Testen

Hyundai Grand Santa Fe: aanval op premium

Hyundai viseert de zwaargewichten: de Mercedes M-Klasse, BMW X5, Audi Q7 staan in de vuurlijn van de nieuwe Hyundai Grand Santa Fe. Maar welke argumenten schuift hij naar voren? Kan hij die hoge ambities waarmaken?

  • Piette François
  • 03 juni 2014
  • Hyundai
Voor- en nadelen
  • Afwerking
  • Rijke standaarduitrusting
  • Royale binnenruimte
  • Verhouding prijs/uitrusting
  • Verzorgde presentatie
  • Co2-uitstoot
  • Passieve automaat
  • Rijeigenschappen
  • Schokdemping te herzien
  • Vage besturing

Hyundai verkeert in mooi weer. Op een stabiele Belgische markt noteerde het Zuid-Koreaanse merk een vooruitgang van 8 procent tegenover vorig jaar, het is hiermee de tiende constructeur van België en de eerste Aziatische in ons land, vóór alle Japanse tenoren. Maar laten we het maar meteen zeggen: het is niet met deze Grand Santa Fe dat het merk explosieve cijfers zal halen. De verkoopverwachting schommelt rond 250 exemplaren per jaar.

Waar in het gamma?

Zegt de ix55 jou nog iets? Nee? Het is je vergeven, want deze kolossale SUV met zeven plaatsen, aangedreven door een V6 diesel, kende niet bepaald een groot succes in onze regio. Hij verdwijnt dus en maakt plaats voor de Grand Santa Fe die, zoals de naam het zegt, een langere versie is van de Santa Fe (225 mm extra om precies te zijn). Kortom, hij staat bovenaan het gamma van Hyundai.

Stijlverschillen

De Grand Santa Fe is eigenlijk meer dan een verlengde Santa Fe. Hij onderscheidt zich door enkele stijlelementen, zoals het radiatorrooster, de mistlampen, de achterlichten, de uitlaten, de gordellijn van het koetswerk en de specifieke velgen. Hij biedt ook maar één afwerking, één motor en één transmissie: allemaal van het hoogste niveau. Hyundai richt zich dus echt op het topgamma, waarbij alles inbegrepen is in de prijs.

Eindeloze uitrusting

De grote sterkte van de Grand Santa Fe is dat niets ontbreekt. Standaard biedt de Koreaan leder, adaptieve xenonverlichting, een elektrische kofferklep, een automatisch parkeersysteem, een immens glazen open dak (zeer aangenaam), verwarmde en geventileerde zetels vooraan, een knieairbag, een waarschuwing voor wegmarkeringen, GPS, een verwarmd stuurwiel, … Kortom, heel volledig.  

Techniek

Gedaan met de V6 diesel uit de ix55, de nieuwkomer is er alleen met vier cilinders. Zeker geen schande, want zelfs Mercedes en BMW kiezen een vierpitter voor hun dieselinstapper. Deze motor meet 2,2 liter, levert 197 pk en wordt gekoppeld aan een zestrapsautomaat. Vierwielaandrijving is standaard. Zelfs een differentieelblokkering is aanwezig.

Stevige jongen

De Grand Santa Fe is een immense auto. Het goede nieuws is dat dit vlaggenschip even groot is vanbinnen als vanbuiten: het interieur is ruim op de voorste plaatsen, magistraal op de tweede rij en correct voor personen kleiner dan 1,70 meter helemaal achterin. Eerder uitzonderlijk, als we naar de concurrentie kijken. De afwerking doorstaat de vergelijking met de Duitse giganten. Voorlopig doet de Grand Santa Fe dus meer dan zich verdedigen, hij valt aan.

Wazig weggedrag

De Grand Santa Fe is gebouwd voor lange snelwegritten, maar verliest van zijn pluimen daarbuiten. Hij wordt vooral afgestraft door zijn schokdemping, die tegelijk oneffenheden hard laat voelen en te soepel is om het koetswerk onder controle te houden. De besturing heeft drie bekrachtigingsmodi maar mist nauwkeurigheid. Kortom, de stijl is dynamisch maar het weggedrag blijft eerder nonchalant.

Motor

Met vier cilinders kan de motor natuurlijk niet tippen aan de zachtheid, de finesse en het geluid van een V6. Hij maakt dat wel goed met lagere taksen en onderhoudskosten. De 197 paarden lijken niet in topvorm, maar we moeten zeggen dat ze niet geholpen worden door de automaat met passieve besturing en het totale gewicht. Je moet je rijstijl aanpassen: de Grand Santa Fe verkiest een ontspannen rit.

Prijzen

Met een prijs van 53.999 euro lijkt de Grand Santa Fe amper goedkoper dan de prestigieuze concurrenten. Maar zet je iedereen op gelijke voet qua uitrusting, dan is de kloof heel groot, ongeveer 10 tot 30 procent naargelang het model. Alleen de oudere Volvo XC90 blijft goedkoper.

Goed nieuws is dat het verbruik beperkt blijft: gemiddeld 8 l/100 km, terwijl onze testwagen zeker nog niet helemaal ingereden was. Een mooi resultaat. De CO2-uitstoot van deze Koreaan blijft wel hoog: 199 g/km.

Conclusie

De Grand Santa Fe vertrekt van een goede basis: met een ruim interieur, een rijke uitrusting en een goede prijs zou hij een sterke outsider zijn … mocht het rijplezier ook op de afspraak geweest zijn. Neen, de Grand Santa Fe stuurt niet zo leuk als zijn concurrenten, maar gezien de vooruitgang die het merk de laatste tijd boekt, zien we dat in de toekomst nog veranderen.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km