Testen

Kia Soul 1.6 CRDi: nieuwe kans

Toen Kia in 2008 de eerste generatie van de Soul onthulde, koesterden de dealers grote verwachtingen. Zeker in Europa werden die helaas niet ingelost en het model verdween hier zelfs vroegtijdig van de markt. Toch geeft Kia de Soul een tweede kans. Wij zochten uit of de kleine cross-over voldoende verbeterde, dan wel opnieuw veroordeeld is tot een ‘zielig’ bestaan.

  • Van den Bogaert Robin
  • 25 juli 2014
  • Kia
Voor- en nadelen
  • Design met karakter
  • Geluiddemping
  • Interieurruimte en afwerking
  • Uitrusting
  • Iets te stugge ophanging
  • Loopcultuur motor
  • Prestaties en verbruik motor
  • Toegang tot koffer

Het ontwerpteam van Kia vond het in ieder geval niet nodig om het geweer van schouder te veranderen. Puur qua uiterlijk is de nieuwe Soul een eerder voorzichtige evolutie van het vorige model, hoewel hij helemaal nieuw ontworpen werd. Je bent voor of tegen, maar de kleine Koreaan heeft ontegensprekelijk persoonlijkheid en weet zich te onderscheiden van de saaie massa. Onze testwagen trok de nodige aandacht, al zouden we een andere kleur kiezen dan het donkerbruin. Een kwestie van persoonlijke smaak.

De nieuwe Soul werd een stuk groter dan zijn voorganger, maar past met zijn lengte van 4,14 meter nog steeds in het segment van de compacte cross-overs genre Peugeot 2008 en Renault Captur, een segment dat de wind in de zeilen heeft. De afmetingen namen toe omdat de Soul nu gebouwd wordt op het platform van de grotere Cee’d. De ruimte voor de passagiers vaart er wel bij en is (zeker achterin) opmerkelijk goed voor deze categorie. Bovendien zorgde Kia voor goede zetels met een aangenaam zitcomfort.

Als we dan toch een punt van kritiek moeten geven: de inrichting van de koffer kan beter. De tildrempel ligt hoog en de benutbare ruimte tussen de (dubbele) vloer en de hoedenplank is beperkt. Vergeet ook niet om de hoedenplank telkens weer manueel neer te klappen, anders belemmert ze het zicht naar achteren.

Knap interieur

Niet alleen de ruimte, ook de afwerking is verzorgd, wat we niet kunnen zeggen van concurrenten zoals de Renault Captur. De Soul onderging binnenin een metamorfose. De dieselversie, die we hier testen, vertrekt meteen van het tweede afwerkingsniveau Play en beschikt dus standaard over het Infinity-multimediasysteem met navigatie, een aanraakscherm van acht duim, acht luidsprekers, bluetooth (om audio te streamen of je telefoon te connecteren), een digitale radio (DAB), een achteruitrijcamera en stembediening. Grafisch erg mooi uitgewerkt en ergonomisch in gebruik. Zo kun je bijvoorbeeld een persoonlijk menu aanmaken met de functies die jij vaak gebruikt en is het startscherm ingericht met handige widgets en icoontjes om snel naar de gewenste rubriek te gaan.

Rijden

De Soul is beschikbaar met drie motortypes: op benzine (1.6 met 132 pk), op diesel (1.6 met 128 pk) en (vanaf midden september) elektrisch (110 pk). Wij kozen voor de dieselversie, aangezien die het populairst is in ons land.

Zoals gezegd, staat de Soul op een nieuw platform maar de dieselmotor evolueerde nauwelijks. En dat is jammer, want deze krachtbron stelt op vele fronten teleur. Zodra je de sleutel omdraait, weerklinkt een onaangenaam gekletter dat bij stabiele snelheden gelukkig snel verdwijnt. De demping van rol- en windgeluiden is trouwens voortreffelijk.

Het vermogen van 128 pk is voldoende om vlot vooruit te komen, maar het nuttige toerentalbereik en het koppel hadden beter gekund. Je vraagt je af waar de 128 paarden gebleven zijn … De manuele zesbak schakelt wel uitstekend: vlot en nauwkeurig.

Ook ontbreekt een start-stopfunctie om het verbruik te verlagen, waardoor ons gemiddelde afklokte op een erg hoge 7,3 l/100 km! We maalden de meeste kilometers op snelwegen en in de ‘heuvelachtige’ Ardennen, maar ook op de snelweg kwam het ‘officiële’ normverbruik van 5 l/100 km nooit in zicht.

De rijeigenschappen van de Soul zijn tegenover de eerste generatie sterk verbeterd. Zowel de nauwkeurigheid van de besturing als het comfort van (nog altijd wel eerder droge) ophanging gingen er sterk op vooruit. Voor sportieve sensaties ben je evenwel aan het verkeerde adres, het blijft allemaal steriel en veilig.

Prijs

Op het eerste gezicht is de Soul met dieselmotor duur in vergelijking met zijn voorganger en zijn concurrenten: 22.990 euro. Dat komt omdat de dieselversie alleen met de twee hoogste niveaus beschikbaar is en dus meteen erg goed uitgerust wordt. We vermelden al het erg complete multimediasysteem, maar ook automatische airco, een snelheidsregelaar en –begrenzer of luidsprekers met sfeerverlichting zijn standaard vanaf de Play. Al bij al betaal je een correcte prijs en de garantie van zeven jaar blijft een sterk punt. Een goedkopere benzineversie is beschikbaar vanaf 18.490 euro.

Conclusie

De nieuwe Soul rijdt volwassener dan zijn voorganger, is keurig afgewerkt, biedt veel ruimte, is goed uitgerust en heeft een origineel uiterlijk dat veel persoonlijkheid uitstraalt. Zijn uitstekende geluiddemping en goede weggedrag maken ook langere ritten in de Soul aangenaam. Het enige punt dat echt teleurstelt, is de dieselmotor die middelmatig presteert en te veel verbruikt. 

Kia

Meer lezen over:

Over de auteur: Van den Bogaert Robin
Foto's ©: Robin Van den Bogaert.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km