Testen

Ford Ka+ 1.2 85: de wereldauto

Ford haalt de wereld in huis. Na de Mondeo en de EcoSport is de Ka+ het derde model dat overzees werd ontwikkeld voor het naar het Oude Continent kwam. En zoals de “plus” in zijn naam al aangeeft, heeft deze Ka+ nog maar weinig gemeen met zijn voorgangers.
  • Bervoets Wim
  • 27 april 2017
  • Ford
1,9
VROOM-score
  • 2,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 2,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 3,0
    Globaal
Voor- en nadelen
    • Afwerkingsdetails

    De eerste generatie van de Ka was een scherp getekend stadswagentje, dat met de StreetKa begin jaren 2000 zelfs nog een leuke roadster-afgeleide kreeg. Daarna volgde Ka twee, op het platform van de Fiat 500 maar dan minus de retroverpakking. En Ka drie? Die haalt Ford uit Brazilië.

    Uit Brazilië, zeg je?

    Inderdaad. Ford hanteert al enkele jaren het “One Ford”-principe, waarbij modellen van bij ons, zoals de Fiesta en Focus, ook in andere werelddelen verkrijgbaar zijn. In ruil daarvoor krijgen wij modellen uit Noord-Amerika, zoals de Fusion (die bij ons Mondeo heet), en uit Zuid-Amerika, zoals de EcoSport en deze Ka+. Een wereldauto dus, deze stadswagen, temeer omdat hij in India van de band rolt.

    Merk je dat aan de afwerking?

    Ford wil met de Ka+ in de eerste plaats een betaalbaar instapmodel aanbieden, en zelfs een goedkoper alternatief voor de Fiesta. Verwacht dus geen lederen interieur of Vignale-versie, maar een eerlijke auto voor een eerlijke prijs. Dat betekent jammer genoeg ook enkele praktische details die op de besparingstafels sneuvelden, zoals de verstelling van de buitenspiegels, een stuur dat alleen in de hoogte verstelbaar is, en de afwezigheid van een handgreep op de kofferklep. Dat betekent ook harde plastics in het interieur, maar een vertrouwde omgeving voor wie een Ford gewend is. En bovendien degelijk geassembleerd.

    In welk opzicht is deze Ka+ een goedkoper alternatief voor de Fiesta?

    In de eerste plaats qua prijs natuurlijk, maar daar komen we meteen op terug. Daarnaast: in zijn afmetingen. Die zitten nauwelijks nog in de grootteorde van zijn voorganger: een lengte van 3,93 meter, een breedte van 1,70 meter en een hoogte van 1,52 meter. Het koffervolume bedraagt op zijn beurt 270 liter en is uitbreidbaar tot 849 liter dankzij de achterbank die je in een 60/40-verhouding kunt neerklappen. De Fiesta? Die doet het op alle vlakken slechts enkele centimeters en liters beter.

    Is er een verschil onder de motorkap?

    Jazeker. De Ka+ heeft slechts recht op één motor, in twee vermogensvarianten: een atmosferische 1.2 viercilinder met 70 of 85 pk. Wij gingen voor de krachtigste versie, die over een maximumkoppel van 112 Nm beschikt. Je raadt het al: sportieve prestaties zet die niet neer: de “sprint” van 0 tot 100 km/u duurt 13,9 seconden, en de topsnelheid ligt op 166 km/u. Ford geeft een gemiddeld verbruik op van 4,8 l/100 km, maar wij klokten uiteindelijk af op 6,7 l/100 km.

    Hoe doet die motor het?

    Zoals gezegd: de vierpitter is geen snelheidswonder. Maar als je regelmatig aan de slag gaat met de manuele vijfversnellingsbak (Ford biedt geen automaat aan op de Ka+), dan slaag je er wel in om probleemloos door het verkeer te laveren. Bovendien klimt hij graag in de toeren, waar hij zijn stem dan wel duidelijk laat horen. Ford is er immers in geslaagd om het geluid van de viercilinder voor het grootste deel degelijk te dempen.

    Rijdt hij even dynamisch als een Fiesta?

    Nee. De rangorde moet natuurlijk gerespecteerd worden. Ford paste het chassis wel aan onze Europese wegen aan, dus een licht dynamisch randje ontbreekt gelukkig niet helemaal. Verder reageert de Ka+ eerlijk en efficiënt, en zorgt het feit dat hij oorspronkelijk ontworpen werd voor minder gladgestreken wegen ervoor dat het rijcomfort op alle momenten op peil is.

    Hoeveel kost hij?

    Ford zet zijn Ka+ met 85 pk sterke 1.2 in de prijslijsten vanaf € 11.825. Daarvoor zit je in het uitrustingsniveau Ultimate. De 70 pk-versie begint een trapje lager, in Essential, en kost dan € 10.200. Voor de volledigheid: de goedkoopste Fiesta – de 1.0 met 80 pk in het uitrustingsniveau Trend – kost als vijfdeursversie € 15.950.

    Het Ultimate-niveau van deze Ka+ biedt standaard onder meer manuele klimaatregeling, een infotainmentinstallatie met Bluetooth-verbinding – navigatie gebeurt middels je smartphone – mistlampen en een snelheidsbegrenzer. Uitgebreid is de uitrusting niet, maar correct zeker. De optielijst is beperkt, met esthetische items zoals metaalkleur, een snelheidsregelaar, automatische klimaatregeling en zetelverwarming.

    Besluit?

    De Ka+ ruilt weliswaar de vrolijke en scherpe lijnen van zijn voorgangers in voor wat meer conformistische looks, maar de “+” is zeker een plus: in ruil krijg je een grotere auto die dus meer ruimte biedt, voor een eerlijke prijs en met een eerlijke uitrusting. Wie op zoek is naar een goedkoper alternatief voor de Ford Fiesta, hoeft het dus niet op een ander te zoeken.

    Meer lezen over:

    Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
    Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

    Aanbevolen tests voor jou

    Meer tests
    3,8 /5 Test: Porsche Taycan Turbo GT, meer dan 1.000 pk zonder schrik!

    Test: Porsche Taycan Turbo GT, meer dan 1.000 pk zonder schrik!

    Met de facelift wordt het Taycan-gamma verrijkt met een demonische Turbo GT van meer dan 1.000 pk. Eens kijken of we die kunnen temmen zonder angstzweet op een... nat circuit!

    3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

    Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

    De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

    3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

    Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

    Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

    3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

    Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

    Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

    Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

    Meer nieuwe auto's

    Benzine, Manueel

    € 23.748

    Diesel, Manueel

    € 32.584

    Benzine, Automaat

    € 27.547

    Benzine, Manueel

    € 21.500

    Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

    Meer tweedehands auto's
    € 52.900
    2021
    1.500 km

    Benzine, Automaat

    € 23.500
    2020
    30.212 km
    € 52.990
    2019
    105.433 km

    Benzine, Automaat

    € 28.995
    2011
    65.000 km