Testen

Jaguar F-Type Coupé 340: toverkracht

De weg glijdt al een hele tijd onder mijn wielen en ik wil dat het nooit stopt. Dit koude asfalt is vanuit de bestuurderspositie een ware bron van plezier. De F-Type maakt het telkens weer poëtisch, spannend en lekker.

  • Piette François
  • 04 september 2014
  • Jaguar
Voor- en nadelen
  • Buitengewone automaat
  • Evenwichtig weggedrag/rijeigenschappen
  • Krachtige en soepele motor
  • Schitterend geluid
  • Schitterende lijn
  • Nogal hard comfort
  • Prijs met opties
  • Uiteindelijke prijs, opties inbegrepen
  • Verouderd multimediasysteem
  • Weinig bruikbare koffer
  • Zichtbaarheid achteraan

We zitten allemaal opgesloten in onze grijze dozen met klimaatregeling, hermetisch afgesloten van de buitenwereld in de ondraaglijke ochtendfiles. De lucht is somber en ik zit vast tussen een vertegenwoordiger met doodernstige blik en een gestresseerde lerares die vreest dat ze te laat zal komen. Kortom, niet zo prettig …

Zweven

In het interieur van de F-Type lijkt het nochtans alsof ik zweef op een wolk, te midden van een wereld vol stress. De lange motorkap weerspiegelt de dreigende lucht, de V6 laat zijn diepe stem horen en ik geniet van deze verleidelijke ‘minnares’. Een bovennatuurlijke schoonheid die mijn kameraden bewonderen en jaloers maken.

Zachtjes loskomen

Eindelijk wil het verkeer vlotten. Het gaat er woelig aan toe voor mij, auto’s steken elkaar van overal voorbij. In de F-Type herinnert de zoete stem van Louis Armstrong aan het feit dat we ons in een prachtige wereld bevinden. En hij heeft gelijk. De F-Type spint van vreugde wanneer hij rijdt, terwijl ik subtiele trillingen voel die erop wijzen dat dit beest vooral vooruit wil gaan … en honger heeft.

Genoeg geweest

Ik laat deze triestige bende achter en ga op zoek naar plezier in het platteland. Nu ja, niet zo plezierig want vanaf de afrit op de autosnelweg word ik verwelkomd door een tropische stortbui. Ondanks zijn 340 paarden en achterwielaandrijving is de F-Type niet onder de indruk. Het opmerkelijke evenwicht van zijn chassis overwint deze omstandigheden met speels gemak en de reacties zijn altijd gezond en gemakkelijk. Met een beetje talent en gewoonte is het zelfs mogelijk om ervan te genieten! Zelfs al word je dan ter hoogte van de onderrug wat meer door elkaar geschud.

Na regen …

Een heuvel verder klaart het landschap op. De weg is vrij en droog, wat mij aanmoedigt: ik druk op de sportknop, wat de trompet van de uitlaat inschakelt en vloer het gaspedaal. Met een hees gebrul miauwt de F-Type terwijl de wijzer van de toerenteller de rode zone opzoekt. In de manuele modus schakelt de automaat telkens met een plof in de uitlaat. 

Bij het remmen toont deze kat zijn tanden en grijpt zich vast in het asfalt. Ik balanceer de auto naar de koord van de bocht. Stabiel en veilig, springt hij evenwichtig terwijl een dot gas mij naar voor katapulteert met een lichte drift. Deze basisversie heeft geen differentieel, wat je voornamelijk voelt tijdens een grote oneffenheid of op een nat wegdek met een zware voet.

En tegenover de S?

Dit instapmodel kost 68.800 euro, toch bijna 12.000 euro minder dan de V6 S. Met de optionele sportuitlaat en het identieke koppel van 450 Nm voel je nauwelijks een verschil bij een soepele rijstijl. Zo kun je uitrusting al serieus verrijken met opties of jezelf trakteren op enkele welverdiende vakanties.

Op basis van mijn indrukken bij de internationale perspresentatie, lijkt de S-versie me scherper te rijden op bochtige wegen, doeltreffender bij het uitkomen van de bocht en met een motor die agressiever in de toeren klimt. Beter afgestemd op een speelse rijstijl dus. Aan jou om te kiezen, afhankelijk van jouw rijstijl en budget.   

Nog een laatste detail: we haalden een eervol gemiddelde verbruik van 10,8 l/100 km.             

Conclusie

De F-Type betovert en windt op, zelfs in vervelende situaties. In alle omstandigheden rijdt hij gemakkelijk en zelfs in deze basisversie toont de F-Type een kleurrijk temperament vanaf de eerste druk op het gaspedaal. Deze kat is zijn prestigieuze voorouders waardig, is bijzonder knap en heeft een kristallijne stem. Weet je wat? Ik heb meegespeeld met de lotto.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km