Testen

DS 4: nieuw hart

De DS 3 mag dan de ster van het gamma zijn, ook de DS 4 zie je behoorlijk vaak rijden. Sinds kort is hij leverbaar met een nieuwe benzine- en dieselmotor die we gingen testen in de buurt van Parijs.
  • Van den Bogaert Robin
  • 19 december 2014
  • Citroen
Voor- en nadelen
  • Design en afwerking
  • Leuk weggedrag
  • Prestaties 1.2 puretech
  • Motorgeluid diesel
  • Schakelen mag vlotter
  • Vaste ruiten achteraan

De DS 4 is een buitenbeentje. Op het eerste gezicht lijkt hij sterk op de klassieke Citroën C4 berline waarmee hij zijn platform en motoren deelt, maar die vergelijking gaat niet op. DS – dat nu een apart merk vormt – profileert de DS 4 als een premiummodel in het C-segment. Iets tussen een berline en een coupé, met een hogere ophanging.

Wereldwijd verkocht Citroën de afgelopen jaren 500.000 DS-modellen. Het merendeel DS 3’s, maar deze DS 4 neemt toch 110.000 stuks voor zijn rekening en heeft ook zijn plaats verworven. Na vier jaar verandert het aanbod van de DS 4 een beetje. Je kunt kiezen voor een tweekleurig koetswerk met drie mogelijke tinten voor het dak (zwart, blauw en whisperpaars), de connectiviteitsdiensten zijn uitgebreid en er zijn nieuwe motoren. Vooral dat laatste is van belang.

PureTech

De PSA-groep heeft een nieuwe familie driecilinder benzinemotoren ontwikkeld, die geleidelijk in verschillende modellen verschijnt (Peugeot 308 en 2008, Citroën C4, …). In de DS 4 konden we kennismaken met de nieuwe 1.2 PureTech in zijn turboversie, met 130 pk dus.

Een aangename kennismaking, want dit kleine motortje presteert uitstekend. Hij geeft zijn sterk toegenomen maximumkoppel al heel laag in de toeren vrij (230 Nm vanaf 1.750 tr/min), wat in de vroegere 1.6 VTi 120 wel anders was. Bovendien wordt zijn geluid goed gedempt in het interieur. De 1.2 PureTech is dus over de hele lijn geslaagd, al mocht de manuele zesversnellingsbak nog wat vlotter schakelen. Of het officiële verbruik van 5 l/100 km gehaald wordt, moet een langere test wel nog bevestigen.

BlueHDi

Ook bij de diesels is er nieuws: de 1.6 BlueHDi is een evolutie van de bekende PSA-diesel die nu voldoet aan de Euro 6-uitstootnorm. De uitlaat beschikt over een oxidatiekatalysator en een SRC-module met Adblue (een mix van water en ureum) om zo weinig mogelijk schadelijke gassen uit te stoten.

De motor haalt een hoger intern rendement en heeft minder mechanische verliezen, waardoor hij nog wat zuiniger wordt (3,7 l/100 km). Met deze motor rijdt de DS 4 erg soepel, al is het wel duidelijk hoorbaar dat je met een diesel onderweg bent.

Op de weg

Voorts behoudt de DS 4 zijn sterke en minder sterke kanten. Het is even wennen aan het dunne en erg grote stuurwiel, dat overigens niet zoveel feedback geeft. Het onderstel is iets harder afgesteld dan in de C4, maar blijft aanvaardbaar comfortabel.

Praktisch?

Het interieur van de DS 4 is verzorgd afgewerkt met mooie materialen en geeft je de indruk in een cocon te zitten. Wel moet je rekening houden met enkele kleine praktische missers. Zo is het niet mogelijk om achteraan de ruiten te openen. Die functie werd opgeofferd aan het bijzondere design van de DS 4. Ook een handgreep voor de passagier voorin ontbreekt. De panoramische voorruit die ver doorloopt in het dak zorgt voor veel licht en heeft zonnekleppen die je naar voren kunt schuiven. Een tip voor de ‘onhandigen’ onder ons: klap ze terug naar achteren wanneer je uitstapt, anders bots je er gegarandeerd tegen wanneer je weer instapt.

Conclusie

Met de 1.2 PureTech en de 1.6 BlueHDi krijgt de DS 4 er twee aangename motoren bij. Vooral de kleine benzinemotor overtuigde ons met zijn goede prestaties en geslaagde geluiddemping. De DS 4 is zeker niet de meest praktische middenklasser, maar wel een auto waarmee je je onderscheidt van de massa. 

Meer lezen over:

Over de auteur: Van den Bogaert Robin

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km