Testen

Jeep Cherokee: Amerikaan op regime

De aparte Cherokee probeert een plaats onder de zon te veroveren. Hij beschikt over de juiste wapens: een automaat met negen versnellingen, kleine dieselmotoren, een volledige uitrusting, verschillende systemen voor vierwielaandrijving, … Volstaat dat om er een bestseller van te maken?

  • Piette François
  • 08 januari 2015
  • Jeep
Voor- en nadelen
  • Leuk weggedrag
  • Praktische koffer
  • Ruimte binnenin
  • Terreinvaardigheden (drive ii)
  • Assemblagekwaliteit
  • Beheer van de automaat
  • Eerder bescheiden prestaties
  • Hoge prijs
  • Hogere prijs
  • Oncomfortabele lederen bekleding

Het massieve radiatorrooster en de dreigende led-lichten geven de Cherokee een ongewone look. Deze stevige en agressieve Cherokee doet zijn robuuste en hoekige voorgangers vergeten. De evolutie is niet alleen cosmetisch, want behalve een nieuw platform heeft hij ook kleinere motoren dan vroeger. Het gaat hier om een tweeliter diesel. Amerikaanse stijl met een zuinige diesel, de ideale oplossing voor de ‘arme’ Europeanen?

Transmissies

De vierde generatie Cherokee is beschikbaar met voorwielaandrijving, maar er zijn ook drie verschillende 4x4-systemen: vierwielaandrijving met of zonder reductie, of helemaal volledig met differentieelblokkering. In alle gevallen is de achteras los te koppelen om het verbruik te verminderen. Wil je je linkervoet laten rusten, weet dan dat de Cherokee een automaat met … negen versnellingen heeft.

Amerikaans?

Uit een eerste schouwing blijkt al snel dat deze auto niet zo verzorgd afgewerkt is als bepaalde Duitse berlines. Ongelijk gemonteerde stukken en grote naden zijn hiervan het bewijs. In het interieur is de Amerikaanse invloed ook duidelijk, maar dan positief. Er is genoeg ruimte voor vier volwassenen met Amerikaanse eetgewoontes. Een beetje ironisch wel: er is evenveel ruimte als in de Great Plains van Nebraska, maar de optionele lederen bekleding is niet zo zacht als een goede burger. Ze zit hard.

Italiaans?

Na het starten klinkt de Italiaanse 2.0 MJet diesel onaangenaam, in tegenstelling tot de zachte V8-motoren van Uncle Sam. In het interieur blijft het geluid nog beperkt, in deze testwagen met negentrapsautomaat. Meer is niet noodzakelijk beter, want het beheer twijfelt en weigert soms te gehoorzamen wanneer je de manuele modus selecteert (een probleem op onze testwagen). De combinatie motor/versnellingsbak liet ons wat op onze honger, met middelmatige prestaties ondanks de 170 paarden van ons exemplaar. 

Stabiel

Op de weg laat de Cherokee de typische schommelbewegingen van zijn landgenoten achterwege. Hij kleeft aan weg. De kwaliteit van de schokdemping verbaast met zijn stabiliteit, zelfs in bochten. Jammer dat de lederen zetels zo hard aanvoelen, dat drukt de pret.

Naast de weg

In het terrein hangt alles af van de gekozen configuratie. De Cherokee bestaat als voorwielaandrijver, maar heeft ook drie verschillende 4x4-systemen: vierwielaandrijving met of zonder reductie of compleet met reductie en differentieelblokkering. Telkens is de achteras loskoppelbaar om het verbruik te verminderen. In de ‘basis-4x4-versie’ is de Cherokee al erg bekwaam, al aarzelt hij een beetje om het koppel naar de achteras te sturen als de voortrein verzadigd geraakt. Niets onoverkomelijks, zelfs voor beginners.

Prijs

Je betaalt voor het Jeep-label. De Cherokee diesel kost minstens 36.900 euro. Ter vergelijking: Land Rover biedt al een Discovery Sport vanaf 32.900 euro. Met weinig uitrusting, dat is waar. De Cherokee is beschikbaar met de 2.0 MJet van 140 of 170 pk, maar de vierwielaandrijving is duur. Reken op minstens 39.300 euro voor de Longitude Drive met 140 pk tot 51.700 euro voor de Limited Drive II met 170 pk.

Onze 4x4-testwagen had ook veel dorst, met een gemiddeld verbruik van ongeveer 8,2 l/100 km. Bij een soepele rijstijl met de voorwielaangedreven versie is een betere score zeker haalbaar.

Conclusie

Jeep is op de goede weg. De vernieuwingspolitiek van de modellen werpt zijn vruchten af. De Bretoense kasten ruimen in het gamma plaats voor modellen die beter passen bij de Europese realiteit. De Cherokee is uitgerust met een volledig veiligheidsarsenaal, scoort goed bij de crashtests, is praktisch en ruim in gebruik en ligt goed op de weg. Sterke argumenten, maar helaas is de prijs ongunstig, de kwaliteit is middelmatig en prestaties zijn bescheiden.   

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette - Manufacturer.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,8 /5 Test: Porsche Taycan Turbo GT, meer dan 1.000 pk zonder schrik!

Test: Porsche Taycan Turbo GT, meer dan 1.000 pk zonder schrik!

Met de facelift wordt het Taycan-gamma verrijkt met een demonische Turbo GT van meer dan 1.000 pk. Eens kijken of we die kunnen temmen zonder angstzweet op een... nat circuit!

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km