Testen

Honda HR-V 1.5 i-VTEC: Zwitsers zakmes

De HR-V is een milkshake die beantwoordt aan de eisen van de moeilijke klanten die we zijn geworden. Hij is tegelijk SUV en monovolume, en probeert de kwaliteiten van beide te verenigen om te kunnen scoren. Opzet geslaagd?
  • Piette François
  • 25 mei 2016
  • Honda
Voor- en nadelen
  • Aanpasbaarheid
  • Bediening van versnellingsbak
  • Plaats aan boord
  • Verbruik
  • Geluiddemping motor
  • Optiebeleid
  • Saaie sfeer
  • Weinig levendig weggedrag

Vergeet de vorige HR-V. Die was een geslaagde 4x4 met de allures van een onverbeterlijke avonturier. De nieuwkomer vijlt de scherpe randjes af en neemt de licht dynamische SUV-trekken over. Desondanks lijkt hij op twee paarden te wedden: zijn stijl doet het ene vermoeden, maar zijn interieurruimte en moduleerbaarheid doen hem op een monovolume lijken. Toch heeft hij geen vierwielaandrijving om in de modder te gaan spelen.

Ruimte als luxe!

Ondanks zijn compacte afmetingen (een lengte van 4m29) is de HR-V binnenin verbazend ruim! Door de centrale positie van de brandstoftank profiteren de passagiers vooraan en achteraan van een interieur dat zich qua ruimte kan meten met hogere segmenten… minstens! Bagage past dan weer in een koffer van 470 liter, die ruim moduleerbaar is: de rugleuning van de achterbank kan worden neergeklapt of de volledige achterbank opgeklapt om een vlakke laadvloer te krijgen. Honda voegt daar nog een verstelbare rugleuning aan toe. Zoek niet verder: er is niemand die beter doet in het SUV-segment!

1.5 i-VTEC

Hoewel de Belg lang verknocht was aan de diesel, lijkt hij nu te zwichten voor benzinemotoren. De particuliere kopers althans. Onze testauto was dus voorzien van een huiseigen 1.5 i-VTEC, een atmosferisch blok van 130 pk en 155 Nm. Hij zal binnenkort worden vervangen door een kleinere motor met turbocompressor. Honda koppelt hem aan een automatische CVT-versnellingsbak of aan een manuele bak met zes versnellingen.

Van goeie wil!

In een tijd waarin het merendeel van de motoren een turbo heeft en overloopt van koppel in lage toeren, moet je terug wennen. De motor lijkt relatief soepel in lage toeren, maar komt pas vanaf 4.000 tpm echt tot leven (wanneer andere motoren over hun hoogtepunt heen zijn) en gaat door tot meer dan 6.000 tpm met een levendigheid die veel aangenamer zou zijn als hij niet zo hard in het interieur zou doordringen. Onze testauto was voorzien van de manuele versnellingsbak, die een voorbeeld is om te bedienen. Een echte joystick!

Een bescheiden chassis

Met 155 Nm heeft het chassis geen moeilijkheden met het enthousiasme van de motor. Toch zijn er levendigere en dynamischere onderstellen. De HR-V is zeker niet de meest speelse SUV. Hij reageert in alle omstandigheden gezond en veilig, en iets lauwer of minder snedig dan de Europese concurrenten. Ongetwijfeld zit de soepele demping daar voor iets tussen.

Comfort

We zeiden het al: Honda verdient vijf sterren voor de interieurruimte. Het rijcomfort is even aanvaardbaar, hoewel de matige geluiddemping de score afzwakt. Het multimediasysteem is uitgebreid, maar vraagt wat aanpassingsvermogen om alle details in de vingers te krijgen. Zoals steeds: een kwestie van gewoonte.

De sfeer is dan weer typisch Japans: somber en streng. Vrolijk word je niet van het interieur van de HR-V. Harde plastics zijn alomtegenwoordig, maar hun stevigheid leidt geen twijfel: deze auto is duurzaam! Een typisch kenmerk van auto’s uit het land van de rijzende zon, en zeker van Honda’s.

Geprikkeld als een wesp, zuinig als een kameel

De HR-V met benzinemotor kost € 21.990, wat duur lijkt. Maar dan vergeet je een andere Japanse traditie: een supervolledige uitrusting (zetelverwarming, Bluetooth-verbinding, automatische klimaatregeling vanaf het basisniveau!). Ook de veiligheidsrusting is voltallig aanwezig: aanrijdingswaarschuwing, intelligente snelheidsbegrenzer (die de maximumsnelheid aanhoudt die de verkeersbordherkenning registreert), rijstrookassistentie,…

Aan de pomp blijft de kleine Japanner zuinig, ondanks een motor met een levendig temperament: we tekenden een gemiddelde op van 6,2 l/100 km, voornamelijk op grote wegen. Maar dat neemt niet weg dat dit een uitstekende prestatie is!

Besluit

De HR-V is zeker niet de meest sportieve of glamoureuze SUV, maar slaat de perfecte brug tussen de wereld van de SUV’s en die van de monovolumes. Een onterecht miskende auto, maar die we liever aan de dieselmotor gekoppeld zien. Die geeft hem namelijk vleugels en… is een pak stiller!

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km