Testen

Kia Picanto 2017: en dat is drie!

Deze derde generatie van de Kia Picanto verandert hij niet zoveel in vergelijking met zijn voorganger. Hij behoudt er de troeven van maar gebruikt daarvoor wel een nieuw platform dat hem op alle vlak vooruitgang laat boeken.

  • Wouters Bruno
  • 03 april 2017
  • None
Voor- en nadelen
  • 7 jaar garantie
  • Geslaagd design
  • Interieursfeer
  • Leuk weggedrag
  • Uitrusting
  • Bescheiden motoren (voor het moment)
  • Overbodige 16-duimvelgen in GT-Line
  • Verouderde automaat

De Picanto werd geboren in 2004 op het platform van zijn neef Hyundai Atos en werd in 2011 grondig herwerkt. Vanaf dan heeft hij heel wat meer verleidelijke troeven, in die mate dat deze derde generatie, die afgelopen lente in Genève is voorgesteld, op het eerste gezicht nauwelijks wijzigt. Dat is gemakkelijk te verstaan als je weet dat van de Picanto uit 2011 wereldwijd meer dan 1,4 miljoen exemplaren zijn verkocht, waarvan 300.000 in Europa.

Nochtans is alles nieuw. Het design wordt solider en virieler, zodat de Picanto meer uitstraling heeft en steviger op de weg staat. Hoewel de algemene lengte niet verandert, groeit de wielbasis met 15 millimeter. De wielkasten krijgen een dubbele rand, het radiatorrooster rekt zich uit en sluit aan op de nieuwe lichtblokken, die nog steeds boven een grote onderste luchtinlaat zitten, terwijl de achterlichten een karakteristieke C-vorm krijgen die terugkeert in het ontwerp van de bumper.

Picanto goes GT!

Het grootste nieuws van dit jaar is de verschijning van een sportieve variant met de naam GT-Line. Versta ons echter niet verkeerd: het gaat op het moment enkel om uiterlijke opsmuk: mechanisch verschilt deze Picanto GT-Line op geen enkel vlak van zijn broers, enkel zijn aankleding is anders. Zo staat de GT-Line op 16-duimvelgen en heeft hij een dubbele uitlaat en dikkere voor- en achterbumpers met gekleurde accenten. Diezelfde kleurtoetsen zien we terug op de zijschorten en in het interieur, waar bovendien een D-vormig stuurwiel verschijnt. Kia bezwijkt op zijn beurt ook voor de lokroep van de personalisering, met een aanbod van twaalf dynamische afwerkingsmogelijkheden, velgen van 14, 15 en 16 duim, zes buitenkleuren of vijf interieurkleurpakketten.

Deze derde generatie van de Picanto biedt meer binnenruimte en toont zich op dit vlak zelfs een van de beste leerlingen van het A-segment, met plaats voor tot vijf passagiers. De koffer ziet zijn inhoud fors groeien, van 200 naar 255 liter, of zelfs 1.010 liter met de achterbank (60/40) neergeklapt.

Uitgerust zoals een grote

Onder de details en uitrusting die hem aangenaam maken verwijzen we naar de over 55 millimeter verschuifbare middenarmsteun, de in alle richtingen verstelbare hoofdsteunen, de verwarming voor stuur en stoelen, de snelheidsregelaar, de achteruitrijcamera, de parkeerassistent, de automatische koplampen, de handenvrijsleutel, de navigatie, de geconnecteerde diensten, Bluetooth, inductief laden voor smartphones, een boordcomputer, infotainment met Android Auto en Apple CarPlay, een usb-poort en bandendrukcontrole.

Op technisch vlak schuift de Picanto mooie argumenten naar voren, zoals de noodremhulp of de vectoriële remkoppelverdeling, wat een première is in dit segment en die de wendbaarheid en de levendigheid van de auto moet verbeteren door indien nodig de binnenste wielen in een bocht af te remmen.

Uiteraard hangt de hoeveelheid uitrusting af van het gekozen afwerkingsniveau en packs. Het aanbod begint bij de bescheiden Lounge 1.0 voor 10.840 euro en piekt bij de GT-Line 1.2 voor 14.590 euro (15.590 euro met de automaat). Tussen die twee extremen zitten de Easy vanaf 11.840 euro en de Fusion vanaf 12.940 euro.

Het nieuwe platform brengt nog verbeteringen aan de wieltreinen, met een verminderd onafgeveerd gewicht en een meer direct stuur waarvan het aantal omwentelingen tussen de aanslagpunten is verminderd van 3,4 naar 2,8.

Oude motoren, in afwachting van beter

Onder de motorkap schuilt het oude nieuws. De twee aangeboden atmosferische motoren komen namelijk van de vorige Picanto, al zijn ze natuurlijk wat fijngeslepen voor de transplantatie naar deze nieuwe generatie. De kleine 1.0-driecilinder ontwikkelt 67 pk en 96 Nm, terwijl de 1.2-viercilinder 84 pk en 122 Nm belooft. We moeten nog wachten tot het vierde trimester van het jaar op de toevoeging van een topversie in de vorm van een nieuwe 1.0 T-GDi met turbo. Dat is een forse première voor de Picanto, die met zijn 100 pk en 172 Nm niet langer een figurantenrol wil spelen!

Dankzij de nieuwe stijvere en lichtere structuur, de langere wielbasis en de verbeterde ophanging rijdt de Picanto precies en plezierig, ondanks een fors gewicht: we zitten hier niet ver van de 1.000 kilo, wat veel is voor zo’n kleine stadsvlo… Nochtans trekt de Picanto zich aardig uit de slag, zelfs met zijn kleinste motor, die in werkelijkheid prettiger is dan op papier. Zonder de Picanto in een raket te veranderen maakt zijn speelse karakter, dat zo typisch is voor een driecilinderarchitectuur, de kleine Kia amusant en levendig. De viercilinder brengt niet veel extra. Een wat langere adem, ja, maar een veel platter temperament dat de financiële meerinspanning nauwelijks rechtvaardigt, vooral wanneer je hoofdzakelijk in de stad rijdt, een biotoop waar de Picanto uitblinkt.

Deze nieuwe Kia is compact, wendbaar, verbluffend ruim, niet alleen voorin (ze zouden eens anders moeten proberen!) maar ook achterin, en wringt zich gemakkelijk door verkeersopstoppingen. Het gebrek aan een zesde versnelling merk je nauwelijks, en hoewel we blij zijn dat er een automatisch alternatief in de optielijst staat, moet je die met zijn vier versnellingen ook niet teveel vragen.

De GT-Line geeft hem een erg sexy uitstraling en krijgt bovendien een meer genereuze uitrusting, maar de 16-duimvelgen schaden het comfort en zijn eigenlijk niet te verantwoorden op dit type auto, dat meer moet afrekenen met agressieve stoepranden dan met bochtige bergwegen. Onze favoriet? Een 1.0 Fusion voor 12.940 euro met navigatie!

Meer lezen over:

Over de auteur: Wouters Bruno Bruno Wouters schrijft sinds 2005 voor Vroom. Als iets wielen en een motor heeft, is Bruno een gelukkig man.
Technologische evoluties boeien hem zeker, maar sensaties zoekt hij het liefst op plattelandswegen met een Morgan of met de motor.
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Kia.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km