Testen

Kia Soul EV: Zuid-Koreaan schakelt over op stroom

De Zuid-Koreaanse avonturier gebruikt voortaan elektriciteit. Een onverwachte en originele wending. De elektrische Soul houdt nochtans steek. Tijd om achter het stuur te kruipen en meer te ontdekken. 

  • Piette François
  • 28 november 2014
  • Kia
Voor- en nadelen
  • Aangenaam rijcomfort
  • Correcte autonomie
  • Geruisloosheid
  • Origineel concept
  • Aanzienlijke meerkosten
  • Geen bediening met app op smartphone
  • Kleine kofferruimte
  • Laadtijden (klassiek stopcontact)

De tweede generatie van de Kia Soul is een aangename kleine cross-over, afgezien van de saaie en futloze motoren. Een elektrische variant is een originele en radicale oplossing om het geheel meer leven en samenhang te geven.

Een beetje gek

Met zijn atypische allures van een hippe avonturier onderscheidt de Soul zich duidelijk van de gewone auto. De elektrische versie voegt daar niet veel aan toe en stelt zich tevreden met een tweekleurig koetswerk, specifieke velgen, een nieuwe achterbumper, een gesloten radiatorrooster en led-lichten. Geen opzichtige logo’s of esthetiek dus.

Nieuwe functies

In het interieur beland je ook niet in een andere wereld. De instrumenten werden wel volledig onder hand genomen en ogen futuristisch, terwijl het multimediasysteem extra functies kreeg, zoals voorverwarming van het interieur tijdens het opladen, de mogelijkheid om de uren van het opladen te bepalen, weergave van de verbruiksgeschiedenis, … Allemaal volledig, maar we betreuren dat er geen app is voor jouw smartphone om alles vanop afstand te controleren of te bedienen. De concurrentie heeft dit al.

Onzichtbare batterijen

De lithium-ionbatterijen werden onder de vloer geplaatst waardoor ze niet overdreven veel invloed hebben op de ruimte, alleen op de beschikbare beenruimte van de passagiers achterin. De koffer verloor wel een zeventigtal liter en telt nu 281 liter onder de bagageafdekking. Een beetje krap, zeker omdat je ook nog de laadkabels moet meenemen. Een elektrische auto is natuurlijk niet bestemd voor verre reizen naar het zuiden.

De techniek

Geen versnellingsbak, geen verbrandingsmotor maar wel een elektromotor die 81 kW levert (dat is 111 pk) en vooral een koppel van 285 Nm. Hiermee haalt de Soul 100 km/u in 11,2 tellen, maar is zijn topsnelheid beperkt tot 145 km/u.

Laden en autonomie

De snellader draagt zijn naam met recht en reden want in een halfuur is ongeveer 80 procent van de batterij geladen. Met een stopcontact thuis moet je geduldiger zijn: tussen 14 en 18 uur voor een volledige laadbeurt. Volgens Kia betekent dat meer dan 200 km autonomie, volgens ons een dikke 150 km. Dat plaats de Soul in de middelmaat tegenover zijn concurrenten.

Stilte, de motor draait

Met 1,5 ton leeggewicht en 111 paarden onder de motorkap mag je geen wereldschokkende prestaties verwachten. Nochtans is er zoals in alle elektrische auto’s genoeg vinnigheid van bij het vertrek, met uitstekende hernemingen tot 70-80 km/u. Daarboven zijn de reacties op de rechtervoet slomer, maar dat betekent niet dat je niet af en toe op de snelweg kunt rijden.

Leve de stad

Het is vooral in de stad dat deze Soul zijn kwaliteiten toont. Binnenin heerst stilte en buiten worden voetgangers gewaarschuwd voor de passage van de Soul door een vrij futuristisch geluid. We genieten van zacht en ontspannen rijden en proberen zoveel mogelijk te anticiperen in het verkeer om zo optimaal te profiteren van de B-stand van de versnellingspook, die de motorrem verstevigt. Heel relaxed dus, we vergeten zelfs het ‘lompe’ onderstel.

Prijs

Deze Soul verbruikt alleen elektriciteit, wat momenteel niet duur is. Hij haalt een middelmatig resultaat van 15 tot 20 kWh per 100 km. De meerkosten tegenover een Soul met gewone motor zijn aanzienlijk: Kia vraagt 34.890 euro maar geeft er als lanceringsaanbod de wallbox bij (waarde 1.000 euro). De taksen liggen vooral in Vlaanderen laag, waar je geen inschrijvingstaks betaalt. In de twee andere regio’s moet je een bedrag van 123 euro voorzien. De jaarlijkse verkeersbelasting is belachelijk laag: 76,96 euro in heel België.

Conclusie

Door zijn saaie verbrandingsmotoren te ruilen voor een elektrische eenheid die meer voldoening geeft, krijgt de Soul meer sexappeal. Misschien is dit wel de beste Soul … Een elektrische cross-over voor de stad is een première op onze markt. Een geslaagde première trouwens. De elektrische Soul rijdt aangenaam en ontspannen, we verwijten hem alleen zijn hoge prijs.

Kia

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km