Testen

Ford Ka+: verrassend karretje!

Dit is een scherpe overgang: van een klein, gestileerd karretje is de Ka doorheen de jaren veranderd in een rationelere stadsauto. Hij krijgt dus niet voor niets een “+” achter zijn naam…
  • Piette François
  • 14 november 2016
  • Ford
2,2
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 2,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Algemeen comfort
  • Geluiddemping mechaniek
  • Leuk weggedrag
  • Plaats aan boord
  • Geen handgreep op kofferklep
  • Krappe 70 pk-motor (snelweg)
  • Weinig personalisatiemogelijkheden

Herinner je je die kleine bolle auto met zijn kikkerogen nog? Dat was de eerste Ka, die van 1996 tot… 2008 geproduceerd werd. Hij werd daarna vervangen door een model dat minder in het geheugen bleef hangen. Die was gebaseerd op het platform van de Fiat 500 maar had een dynamischer chassis. Toch bleef hij steeds in de schaduw van zijn Italiaanse neef. Vandaag stelt Ford iets radicaal anders voor.

Praktischer

Niet alleen de afmetingen wijzigen, maar heel het concept. De Ka+ evolueert van kleine driedeurs-stadswagen naar een rationele vijfdeurs-stadswagen. De afmetingen evolueren grondig: van 3,62 m tot bijna 4 m: een lengte van 3,96 m. Hij heeft dus vijf zitplaatsen, een koffer van 270 liter, een 1/3-2/3 neerklapbare achterbank en 21 opbergvakken in het interieur.

Recht op het doel

Om eerlijk te zijn is het model niet volledig nieuw: hij wordt al twee jaar gecommercialiseerd in Brazilië. Het model dat op onze wegen rijdt, wordt in India geproduceerd. Om het gamma te rationaliseren, biedt Ford slechts één motor aan met twee vermogensversies (1.2 viercilinder van 70 tot 85 pk) en twee uitrustingsniveaus. En dat is alles.

Uitrusting

Standaard, in het Essential-uitrustingsniveau, biedt Ford 6 airbags aan, een vertrekhulp voor hellingen, snelheidsbegrenzer en elektrische ruiten. In het hoogste uitrustingsniveau (Ultimate) krijgt de Ka+ naast manuele klimaatregeling en een multimediasysteem een tweede programmeerbare sleutel waarmee de topsnelheid en het volume van de autoradio kunnen worden begrensd. Om ongeruste ouders gerust te stellen… Goed om weten: het basismodel is alleen beschikbaar met de 70 pk-motor en het Ultimate-model met de 85 pk-motor.

Er blijven uiteraard nog enkele opties in de catalogus, maar veel personalisatie hoef je niet te verwachten: automatische klimaatregeling, lederen stuur met snelheidsregelaar, parkeersensoren achteraan, getinte ruiten achteraan, lichtmetalen velgen,…

Welkom aan boord

In het interieur experimenteert Ford niet met exotische materialen of state-of-the-art uitrusting. De Ka+ behoudt de essentie, maar blijft desondanks correct aangekleed. Verrassend: de interieurruimte van dit karretje van minder dan 4 meter! Vier volwassenen passen er comfortabel in, met onder meer genoeg ruimte achteraan.

De koffer, met correcte afmetingen, is toegankelijk via een middelmatige laaddrempel, maar helaas ook via een kofferklep zonder handgreep. Om ze te openen moet je dus de sleutel gebruiken of een knop in het interieur. We hebben al praktischer geweten.

Onderweg

Het voordeel met dit soort auto’s is dat je geen uren nodig hebt om het multimediasysteem te doorgronden. Een Bluetooth-verbinding zorgt voor het minimum. De rijhouding is correct en geschikt voor alle lengtes. Wanneer je de motor start, merk je meteen dat de Ka+ en zijn viercilinder bijzonder verfijnd klinken vergeleken met de concurrentie die het meestal met driecilinders doet. Er schemeren weinig lawaai en trillingen door in het interieur.

Dynamisch

Van de motoren hoef je uiteraard geen glansprestaties te verwachten. Ze zijn stil en soepel, en dus perfect geschikt voor de stad. Rij je op de snelweg, kies je beter voor de 85 pk-versie, omdat die boven 3.500 tpm meer vermogen heeft dan de kleine 70 pk-versie. Die komt ook soepel voor de dag, maar minder nerveus. De motoren zijn gekoppeld aan een manuele vijfversnellingsbak.

Het goede nieuws is dat de minste rimpeling in het wegdek perfect wordt gekanaliseerd door het uitstekende chassis. Dit is zonder twijfel een van de meest efficiënte stadsauto’s van het moment, met een precies en stabiel weggedrag, en ook speels wanneer de chauffeur dat wil. Kers op de taart: het comfort blijft steeds op niveau, en de motor is uitstekend gedempt.

Prijzen

Ford geeft een startprijs op van € 10.200. Beschouw hem als een “low-cost”-Fiesta, want zijn prijs ligt € 5.000 lager ondanks een bijna identieke lengte. De uitrusting is beperkt, maar op navigatie na (dat vandaag vooral via smartphone gebeurt) is het essentiële aanwezig. Qua verbruik geeft Ford een gemiddelde van 5 l/100 km op (114 g CO2/km). Op ons korte testparcours lag ons gemiddelde net onder 7 l/100 km. Een gemiddelde van 6 tot 6,5 l/100 km lijkt dus haalbaar.

Besluit

Deze verrassing is verrassend: Ford gaf immers niet veel ruchtbaarheid rond dit nieuwe model, en we wisten dus niet goed wat we moesten verwachten. Een uitstekend autootje dus, zonder veel sier, maar bijzonder aangenaam dankzij zijn ruime interieur en uitstekende weggedrag. Zeker te ontdekken als je op zoek bent naar een eenvoudige maar doordachte stadsauto.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km