Testen

Ford Kuga 1.5 TDCi: in het peloton

Wie vandaag voor een ruime SUV bij Ford gaat shoppen, zal wellicht eerst naar de opvallende Edge kijken. Maar in diezelfde showroom staat een waardig en betaalbaarder alternatief: de Kuga. Wij probeerden de gloednieuwe instapversie.
  • Bervoets Wim
  • 19 april 2017
  • Ford
2,0
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 3,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 3,0
    Globaal
Voor- en nadelen
    • Enkele afwerkingsdetails

    De Kuga is inmiddels een vaste waarde in Fords SUV-line-up, en eigenlijk de enige die oorspronkelijk voor de Europese markt bedoeld was: de EcoSport was ontworpen voor Latijns-Amerika, de Edge voor Noord-Amerika. Maar vandaag vind je ze alle drie bij ons in de showroom.

    Wat is deze instapversie precies?

    Een vervanger voor de instap-2.0 TDCi van voordien. Deze is met 1,5 liter iets kleiner, maar produceert evenwel 120 pk bij 3.600 tpm en 270 Nm (in overboost 300 Nm) tussen 1.500 en 2.000 tpm. Ford biedt hem aan met manuele zesversnellingsbak – zoals wij hem reden – of met PowerShift-automaat met dubbele koppeling. De 1.5 TDCi is alleen verkrijgbaar met voorwielaandrijving.

    In combinatie met de manuele versnellingsbak geeft Ford voor deze 1.5 TDCi een gemiddeld verbruik op van 4,4 l/100 km, wat overeenkomt met een CO2-cijfer van 115 g/km. Wij klokten na een weekje testen af op een dikke twee liter meer: 6,6 l/100 km.

    Wat was er ook alweer veranderd aan de Kuga?

    De opvallendste verandering is natuurlijk de voorkant, die dezelfde “Superman grille” krijgt als de grotere Edge en die ook hertekende koplampen krijgt. Daarnaast boog Ford zich vooral over het interieur, en meer bepaald het dashboard. De soms onoverzichtelijk ogende knoppenzee op de middenconsole werd opgeruimd en veel logischer ingedeeld.

    Kreeg het multimediasysteem ook geen update?

    Dat klopt: Ford ruilde SYNC 2 in voor versie 3, dat op zijn beurt ook logischer en eenvoudiger werd ingedeeld. Je bedient het ook veel handiger met aanraakbewegingen die je ook voor een smartphone gebruikt. Bovendien kan je je smartphone ook koppelen via Android Auto of Apple CarPlay. Een hele stap vooruit dus. Alleen jammer dat het systeem tijdens onze testweek na enkele dagen resoluut weigerde om onze smartphone nog te herkennen via een Bluetooth-verbinding…

    Hoe zit het met de veiligheid aan boord?

    Die is eveneens up-to-date. Ford breidde zijn parkeerassistentie uit met de mogelijkheid om parallel te parkeren, en voorziet voortaan ook een waarschuwing voor kruisend verkeer achter de auto wanneer je een parkeerplaats uitrijdt. Daarnaast knutselde het merk verder aan zijn actieve noodremhulp voor in de stad, die nu ook bij hogere snelheden reageert. Leuk om weten: Ford biedt ook MyKey aan, een programmeerbare sleutel die onder meer de topsnelheid, het audiovolume en binnenkomende telefoontjes beperkt wanneer je kroost met je Kuga op pad is.

    Hoe groot is de Kuga precies?

    4,53 meter om precies te zijn. 1,84 meter breed en 1,70 meter hoog. De koffer, optioneel te openen via een voetzwaai onder de bumper, biedt 456 liter met de achterbank rechtop. Met de achterbank neergeklapt maak je 1.603 liter vrij. Geen uitzonderlijke cijfers, maar belangrijker om weten is dat de Kuga royaal ruimte biedt aan zijn passagiers: zowel vooraan als achteraan zitten ook grotere passagiers voldoende comfortabel.

    Hoe rijdt de 1.5 TDCi?

    Met een cijfer van 0 tot 100 km/u in 12,7 seconden en een topsnelheid van 173 km/u lijkt deze dieselmotor op papier geen snelheidswonder te zijn. Maar wanneer je hem laat samenspelen met de manuele zesbak kan je hem toch een dynamisch tempo voor de dag laten leggen. En diezelfde dynamiek geldt voor het chassis. Maar dat is natuurlijk iets wat je de ingenieurs bij Ford niet moet uitleggen… Toch voelt deze 1.5 TDCi zich het best in zijn sas bij een comfortabelere rijstijl. De dieselmotor klinkt daarbij prima gedempt, de schokdemping keurig filterend.

    Wat moet ik verder nog weten?

    Dat de Kuga ook Ford Vignale-behandeling ondergaat. Die zorgt niet alleen voor een luxueuzere afwerking, met specifieke velgen, chromen accenten en koetswerkkleuren en een lederen interieur, maar ook voor een uitgebreidere aftersalesdienst. Alleen vind je deze 1.5 TDCi niet met het Vignale-logo terug.

    Hoeveel kost de 1.5 TDCi?

    De Ford Kuga staat met zijn instapdiesel in de catalogus vanaf € 26.600. Daarbij zit je in het uitrustingsniveau Trend. De iets rijkelijker uitgeruste Titanium-versie kost € 29.400 (€ 31.200 voor de versie met PowerShift-automaat). Er is ook nog een sportiever aangeklede ST-Line-versie voor de 1.5 TDCi, die voor € 31.900 de showroom verlaat. De Kuga biedt een correcte standaarduitrusting zonder evenwel gul te zijn, maar gelukkig houdt Ford de optielijst beperkt en betaalbaar.

    Besluit?

    Deze facelift zorgt ervoor dat de Kuga zijn positie in het peloton opnieuw kan verstevigen. En terecht, want in een steeds drukker bevolkt SUV-segment zijn vaste waardes zoals deze Kuga nog steeds een weloverwogen keuze. De 1.5 TDCi is een instapdiesel die hem als gegoten zit: comfortabel, stil en zuinig. Maar geen snelheidswonder.

    Meer lezen over:

    Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
    Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

    Aanbevolen tests voor jou

    Meer tests
    3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

    Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

    De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

    3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

    Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

    Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

    3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

    Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

    Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

    3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

    Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

    De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

    Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

    Meer nieuwe auto's

    Benzine, Manueel

    € 21.500

    Benzine, Automaat

    € 27.547

    Diesel, Manueel

    € 32.584

    Benzine, Manueel

    € 23.748

    Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

    Meer tweedehands auto's
    € 52.990
    2019
    105.433 km

    Benzine, Automaat

    € 28.995
    2011
    65.000 km

    Benzine, Automaat

    € 23.500
    2020
    30.212 km
    € 52.900
    2021
    1.500 km