinder voor je rug dan de kolossale 20-duimers.

Hoeveel kost hij?

Het Competition Pack voegt € 7.425 toe aan de prijs van de gewone M4. Voor de versie met manuele versnellingsbak komt de totaalsom dan op € 88.625. Kies je voor de DKG-versnellingsbak met dubbele koppeling, dan kom je uit op € 92.595. Een hele smak geld, en voor de koolstofkeramische remmen hoest je nog eens € 7.425 extra op... Gelukkig is de M4 Competition iets vergevingsgezinder aan de pomp: we noteerden 12,4 l/100 km. Flink meer dan wat BMW zelf opgeeft, maar wij hadden tijdens onze testperiode een jeukende rechtervoet en plaats om de BMW de sporen te geven.

Besluit?

Het Competition Package op de BMW M4 stelt wat meer orde op zaken bij de vaakst gehoorde kritiek op deze brutale Motorsport-coupé. Toch blijft hij uit een heel ander vaatje tappen dan zijn illustere voorgangers, en schep je vooral voldoening uit zijn explosieve motor. Of je de flinke meerprijs voor het Competition Pack moet betalen, hangt af van je intenties. Ga je af en toe het circuit op, is het een te overwegen keuze, net als de upgrade voor de remmen. Gebruik je de M4 als een dagelijks vervoermiddel dat je sporadisch de vrije baan geeft, dan put je uit de “gewone” M4 al voldoende voldoening.
BMW

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...
Foto's ©: Wim Bervoets.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km