Testen

Hyundai Genesis: Koreaans visitekaartje

De Genesis kennen we als snelle coupé. Maar op andere markten gebruikt Hyundai dit label ook voor een berline uit het topgamma, die nu ook naar België komt. We gingen na welke argumenten hij kan voorleggen.

  • Piette François
  • 22 oktober 2014
  • Hyundai
Voor- en nadelen
  • Comfort
  • Garantie van 5 jaar zonder kilometerbeperking
  • Knappe afwerking
  • Standaarduitrusting (alles inbegrepen)
  • Verhouding prijs/uitrusting
  • Ergonomie van multimediasysteem
  • Fiscaal ongunstig
  • Herverkoopwaarde?
  • Onaangename stuurinrichting
  • Te zachte ophanging bij actieve rijstijl

Zeldzaam

Hyundai is realistisch: in een segment waar voor 92 procent diesel wordt verbrand en waarin alles wat niet Duits is scheef bekeken wordt, kan een Koreaanse berline met uitsluitend een V6-benzinemotor niet meer dan een bescheiden carrière maken. Toch hoopt Hyundai tien tot vijftig exemplaren te verkopen van dit model op Belgische bodem. Maar verspreiding op grote schaal is niet het doel: Hyundai wil vooral bewijzen dat het kan wedijveren met premiummodellen en wil tegelijk zijn imago verbeteren. De Genesis moet je dus zien als een visitekaartje.

De cijfers

De Genesis valt met zijn lengte van 4,99 meter tussen twee segmenten: dat van de grote reiswagens (BMW 5, Audi A6, Mercedes E, …) en de limousines (Mercedes S, Audi A8, BMW 7, …). Hij is beschikbaar in één enkele variant en heeft geen enkele optie want alles is standaard. Er is ook maar één motor beschikbaar: een 3,8 liter V6 GDI benzine met een vermogen van 315 pk en een automaat met acht versnellingen. De transmissie gebeurt op de vier wielen. In de wandelgangen is sprake van een drieliter V6 diesel voor eind 2015, een motor afgeleid van de krachtbron uit de iX 55. De Genesis Coupé wordt niet langer verkocht, maar een nieuwe variant is gepland voor 2016.

Uitrusting helemaal compleet

Voor 64.999 euro biedt Hyundai een auto die zo goed is uitgerust als de villa van een stervoetballer: adaptieve snelheidsregelaar, head-up display, een multimedia-aanraakscherm van 9,2 duim (maar zonder internetverbinding), een stereo met zeventien luidsprekers, klimaatregeling met automatische afstelling van de CO2 in het interieur (ongezien), een automatisch parkeersysteem, bixenonkoplampen, multimedia-instellingen vanaf de achterste plaatsen, een open dak, rijstrookassistent, …

De enige mogelijkheden om te personaliseren zijn de tien metaalkleuren en de zeven interieurbekledingen (allemaal leder). En die kosten helemaal niets. Voor een auto met zo’n uitrusting vraagt de Duitse concurrentie tussen 76.000 en 80.000 euro. Precies daar ligt de sterkte van deze Koreaan.

Elegant

We moeten toegeven dat de grote Koreaanse berlines niet altijd symbool stonden voor elegantie. Deze Genesis zet één en ander recht met een bepaalde finesse in zijn stijl die herinnert aan Europese modellen. En dan is er nog het gevleugelde Genesis-label zoals de prestigewagens van Aston Martin en Bentley.

Salon

In het interieur is er geen gebrek aan ruimte en blijkt de afwerking het premiumsegment waard. Leder van hoge kwaliteit wordt gecombineerd met houten inzetstukken. Het enige verwijt is dat de boordplank misschien ook met leder gekleed mocht zijn. Maar dan zijn we aan het muggenziften. Op de achterste plaatsen hebben de passagiers heel wat eigen bedieningen, zodat deze auto ook aangenaam is als je een bestuurder laat rijden.

Achter het stuur

En wat denkt die bestuurder? De uitstekende rijpositie stelt personen van alle groottes tevreden. Uitstekend nieuws, want dit is zeldzaam op Aziatische auto’s met open dak. Het rijcomfort wordt verzekerd door de soepele ophanging die oneffenheden in het wegdek uitwist zonder de indruk te geven van een vliegend tapijt, zoals in een Mercedes S-Klasse bijvoorbeeld.

Klein gebrek

Door de soepele ophanging, uitstekende geluiddemping en zachte automaat, wordt het sportieve instinct van de bestuurder nooit geprikkeld. Gelukkig trouwens, want door de vage en rond het nulpunt onnauwkeurige stuurbekrachtiging en de erg soepele ophanging (zelfs in de sportmodus) schept een dynamische rijstijl weinig voldoening. De motor heeft directe injectie maar een turbo ontbreekt. Hij klinkt aangenaam maar mist pit bij lage toeren.

Conclusie

Met de Genesis zal Hyundai de Duitse concurrenten geen stokken in de wielen steken. Met zijn grote benzinemotor heeft hij weinig kans om door te breken in dit segment. Maar hij bewijst dat het merk meekan in het topgamma. Hoewel de Genesis nog niet helemaal het niveau haalt van de beste Duitsers, komt hij aardig in de buurt.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: manufacturer.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km